Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Žiadna Route 66, len prach, horúčava a pravda

.tereza Kravecová .kultúra .kultúra

Po premiére na francúzskej riviére a v Karlových Varoch prichádza Karavan (2025) Zuzany Kirchnerovej konečne do slovenských kín. Debut, ktorý si vyslúžil miesto v sekcii Un Certain Regard v Cannes, ukazuje, že slovenský film vie zaujať aj bez veľkých gest. Stačí mu intímny príbeh a autentický hlas.

Žiadna Route 66, len prach, horúčava a pravda NUTPRODUKCIA Aňa Geislerová a David Vodstrčil vo filme Zuzany Kirchnerovej Karavan.

karavan sa tvári ako road movie, ale namiesto amerických nekonečných diaľnic ponúka uzavretý priestor, kde je cesta viac vnútorná než geografická. Ester (Aňa Geislerová) putuje do Kalábrie so synom Davidom (David Vodstrčil), chlapcom so zdravotným znevýhodnením. Karavan tu nie je len dopravným prostriedkom, ale metaforou – stiesnený priestor, kde sa rovnako ľahko rodí blízkosť ako dusivý konflikt. Namiesto panoramatických horizontov dostávame pohľady, gestá a ticho, ktoré má väčšiu váhu než tisíc kilometrov na Route 66.

Kirchnerová vychádza zo svojej skúsenosti matky syna s Downovým syndrómom, vďaka čomu film pôsobí až znepokojivo autenticky. Nezostáva však pri autobiografickej spovedi – príbeh posúva na rovinu, ktorá sa dotýka každého rodiča. V jadre totiž nestojí diagnóza, ale oveľa nepríjemnejšia otázka: čo robiť, keď sa realita tvrdo rozíde s našimi snami a predstavami? Karavan je práve o tom, ako sa človek učí prijímať slobodu v podobe, ktorú by si nikdy dobrovoľne nezvolil.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite