začnime krátkou paralelou. Na konci devätnásteho storočia v USA existovala skupina veľmi vplyvných podnikateľov, takzvaných železničných barónov. Aj ich aktivity motivovali zrod protimonopolnej politiky v USA. Problémom železničných barónov nebola ich hlavná činnosť. Veď nakoniec, konkurencia v železničnej doprave prakticky dlho neexistovala. Prečo? Železničná doprava bola typickým príkladom prirodzeného monopolu. Bolo by možno želateľné, no určite nie efektívne mať vedľa seba tri koľajové dráhy a vybrať si tú s najnižšou cenou jazdného. Konečná strata spoločnosti z výstavby toľkých dráh by však asi prevážila potenciálne výhody z konkurencie. Práve fakt, že náklady pri každom ďalšom vypravenom vlaku klesajú, spôsobuje, že niektoré odvetvia v iných ako monopolných podmienkach fungovať nemôžu. Nebezpečné však je, ak neregulované zisky z monopolného trhu sa v
Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.