Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Binderovské svetlo a tma

.peter Zajac .kultúra .kultúra

Prvý raz som si naplno uvedomil Pavla Bindera v roku 1999 na výstave v Trnave, v Koniarkovej galérii, kurátorkou bola Zuzana Bartošová. Binderove sochy zarámovala osteniami dvier, ktoré prechádzali z jednej miestnosti do druhej. Vyzerali neskutočne, latentne.

Binderovské svetlo a tma SÚKROMNÝ ARCHÍV Danuta Binderová a Pavol Binder.

1

Drôtené objekty, sochy Pavla Bindera zarámované dverami, nasvecovalo bočné denné svetlo. Binderove mobily – ako som si ich vtedy nazval, lebo tie na dlážke akoby sa jej nedotýkali a tie, ktoré sa vznášali vo vzduchu, akoby levitovali – ma fascinovali. Pripomenuli mi Celanovu trávu plynúcu vo vetre a hrob, ktorý zostal visieť vo vzduchu. Alebo letiaci vietor nad krajinou a vznášajúceho sa šarkana pripevneného na niti v poviedke Rudolfa Slobodu. 

V tom ohlušení svetlom mi vtedy zaznel nápev piesne Deža Ursinyho a Ivana Štrpku Tisíc izieb:

Tisíc izieb. Dlhý biely rad.Ani v jednej nebudem dnes spať.Zástup dverí sa predo mnouod steny k stene pomaly roztvára.Bez jedinej kvapkymám v hlave tichý flám.

Prázdne izby. V každej nahá žiarovkaleje na zem svetlo ostré ako sneh,do ktorého sa ticho odtláča a miznenočná stopa tvojich malých bielych nôh.To bolo binderovské svetlo, vyžarujúce z drôtených sôch.

2

Obrazy Danuty Binderovej som spoznal o čosi neskôr, v roku 2003 na výstave v Poľskom inštitúte v Bratislave. Keď mala v roku 2007 výstavu v bratislavskej galérii Linea, hovorili sme si s Františkom Mikloškom, že rad kníh, ktoré povydával členom skupiny A – R a Oskárovi Čepanovi, treba ukončiť monografiou o Danute a Pavlovi Binderovcoch. Už sa však pripozdilo, obaja zomreli jeden po druhom v roku 2009. 

Poznal som ich však aj zo spoločnej výstavy v Nitre (2005) a z posmrtnej výstavy v Galérii Z v Bratislave (2016). Terajšia výstava v Pálffyho paláci, ktorú pripravila Xenia Lettrichová a texty v listoch k výstave napísali Beata Jablonská a Zuzana Bartošová, prichádza po deviatich rokoch od ich poslednej spoločnej výstavy. No miesto Danuty Binderovej a Pavla Bindera v slovenskom vizuálnom umení je aj šestnásť rokov od ich smrti ešte stále nedourčené (foto Danuty a Pavla Binderovcov). Výstava v Pálffyho paláci nie je preto len pripomenutím, ale najmä výzvou.

Pavol Binder: Mobil III.MATÚŠ ZAJACPavol Binder: Mobil III.

Pavol Binder: Mobil IV.MATÚŠ ZAJACPavol Binder: Mobil IV.

3

Životný príbeh Danuty Panasiuk Binderovej a Pavla Bindera v niečom zodpovedá osudu ich generácie a v niečom je iný. Pavol Binder (1935) pochádza zo Svätého Antona a k sochárstvu ho priviedla túžba silnejšia ako pripútanosť k rodnej obci. Tá obec neďaleko Banskej Štiavnice je zvláštna. Bola v dejinách Scentantolliom, Svätým Antonom, Swätým Antalom, Szentantalom, Zenthantalom, Sankt Antonom in der Au. To by nebolo v histórii Slovenska až také zvláštne. Odlišné je to, že Svätý Anton nie je typickou dedinou.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite