pred časom sme mali príležitosť vidieť výstavu Júliusa Kollera v Museum moderner Kunst vo Viedni (2016) či prestížnu výstavu Marie Bartuszovej v londýnskej Tate Modern (2022), v Museum der Moderne v Salzburgu (2023) aj výstavu Jany Želibskej v Linzi (2023). Pri príležitosti dvadsiateho piateho výročia Tate Modern sme sa mohli stať súčasťou vzniku diela Romana Ondaka Measuring the Universe (2007), založenom na meraní a značení výšky návštevníkov na stenu galérie. Cestovanie za výstavami, spojené so zážitkom jednodňového výletu, však nie je výnimkou ani v rámci Slovenska. Galérie v Trnave, Nových Zámkoch, Nitre, Žiline, Banskej Bystrici, Liptovskom Mikuláši či Košiciach dlhodobo ponúkajú kvalitné výstavné programy a oplatí sa za nimi merať cestu.
K dôležitým inštitúciám na mape galérií patrí aj Oravská galéria v Dolnom Kubíne, známa kvalitnými zbierkami a stálou expozíciou 20. storočia, ktorú pripravila výrazná osobnosť domácej umenovedy a dlhoročná riaditeľka galérie Eva Ľuptáková (1956 − 2025). V uplynulých dňoch tu prebiehala výstava Diela konceptuálnych a postkonceptuálnych umelcov (10. 4. – 15. 6. 2025) v kurátorskej koncepcii Zuzany Bartošovej, ktorá stála za námahu spojenú s prekonaním dlhších vzdialeností. Predstavila sedemnásť zásadných osobností obdobia 60. – 80. rokov, ako sú Stano Filko, Július Koller, Milan Adamčiak, Peter Bartoš, Jana Želibská, Rudolf Sikora, Vladimír Havrilla, Marián Mudroch, Dezider Tóth, Michal Kern, Milan Bočkay, Daniel Fischer, Juraj Meliš, Ľubomír Ďurček, Ladislav Čarný, Juraj Bartusz či Igor Minárik.
ARCHÍV PSISMilan Bočkay: Štyri podobné línie, 1987, zbierka Prvej slovenskej investičnej skupiny
Niektorí z nich sa ešte stihli nadýchnuť a preniknúť aj na medzinárodnú scénu v slobodnejších 60. rokoch, ďalší na ňu vstupovali spolu so začínajúcou normalizáciou v prvej polovici 70. rokov. Nerezignovali však na slobodu tvorivého prejavu, aj keď to znamenalo zatvorené dvere do oficiálnych galérií a stiahnutie sa do súkromia ateliérov. Naopak, situácia viedla týchto umelcov k hľadaniu alternatívnych spôsobov komunikácie, k stretávaniu a vystavovaniu v bytoch, ateliéroch, netradičných mestských priestoroch a v prírode, či ku komunikácii formou tzv. albumov, „péefiek“ a mail artu.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.