Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

plan.art: Víkendový TO DO list 20. – 21. január

.mariana Jaremková .kultúra

PLAN.ART pre vás opäť pripravil víkendový TO DO list.

plan.art: Víkendový TO DO list 20. – 21. január nm.cz Památník Jana Palacha - posmrtná maska

vyhliadky na víkend sú radostné ak máte plán od plan.art— opäť sme to namixovali pestré a tak sa nám tam stretli Hieronymus Bosch, dva skvelé dokumenty, spomínanie Ľuba Burgra v našom novom podcaste k 20. výročiu divadla SkRAT, zaujímavé skúsenosti spisovateliek odkazujúce v téme na ikonickú esej Virginie Woolfovej Vlastná izba, aj čítanie o skrytej symbolike sakrálnych stavieb. Málo? Tak ešte Václav Havel čítajúci svoju hru Pokoušení s hudobným sprievodom The Plastic People of The Universe, alebo skvelý album saxofonistu Joshuu Redmana. A ešte medveď! V Žiline! Na Stanica Žilina-Záriečie! Autorské divadelné predstavenie o unavenej žene a slovenských medveďoch.  No a leitmotívom nášho víkendového výberu je spomienka na Jana Palacha.

„Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě stačí“. (Jan Palach)

 V tomto týždni sme si pripomenuli smutné výročie. Pred 55-mi rokmi sa na protest proti potlačovaniu slobôd a pasívnemu prístupu ľudí po okupácii Československa armádami štátov Varšavskej zmluvy upálil Jan Palach. Stal sa ďalšou, a nie poslednou, živou pochodňou, ktorá mala ľudí prebrať z apatie. „Čin Jana Palacha nesie v sebe aj veľké posolstvo nádeje. Chcel vyburcovať naše svedomie, chcel protestovať proti našej malovernosti a onomu stavu, ktorý sa nebezpečne blíži ľahostajnosti,“ povedal nad jeho hrobom evanjelický farár Jakub Schwarz Trojan. 

"Mnoho ľudí stále hovorí, že jeho smrť bola zbytočná. Sloboda sa vytratila a Rusi z krajiny neodišli. Bolo ale veľmi dôležité, že sa našiel človek, ktorý národu ukázal, že je možné za pravdu a slobodu platiť tým najcennejším, vlastným životom. Sovietska okupácia bola vonkajšia záležitosť, ale ľudia sa po auguste 1968 začali lámať aj vnútorne. Postupne sa hrbili, donášali jeden na druhého a prisluhovali režimu. Jan Palach svojim skutkom rozsvietil svetlo proti ľahostajnosti. Preto je dôležité si jeho hrdinstvo stále pripomínať," povedal sochár Olbram Zoubek, ktorý sňal posmrtnú masku Jana Palacha. Vidieť ju môžete v Pamätníku Jana Palacha.

do galérie:

pamätník Jána Palacha

Pamätník Jána Palacha vznikol, na podnet Národního muzea, premenou domu rodiny Palachových. Historická expozícia približuje životný príbeh Jana Palacha a jeho protest, ktroý zavŕšil 16. januára 1969 na Václavskom námestí. Súčasťou expozície sú napr. interaktívne obrazovky, ktoré sprostredkujú návštevníkom dobové obrazové a zvukové záznamy, zachytáva reakcie spoločnosti a šátnej moci na Palachov čin a to nielen v roku 1969, ale aj v rokoch tzv. normalizácie  a potom po novembri ’89. Vidieť môžete tiež štátnu vlajku, ktorou bolo jeho telo po smrti prikryté, ako aj posmrtnú masku, ktorú sňal sochár Olbram Zoubek.

kde: Smetanova 337, Všetaty

kedy: piatok - nedeľa: 10.00-16.00

Památník Jana Palachanm.czPamátník Jana Palacha

pozbavený*á

Slovenská republika existuje už 30 rokov, počas ktorých v našej krajine prišlo o život násilnou smrťou vyše 3000 ľudí. Mená väčšiny z nich ani nepoznáme. Ale niektoré obete sa hlboko zapísali do našej pamäti, pretože ich o život pripravila moc, nenávisť či neznášanlivosť. Ich smrť preto nastavuje zrkadlo slovenskej štátnosti. Tieto umlčané svedkyne a svedkovia nám pripomínajú, ako veľmi sme ako štát a spoločnosť zlyhali, pretože sme nedokázali ochrániť ich a ich ľudské práva.

Výstava je obzretím sa za troma dekádami našej štátnosti prizmou porušovania ľudských práv.

kde: vestibul Novej Cvernovky, Račianska 78

Pozbavený*áPozbavený*á

lukáš Prokůpek: Proměny noci

Výstava predstavuje dve minisérie Noční změť a Až hrubý pokus o znásilnění měsíčního světla skleněným hranolem.

Fotografie svým formálním zpracováním připomínají spíš grafiku, je to díky vysoké zrnitosti v kombinaci velkých detailů a rozlišení, postupu, který jsem si vyvinul během let snahy o zachycení toho, co mě na noci, a hlavně na noci v lese, fascinuje. Přes pomíjivost a téměř až neexistenci hmotného světa, jako něčeho zcela závislého na mysli pozorovatele, jak nás učí současná kvantová fyzika, mě vždy znovu a znovu se stejnou intenzitou fascinuje, jaké neskutečné divadlo tvarů světla a stínů stojí za to, tomu světu rozehrát, pro každou pomíjivou sekundu našeho světa, klamavého to mihotavého mámení.” (Lukáš Prokůpek)

kde: Ateliér Josefa Sudka, Újezd 30, Praha

kedy: utorok - nedeľa: 12.00 - 18.00

do kina:

hieronymus Bosch a jeho podivuhodný svet

Kto bol Hieronymus Bosch (1450–1516)? A prečo práve teraz jeho zvláštne a fantastické obrazy fascinujú milovníkov umenia viac než kedykoľvek inokedy? Ako sa mu podarilo preklenúť stredoveké a renesančné svety? A čo ho priviedlo k jeho nekonvenčným a nadčasovým víziám a tvorbe, ktorá je považovaná za jeden z hlavných inšpiračných zdrojov pre surrealizmus v 20. storočí? Odpovede na tieto i ďalšie otázky pomôže odhaliť nový film o slávnom holandskom maliarovi predstavujúci veľmi uznávanú výstavu „Jheronimus Bosch – Visions of Genius“ v Het Noordbrabants Museum v južnom Holandsku, ktorá po prvý raz zhromaždila väčšinu Boschových obrazov a kresieb do jeho rodného mesta Den Bosch a prilákala takmer pol milióna milovníkov umenia z celého sveta.

kde: kino Nostalgia, Bratislava

kedy:  sobota 20. 1. o 18.00

sestry z dymovej sauny

Dokument Anny Hints, ocenený cenou za réžiu na festivale Sundance, je mystickou výpravou do priestoru, kde človek môže slobodne čeliť vnútorným démonom a úzkostiam.

V šere estónskej dymovej sauny, fenoménu, zapísanom v zozname UNESCO, zdieľa niekoľko žien svoje najskrytejšie tajomstvá a intímne skúsenosti. Starodávnymi rituálmi zmývajú hanbu, ukrytú vo svojich telách, a vďaka pocitu sesterskej spolupatričnosti znova získavajú silu.  Okrem iných cien, bol film ocenený ako Európsky dokument roku 2023.

tretí koniec palice

Režisér Jaro Vojtek odpremiéroval svoj najnovší film Tretí koniec palice na minuloročnom Medzinárodnom festivale dokumentárnych filmov v Jihlave, v hlavnej súťažnej sekcii Opus Bonum a odniesol si cenu za Najlepší film z visegrádskeho regiónu, podľa vyjadrenia poroty za „bohato rozkreslenú mozaiku života v niekoľkých slovenských rómskych osadách zamerenú na každodenný boj o finančný, fyzický a psychický komfort. “ Film o inakosti v inakosti je už v kinách. Čo znamená byť iný v komunite, ktorá je sama osebe vyčlenená zo spoločnosti? Dokument sleduje osudy Rómov, ktorí sa stali minoritou v minoritnej spoločnosti. 

Vypočujte si aj náš podcast s Jarom Vojtekom, v ktorom hovorí o hľadaní a nutnosti slobody, etike i empatii, o tom, že nechce zo svojich študentov urobiť ďalších „Vojtekov”, o hľadaní životnej témy a nie podriadení sa trendom, ale aj o tom, že štát nevytvára naše životy, ale my si vytvárame štát... a že aj dnes je stále lepšie byť umelcom ako lesníkom.

pozerajte doma:

O Janovi Palachovi bolo nakrútených viacero dokumentárnych filmov, hraná snímka aj seriál.  Niektoré z nich pre vás vyberáme a k nim jeden raritný záznam.

Prejav Václava Havla po upálení Jana Palacha

Věřím, že více světla potřeba nebude, r. Olga Sommerová

Oběť nejvyšší, r. Jan Soukup

Tryzna, r. Dušan Trančík, Peter Mihálik, Vlado Kubenko

*film Tryzna je aj súčasťou blu-ray Dušan Trančík - Krátke filmy (1968 - 1974)

Hořící keř, r. Agnieszka Holland (HBO Max)

Jan Palach, r. Robert Sedláček (DAFilms)

na čítanie:

jana Poncarová: Vlastní pokoje

Kniha prináša 12 rozhovorov s českými spisovateľkami naprieč generáciami, žánrami, prístupmi k tvorbe, aj názorovým spektrom. O svojich skúsenostich “byť spisovateľkou” hovoria: Kateřina Tučková, Alžběta Stančáková, Anna Bolavá, Kateřina Dubská, Lenka Pastorčáková, Daňa Horáková, Lucie Faulerová, Petra Soukupová, Michaela Klevisová, Simona Martínková Racková, Martina Heš a Karin Lednická. Knihu dopĺňajú dve eseje – prvá od autorky Jany Poncarovej a druhá od vydavateľky a literárnej dokumentaristky Barbory Baronovej. Publikáciu Vlastní pokoje sprevádzajú štylizované portréty spisovateliek, zasadené do kontextu modelov izbičiek zo zbierok  UMPRUM muzea, ktoré pripravila fotografka Dita Pepe.

Ikonická esej Virginie Woolfové ´Vlastní pokoj´ vyšla v roce 1929 a autorka v ní předložila tezi, že bude-li mít žena vlastní pokoj, své finanční prostředky a čas neroztříštěný péčí o druhé, bude s to věnovat se literární tvorbě se stejnými úspěchy jako muž. A Janu Poncarovou napadlo, že tuto autorčinu tezi ověří. Jak jsou na tom tedy spisovatelky po těch zmiňovaných sto letech? Mají neomezený přístup ke vzdělání, vydělají si literární činností dost peněz, a co na hodiny strávené ´nicneděláním´ říká rodina? Jak jejich špatně představitelnou, ale časově nesmírně náročnou práci respektují děti, muži, matky, tchýně? (...) Za sebe můžu říct, že bez několika hodin nerušeného času denně a bez vlastní pracovny, v níž mám rozložené knihy, poznámky, mapy, na nástěnce připevněné schéma děje rozepsané knihy a na podlaze rozložené hotové stránky, by se mi psalo – hůř. Nebylo by to nemožné, psala bych ale bezpochyby něco jiného, jinak.“  Kateřina Tučková

fulcanelli: Tajemství katedrál 

V novom, upravenom vydaní vyšlo slávne dielo francúzskeho autora známeho pod pseudonymom Fulcanelli, ktoré zmenilo pohľad na interpretáciu symboliky sakrálnych stavieb a podnietilo (opäť) záujem verejnosti o alchýmiu a hermetizmus. Kniha, ktorá vyšla po prvý krát v Príži v r. 1926

zasväcuje čitateľov do hermetickej tradície skrz výklad symbolických motívov stvárnených na katedrálach Notre Dame v Paríži a Amiens, ponúka aj interpretáciu výzdoby sídelných palácov v Bourges a uzatvára ju autorova úvaha o kríži z Hendaye. V úvode knihy sú tri texty od E. Canselieta, bohatá je aj obrazová časť -  47 čiernobielych a 2 farebné celostranové fotografie od Pierra Jahana a frontispis s kresbou, autorom je Julien Champagne. Fulcanelliho text ponúka množstvo výkladov a tie zas množstvo interpretácií. Zaujímavé čítanie než bude opäť otvorená Notre Dame.

na počúvanie:

ľubo Burgr a 20 rokov SkRAT-u

Divadlo SkRAT oslavuje 20. narodeniny, resp. už 25. ak prirátame roky pred tým, ako začalo fungovať pod týmto názvom. Tak dlho sledujeme súdobú realitu zachytenú v jednotlivých inscenáciách.  A tak ako divadlo Stoka, kde má jeho poetika svoje korene, aj SkRAT si udržiava kontinuitu v tom, čo bolo pre obe divadlá dôležité od začiatku a pretrváva dodnes - radosť z tvorby a sloboda.  S Ľubom Burgrom (a s Rexom) sme si sadli v A4-ke (ktorá tiež oslavuje 20. narodeniny), aby sme si aspoň v skratke pripomenuli, čo tvorí esenciu SkRATU, “výhybky” v jeho vývoji a že témy alebo momentky z  inscenácií spred niekoľkých rokov vyvolávajú nie príjemné dejà vu. A že zatiaľ čo SkRAT je stálica, tak o iných sa dá povedať, že sú skôr spotrebný materiál. 

Vypočujte si: 20_SkRAT – ĽUBO BURGR (plan.art PODCAST)

joshua Redman: Where Are We

Album džezového saxofonistu-skladateľa Joshuu Redmana je balzam pre uši i dušu. Ak by ste očakávali iba inštrumentálne skladby, tak vás Redmanov album prekvapí..a nebude to jediné prekvapenie. K spolupráci si prizval vokalistka Gabrielle Cavassa z New Orleans, a výsledkom sú piesne o rôznych mestách naprieč Spojenými štátmi, vo výbere nájdeme klasické skladby od Coltranea, Theloniousa Monka, či Woodyho Guthrieho, ako aj Springsteenovu Streets of Philadelphia v kontrastnej coververzii, napokon všetky Redmanove interpretácie, ponúkajú nielen zážitok pre poslucháča, ale počujeme ako sa sám hudobník snaží stále posúvať a nezostávať v úspech zaručujúcej komfortnej zóne. V skladbe Goin' to Chicago (spolupráca so Sufjanom Stevensom) počujeme aj vibrafón Joela Rossa. 

václav Havel: Pokoušení

Na začiatku roka vyšla unikátna audionáhravka, na ktorej môžete počuť Havlovu variáciu na faustovskú tému v interpretácii autora. Havel napísal Pokoušení v r. 1985  a oslovil skupinu 

The Plastic People of The Universe (PPU), aby k plánovanej svetovej premiére ve viedenskom Burgtheatre urobila a nahrala hudbu.Režisér Hans Kleber z nej napokon v inscenácii použil iba niekoľko fragmentov. Vydavateľstvu Guerilla Records sa podarilo získať pôvodný zvukový pás s hudbou PPU, a dokonca aj nahrávku Pokoušení nahovorenú Václavom Havlom z roku 1985, ich spojením vzniklo pôsobivé „audiopredstavenie“

do divadla:

jedným dychom: Krehkosť

Autorská pohybová stereodráma skúmajúca krehkosť. Dve ženy v slovách a pohyboch ich vnútorného sveta. “Nemám rada krehké vzťahy. Najhoršie je, že nevieš, ktoré to sú, kým ich nerozbiješ. Tie, ktoré zničí jedna, jediná chyba…Hlučný hnev, tichý hnev, všetok hnev búra a ničí všetko krehké. Lásku poznám ako dusivú a manipulatívnu okolnosť, ktorá denne kontroluje, či si ju zaslúžiš. Neľutujem sa, som veľká, obratne fingujem boj. Nie sme na to stavané. Môžeš utekať, môžeš sa cítiť na roztrhanie, ale nestane sa to. Okamih tesne pred výbuchom je tak únavný. Tak ukrutne únavný. Ale budeš chcieť ho zažiť. Opäť sa rozbehnúť.”

kde: A4-priestor súčasnej kultúry

kedy: nedeľa 21. 1. o 19.00

zuzana Jurechová: Medveď

Autorské divadelné predstavenie Zuzany Jurechovej o unavenej žene a slovenských medveďoch.

Mohol to byť jeleň, ale nebol. Odteraz už nebudeme chodiť do lesa, ale len k lesu. Už žiadne pokojné miesto na oddych okrem našich snov. Ženu to trápi a prezidentka tomu rozumie. Diplomacia, užitoční známi, zbrane – niečo z toho pomôcť musí!

kde: Stanica Žilina-Záriečie 

kedy: sobota 20. 1. o 19.00

na koncert:

sobota:

Silvia Josifoska Blues Trio – Jazztikot, 19.30 (Bratislava)

nedeľa:

Peter Lipa a Band – Dom kultúry, 18.00 (Devín)

PLAN.ART vám praje príjemné víkendové dni!

Ak si predplatíte digitálne predplatné alebo tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite