Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

plan.art: Víkendový TO DO list 2. – 3. február

.mariana Jaremková .kultúra

PLAN.ART pre vás opäť pripravil víkendový TO DO list.

plan.art: Víkendový TO DO list 2. – 3. február

kam do galérie:

slovenská národná galéria: Lucia Dovičáková - Jana Hojstričová - Kundy Crew

Spoločnou témou tohtoročného výberu nových akvizícií je „ženský hlas“ – diela autoriek, ktoré sa kriticky, sarkasticky či len mimoriadne úprimne vyjadrujú k rôznym mýtom a klišé názorom, k tradičným obrazom a predstavám o delení rodových úloh v spoločnosti a v domácnosti. Maliarka Lucia Dovičáková spracúva v kresbe a akvareli tému tehotenstva, materstva a úloh ženy v domácnosti ako tradične videných pilierov rodiny a partnerstva. Fotografka Jana Hojstričová sériou inscenovaných fotografií ukazuje, ako sa zmení úlohy ženy – matky – v domácnosti, ak rezignuje na svoje túžby, priania a potreby. Voľné umelecké zoskupenie Kundy Crew sa prostredníctvom tradičnej výšivky a úderných hesiel či upravených porekadiel vyjadruje k postaveniu a chápaniu potrieb žien v súčasnej spoločnosti i k aktuálnej politickej situácii.

Upozornenie: Niektoré vystavené diela ukazujú scény s motívmi nahoty alebo vulgarizmy. Vstup maloletých návštevníkov a návštevníčok je preto na osobnom zvážení rodičov alebo sprevádzajúcej dospelej osoby.

kde: Slovenská národná galéria, Rázusovo nábrežie 1, Bratislava

kedy: štv: 12.00 – 20.00, pi-ne: 10.00 – 18.00

mestská knižnica mesta Piešťany: Svetozár Mydlo – kreslený svet (knihy, plagáty, gramoplatne)

Slovenské centrum dizajnu, Slovenské múzeum dizajnu a Mestská knižnica mesta Piešťany spolu pripravili samostatnú výstavu slovenského výtvarníka, ilustrátora a grafického dizajnéra Svetozára Mydla. Výber vystavených prác z obdobia 70., 80. a 90. rokov 20. storočia je zameraný najmä na Mydlovu knižnú a ilustrátorskú tvorbu pre detskú aj „dospelácku“ literatúru, ktorú tvoril hlavne pre vydavateľstvá Mladé letá, Buvik, Slovenský spisovateľ a Smena; plagátovú tvorbu pre divadlá, filmy či výstavy a hlavne pre Radošinské naivné divadlo, ktorým bol dvorným grafikom; a výber návrhov obálok gramoplatní rôznych hudobných žánrov a interpretov. Diela na výstavu boli zapožičané zo zbierkového fondu Slovenského múzea dizajnu a z pozostalosti Svetozára Mydla od jeho rodiny.

kde: Mestská knižnica mesta Piešťany,  Školská 19

kedy: po – pi: 8.30 – 19.00

cobra Museum for Modern Art: Anton Corbijn – MOØDe

Výstava fotografa a filmára v galérii Cobra v malebnej dedinke v prímestskej časti Amsterdamu fokusuje najmä na módnu fotografiu, ktorá je popri hudobnej fotografii rozsiahlou časťou Corbijnovej tvorby, ale nechýbajú na nej napr. ani fotografie Toma Waitsa. Datovanie siaha až do r. 1979 po súčasnosť. Corbijnove fotografie s pre neho typickým silným kontrastom a špeciálnym svetlom vždy dokážu upútať pozornosť. Corbijn sám seba vidí v priestore medzi tradičným portrétnym fotografom a dokumentárnym fotografom, ktorý zaznamenáva ľudí v ich vlastnom prostredí a sociálnych podmienkach. Inšpiráciu pre dramatické efekty vo svojich fotografiách čerpá z neortodoxnej dokumentárnej tvorby fotografov ako Ed van der Elsken, Robert Frank a Koen Wessing. 

kde: Sandbergplein 1, Amstelveen, Holandsko

kedy: ut-ne: 10.00-17.00

kam do divadla

divadlo Husa na provázku: Nie sme doma

Brnenské divadlo siahlo po útlej, ale mimoriadne intenzívnej knižke listov Ahoj Tato - Milý Kubo. Cez chodbu, z izby do izby si ich posielali umierajúci otec a dospievajúci syn – Dežo Ursiny a Jakub Ursiny.  Tichá domácnosť pulzuje bigbítom, konfliktami aj otázkami, o ktorých sa ťažko hovorí a niečo ľahšie…snáď…píše.  Ako ďaleko môže byť z izby do izby? Od muža k chlapcovi a od chlapca k mužovi? A ako túto vzdialenosť preklenúť, keď času je málo a voda stúpa? Vizuálne nápaditá inscenácia vznikla v réžii Anny Davidovej. Vypočujte si zatiaľ jej rozprávanie, v pondelom si budete môcť prečítať aj slová Kuba Ursinyho.  

mestské divadlo Žilina: Manifest

Do priestoru medzi izbami v bratislavskom panelákovom byte môžete zavítať až koncom marca, dovtedy je inscenácia Nie sme doma v Divadle Husa na provázku vypredané. Zatiaľ môžete navštíviť hneď štyri izby v inscenácii režiséra Pavla Viechu Manifest, ktorú v sobotu uvedú v premiére v žilinskom Mestskom divadle. Štyria mladí ľudia izolovaní v štyroch izbách. Tak veľmi

osamelí, ale zároveň túžiaci niekam patriť. Čo sa stane, keď ich táto túžba zavedie k radikalizácii a extrémnym činom? Všetky texty použité v inscenácii pozostávajú z autentických manifestov, denníkov, esejí alebo z názorov mladých ľudí do 21 rokov počas obdobia rokov 2021 až 2023. Na jednej strane zastupujú radikálnu myšlienkovú vetvu (manifesty vraha zo Zámockej, vraha z Buffala), ale rovnako aj tú umiernenú, ktorú vo svojich esejach vyjadrili slovenské študentky a študenti. Pri tvorbe textu bolo jedným z hlavných cieľov tvorcov citlivo pracovať s autentickými materiálmi. Projekt nechce robiť reklamu extrémistickým manifestom a myšlienkam. Naopak. Inscenácia poukazuje na príčiny a následky extrémistických činov – teda na ich nezmyselnosť.

kam do kina

na ceste s mamou, r. Hilmar Oddsson (Estónsko / Island, 2022)

Jon je muž v strednom veku, ktorý žije so svojou staršou matkou v odľahlej časti Islandu. Jeho matka je žena, ktorá má vždy vo všetkom jasno. Keď matka zomrie, syn sa prirodzene riadi všetkými pokynmi, čo má robiť po jej smrti. Jon svoju mŕtvu matku učeše a oblečie, uloží ju na zadné sedadlo svojho starého auta, vezme so sebou svojho verného psa Bresnefa a začína sa cesta na druhý koniec krajiny, na miesto, kde mu matka povedala, aby ju pochoval. Sprevádzanie zosnulého na jeho poslednej ceste je prirodzene väčšinou smutná záležitosť. V tejto čiernej komédii je však veselo. Súcitne chápavý prístup režiséra a láska hercov k svojim postavám sú také výnimočné, že sa film stal pre mnohých divákov nepochybne najosviežujúcejším filmovým zážitkom roka. („Príjemne temná a ponurá komediálna road movie z tohto i onoho sveta."  Screen Daily)

prado - Zbierka plná divov, r. Valeria Parisi (Taliansko, 2019)

Oscarový herec Jeremy Irons sprevádza prehliadkou po slávnom španielskom múzeu Prado v Madride, ktoré oslavuje 200 rokov existencie a vo výpravnej snímke približuje príbeh jednej z najznámejších galérií sveta. Putovanie odhaľuje nielen to najlepšie z obsiahlych zbierok Museo del Prado, ale i šesť storočí španielskeho národa. Dejiny rozprávané umením, vyše osem tisíc múzejných exponátov vrátane diel od géniov ako Goya, El Greco, Velázquez, Rubens, Tizian či Bosch.

kde: kino Nostalgia, Súťažná 18, Bratislava

kedy: sobota 3. 2. o 18.00

z gauča:

tri sezóny v pekle, r. Tomáš Mašín  (DAFilms)

20. januára sme si pripomenuli nedožité 94. narodeniny básnika, prozaika a filozofa Egona Bondyho. Film Tri sezóny v pekle, voľne inšpirovaný Bondyho autobiografiou, nás vracia do r. 1947, kedy doba praje zmyselnosti, extravagancii, humoru a nekonečnému očakávaniu. Ivan Heinz, dandy a vtipný provokatér, dovŕšil devätnásť rokov. Opúšťa tajne domov, aby sa vydal na nekonvenčnú púť oslavujúcu slobodu a umelecké ideály. Žije prítomným okamžikom, obdivom k surrealizmu a krásnym ženám. Život sa zdá byť skvelý, ak ho vychutnávate v opare z cigaretového dymu, v ľahkom opojení z likéru a po boku fascinujúcej, krásnej a skúsenej ženy. Ivan píše básne a vrhá sa nadšene do zničujúcej romance s nezávislou slobodomyseľnou Janou. Komunistický režim však začína ukazovať svoju represívnu tvár. 

poznámky z Eremocénu, r. Viera Čákanyová (DAFilms)

Film z budúcnosti, ktorá ešte neexistuje. Režisérka Viera Čákanyová vedie vo filme Poznámky z Eremocénu fiktívny dialóg so svojím budúcim virtuálnym ja, zvedavo a kriticky skúma potenciál technológie „blockchain“ a umelej inteligencie. Môžu priniesť riešenia zložitých globálnych problémov, ako sú klimatické zmeny či kríza zastupiteľskej demokracie? Autorka v audiovizuálnej pohľadnici, ktorú posiela do budúcnosti, kombinuje denníkové záznamy na filmovú surovinu a obrazy z 3D skenera, čím zdôrazňuje napätie medzi analógovou a digitálnou budúcnosťou ľudstva.

čo počúvať

depeche Mode: Before We Drown

Depeche Mode sa minulý rok vrátili s albumom Memento Mori, predstavili ho už aj na turné, ktoré bude pokračovať i tento rok a skladbu Ghosts Again z albumu sprevádzal „bergmanovský“ videoklip Antona Corbijna, ktorým fotograf a režisér nadväzuje na svoju typickú estetiku inšpirovanú severským režisérom (v podobnom duchu sa nesie napr. jeho videoklip k skladbe Atmosphere od Joy Division  a iných). Minulý týždeň mal premiéru ďalší videoklip, tentoraz k skladbe Before We Drown a zaujímavosťou je, že tesne pred uvedením skupina zaradila skladbu aj do koncertného setlistu, po prvý krát naživo zaznela 27. januára na koncerte v Londýne, takže je pravdepodobné že si ju budete môcť vypočuť aj na blížiacich sa pražských koncertoch, budú hneď dva - 22. a 24. februára.

manic Street Preachers: A song for Departure

Rocková história je plná rôznych príbehov, mýtov aj konšpirácií a všetky tieto prívlastky znesie záhadné zmiznutie gitaristu a textára skupiny Manic Street Preachers  Richarda Jamesa Edwardsa. 1. februára 1995 mal spolu odletieť do USA. V ten deň sa odhlásil zo hotelovej izby... a zmizol. O niekoľko dní sa našlo jeho auto pri moste Severn. Keďže miesto bolo známe ako cieľ samovrahov, predpokladalo sa, že Richey práve tu ukončil svoj život. Jeho telo (ak svoj život naozaj ukončil) sa ale nikdy nenašlo, okrem toho viacero ľudí tvrdilo, že Richey nebol typ, ktorý by sám vzal život. V období krátko po zmiznutí bol viackrát identifikovaný fanúšikmi, nikdy sa však nič z toho nepotvrdilo. 23. novembra 2008 bol Edwards po takmer 14 rokoch od zmiznutia oficiálne prehlásený za mŕtveho. O rok na to vydali Manic Street Preachers album Journal for Plague Lovers, ktorý pozostával zo skladieb s Edwardsovými textami, ktoré zanechal pred zmiznutím. My ale vyberáme skladbu z albumu Lifeblood, ktorá vyšla pred neuveriteľnými 20 rokmi, a z nej A song for Departure. 

kvaskova: Odmäk

Herečka, hudobníčka a speváčka Zdenka Kvasková sa vracia s autorským albumom Odmäk a opäť prináša silnú intímnu ženskú výpoveď a magickú atmosféru poznačenú rusínskym geniom loci, napokon skladby vznikali na trati Bratislava – Prešov a späť. Bibiana Grebeňová Šedivá o albume napísala: „Jej vety sa zarezávajú pod kožu, prechádzajú obrazmi z vlastných príbehov a pocitov a nám je jasné, že ich tiež dobre poznáme. Niektoré zo slov nemáme odvahu povedať nahlas ako Zdena, nevypovedané možno zostanú navždy. Niektoré sme niekedy i my vyslovili nahlas. Prišla úľava? A táto dievka sa za nás pýta kde som teda ja?. Ak jej to dovolíme. Kvaskova nás dokáže priamo teleportovať do myšlienok víriacich sa v ženskej hlave pred spaním. Každým ďalším počúvaním sa album poslucháčovi viac približuje a prostredníctvom atypicky rozvírenej elektroniky ho navlní cez rôzne farby emócií do jednoduchej ľudskosti.”

čo čítať

eva Švankmajerová - Jsem malířka

Kniha ponúka prvý komplexný prehľad diela jednej z najosobitejších českých výtvarníčok Evy Švankmajerovej, členky Skupiny českých a slovenských surrealistů. Publikácia v reprezentatívnom výbere ukazuje je tvorbu v rámci rôznych médií – maľbu, kresbu, keramiku, grafiku, koláže, objekty. Nájdete v nej aj autorkine komentáre a denníky, o aspektoch jej diela píšu vo svojich štúdiách František Dryje, Vratislav Effenberger, Krzysztof a Rachel Fijalkowski, Jan Gabriel, Ivan Horáček, Bertrand Schmitt a Šimon Wikstrom Svěrák.

the Paris Review (80. roky)

Vydavateľstvo Brak štvrtou knihou nadväzuje na mapovanie literárnych dekád výberom z rozhovorov, ktoré vyšli v legendárnom časopise The Paris Review. Štvrtý diel predstavuje autorov z 80. rokov - James Baldwin, Raymond Carver, Julio Cortázar, John Fowles, Carlos Fuentes, Arthur Koestler, Milan Kundera, Doris Lessing, Philip Roth a Derek Walcott. Dozviete sa napr. prečo Julio Cortázar debutoval až po tridsiatke, čo viedlo Johna Fowlesa k spáleniu jedného z jeho románov a akú pascu pripravila Doris Lessing na literárnu kritiku.

alena Wagnerová: Sidonie Nádherná

Šľachtičná a mecenáška umenia Sidónia Nádherná je známa najmä ako priateľka básnika Rainera M. Rilkeho, s ktorým sa zoznámila v parížskom ateliéri Augusta Rodina a milenka  spisovateľa a dramatika Karla Krausa. Jej salóny boli preslávené, stretli by ste tam Karla Čapka, Adolfa Loosa ši Maxa Švabinského.  Bola by ale škoda definovať Sidóniu iba cez jej podporu umenia a umelcov. Jej život poznamenali všetky udalosti, ktoré v 20. storočí postihli strednú Európu – rozpad Rakúsko-Uhorska, nacizmus (jej zámok vo Vrchotových Janoviciach sa stal súčasťou cvičišťa jednotiek SS), komunistický prevrat po ktorom sa uchýlila do exilu v Anglicku, kde aj zomrela. A práve takto, ako veľmi zaujímavú osobnosť, ju predstavuje aj táto kniha.

PLAN.ART vám praje príjemné víkendové dni!

Ak si predplatíte digitálne predplatné alebo tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite