Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

O Jane Želibskej

.zuzana Bartošová .kultúra .kultúra

Jana Želibská (* 3. mája 1941) je autorka, ktorá sa suverénne pohybuje na výtvarnej scéne od konca šesťdesiatych rokov. Už vtedy prekročila hranice domáceho kontextu: Jindřich Chalupecký, v tom čase najvplyvnejší český kritik výtvarného umenia, uviedol jej autorskú výstavu s názvom Kandarya-Mahadeva (1969, Špálova galerie).

O Jane Želibskej ARCHÍV JANY ŽELIBSKEJ Jana Želibská: Swan Song Now / Labutia pieseň teraz, multimediálna inštalácia, 2017.

autorkina bratislavská premiéra Možnosti odkrývania (1967, Galéria Cypriána Majerníka, kurátor Bohumír Bachratý) rovnako ako spomenutá pražská výstava sa venovali téme, ktorú v tom čase v živote, spoločnosti, umení i médiách artikulovali predovšetkým muži. Otvorené šesťdesiate roky 20. storočia ešte stále počítali s ich jednostrannou optikou videnia, prežívania a umeleckého vyjadrenia aj v oblasti erotiky. Napriek tomu s nonšalantnou samozrejmosťou spochybňovala Jana Želibská konvenčné predstavy o prípustnom a neprípustnom spôsobe nazerania a interpretácie intimity.

 S ľahkou iróniou vytvárala objekty a prostredia, v ktorých dominovali mierkou predimenzované pop-artovo štylizované siluety ženských aktov so zrkadielkami na intímnych miestach alebo priezormi, ak ich umelkyňa umiestnila do boxov. Zvedavý divák mal možnosť priblížiť sa k nim alebo – v prípade uzavretých prostredí – do nich nazrieť. Ten citlivý potom zrejme odchádzal s pocitom prekvapenia z odrazu vlastného obrazu tam, kde ho nečakal, alebo zaskočený ponúknutou rolou voyera. Pre nastupujúcu umelkyňu bolo zrejme dostatočnou satisfakciou, že sa jej podarilo bez moralizovania divákov zmiasť. Prezentované stvárnenie tém, o ktorých sa nezvyklo verejne hovoriť, skrývalo axiómy jej autorského výtvarného názoru: jednoduchosť riešení, neosobný rukopis, istú dávku dekoratívnosti alebo – presnejšie povedané – atraktívnosti prednesu a veľkorysé rozmery objektov a inštalácií. Tieto vlastnosti napokon charakterizujú práce Jany Želibskej dodnes.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite