Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Vrátia Šimkovičová s Ficom plebejskú zakomplexovanosť do našej kultúry?

.daniel Balko .komentáre

Dozvedeli sme sa, že opäť ideme selektovať a čistiť kultúru. Že nič cudzie v kultúre nechceme a budeme budovať a chrániť len autentickú slovenskú jedinečnosť. Takže sa Vás pýtam, pani ministerka kultúrnej svojstojnosti a pán meruôsmy priemer. Čo vyhadzujeme z našej kultúrnej pamäti?

cyrilometodskú tradíciu, ktorú doniesli cudzinci z Byzancie a zásadným spôsobom zmenila dovtedajšie hodnoty obyvateľstva?

Románsku a gotickú kultúru v maliarstve, sochárstve a architektúre, prinesenú zo Západnej Európy, menovite napríklad odkaz zahraničného prisťahovalca Pavla, ktorý sa usadil v nemeckom spišskom meste Levoča?

Renesančnú kultúru kolportovanú zväčša z južnej Európy vďaka odnárodnenému Matyásovi Korvínovi? To on na svoj dvor pozval vzdelancov a umelcov zo zahraničia, aby ovplyvnili kultúrne pomery Uhorska novými myšlienkami. Napríklad založili v Pozonyi či Pressburgu akúsi univerzitu, hniezdo zahraničných vzdelancov, či, po novom, agentov?

Barokovú podporu pátosu a veľkoleposti v umení a kultúre, ako habsburskú reakciu na silný protestantizmus v Hornom aj Dolnom Uhorsku? Konkrétne napríklad odkaz mecéna rozvoja barokovej Trnavy, uhorského primasa Petra Pázmanya, či k slovenskému pôvodu sa hlásiaceho  ostrihomského arcibiskupa Juraja  Szelepcenyiho?

Rosie Babicová

Mateja Bela, Adama Kollára či Jána Hollého, ktorí nehanebne šírili nové podnety francúzskeho a anglického empirizmu a na rozume založeného osvietenstva?

Revolučných štúrovcov, ktorí by bez ovplyvnenia zahraničnými myšlienkami nemeckých filozofov hlásajúcich romantický nacionalizmus a liberalizmus nikdy nežiadali nejaké práva pre slovensky hovoriacich obyvateľov Horného Uhorska?

Má zmysel pokračovať? Veď ešte aj ten Blaha si vešia fotky juhoamerických boháčov, hrajúcich sa na revolucionárov, a nie Jánošíka. 

Kultúra je buď otvoreným a slobodným priestorom prijímajúcim podnety z celého okolia alebo neexistuje. Národnou kultúrou, v zmysle hľadania a ochrany jej autentickosti, sa venujú Etnografické ústavy či ÚĽUV. Nie ministerstvo kultúry. Podobne predstava, že do pozornosti zahrnúť iba veľkomoravské tradície a štúrovcov, je úplne proti novej, slobodnej a od ideológii oslobodené historickej vede, ktorá konečne vidí Slovensko ako plnohodnotnú súčasť celých svojich dejín. 

Nacionalisti a komunisti vytvárali zo Slovákov plebejské a zakomplexované obete historických udalostí, aby sa nestali sebavedomým a slobodným národom. Naozaj sa to má vrátiť späť?

Autor je historik. 

Ak si predplatíte digitálne predplatné alebo tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.

Tento text ste mohli čítať len vďaka našim predplatiteľom. Pridajte sa k nim a predplaťte si .týždeň.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite