Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Nové je to, na čo sme nezabudli

.peter Zajac .kultúra .kultúra

Podtitul výstavy Medzi kameňom a sochou v Galérii čin čin Nové je to, na čo sme stihli zabudnúť, sa dá prevrátene parafrázovať ako: Nové je to, na čo sme nezabudli. Jedno tvorí prednú stranu obrazov Milana Bočkaya, druhé ich zadnú stranu.

Nové je to, na čo sme nezabudli MARTIN MARENčIN Záber z výstavy Milana Bočkaya Humoresky, ktorá prebiehala od 16. januára do 28. februára 2025 v bratislavskej Galérii čin čin.

vo februári 2016, na prvé výročie smrti Rudolfa Filu, ku ktorému sa Milan Bočkay celoživotne hlásil ako k svojmu majstrovi, učiteľovi a kolegovi, usporiadal Bočkay v Galérii Čin Čin výstavu Fila kreslí Paštéku. Bolo to dosť dlho po tom, ako na prelome dvadsiateho a dvadsiateho prvého storočia namaľoval sériu olejov, v ktorých zaznamenal rozpadavosť umenia cez kánon dejín svetového výtvarného umenia. Jeho materiálom bola hlina, z ktorej je od začiatkov ľudskej kultúry uhnietený svet nádob, tanierov, krčahov a džbánov, sprevádzajúcich človeka celými dejinami. 

Bočkay nemal iného výtvarného boha ako Filu a jeho bôžikom je Jiří Valoch, človek s ťažkým príbehom, ktorý zvinul dnu. V najhorších sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch zohral však pre mladých príslušníkov skupiny A – R, vtedy ešte v inkubačnej dobe, iniciačnú rolu na osi Bratislava – Brno – Kunštát – Příbram, od Mariána Mudrocha cez Dalibora Chatrného a Jiřího Valocha po Ludvíka Kunderu, Ladislava Nováka a k Rudolfovi Filovi. Povedal im ako ich sudička okrem iného aj to, že nie sú sami, lebo majú v skupine Peintres de la réalité (Maliari reality) svojich rovesníkov, nadväzujúcich na tradíciu francúzskych renesančných výtvarníkov trompe-l’œil. 

nástrahy okaklamov

Milan Bočkay ukázal na svojich olejomaľbách z prelomu storočí podľa predlôh z hliny materiálny rozpad hlinených predmetov a rozvrat kánonu svetového výtvarného umenia. To bolo celkom opačné gesto ako Bočkayove prvé trompe-l’œil zo sedemdesiatych a osemdesiatych rokov predchádzajúceho storočia, pri ktorých dokazoval dokonalosť okaklamov, ku ktorým rád pridával príbeh pretekov pripisovaný Plíniovi z obdobia klasického staroveku:

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite