Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Keď dvaja robia to isté

.radovan Antoži .kultúra .kultúra

Keď dvaja robia to isté, môžu z toho vzniknúť dva skvelé projekty. Szymanowského raritne uvádzaný Kráľ Roger sa po Košiciach dostal aj do Brna. Vidieť sa oplatí oboch.

Keď dvaja robia to isté FOTO MAREK OLBRZYMEK/NDB

klenot európskej opery 20. storočia. Príbeh o voľnosti, narušení tradičnej spoločnosti aj obrane a strachu voči novému, nepoznanému. Jedno z vrcholných poľských hudobných diel je v medzinárodnom priestore prakticky neznáme, pár rokov po sebe si ho teraz osvojili druhé scény na Slovensku i v Česku.

Do krajiny kráľa Rogera prichádza Pastier. Káže cudziu vieru, ľudia sú rozčarovaní a žiadajú jeho hlavu. Po stretnutí v paláci však očarí nielen fanatický dav, no i Rogerovu ženu Roxanu. Vládca tak nemá na výber, vyberá sa za Pastierom a prežíva duševné znovuzrodenie. Opona padá po transcendentálnej óde na Slnko.

Karol Szymanowski dejové línie v závere úmyselne neviaže, je iba na režisérovi, ako sa s nimi vyrovná. Zarámcovanie chaosu je kľúčové, navyše sa vynára otázka, či je ona život meniaca skúsenosť reálna alebo ide iba o manifestáciu vnútorného konfliktu monarchu. Libreto zanecháva viaceré odkazy a náznaky, no nikdy exaktnú odpoveď.

Zatiaľ čo košická inscenácia rozpletá niť sexuality a akceptácie vlastnej identity, v Brne sa sústredia na osamotenosť a bezvýchodiskovosť hlavnej postavy. Réžie sa chopil mladý režisér a čerstvý absolvent Janáčkovej akadémie múzických umení Vladimír John. Poňatie poväčšine nevybočuje z roviny priemeru, štandardu, zaskvie sa však v záverečnom dejstve. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite