Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

.veda
Prečo majú tehotné ženy v Európe nedostatok vitamínov a minerálov?

Prečo majú tehotné ženy v Európe nedostatok vitamínov a minerálov?

.norbert Žilka .veda .veda 31.10.2025

Asi málokto by očakával, že tehotné ženy v Európe môžu mať problémy s nedostatkom vitamínov a minerálov. Fortifikované potraviny, všade prítomné doplnky stravy a dostupnosť kvalitných zdrojov živín by mali byť hrádzou proti ich nedostatku. A predsa je opak pravdou.

Najkostrbatejšia krivka

Najkostrbatejšia krivka

.martin Mojžiš .veda .veda 24.10.2025

Na ladné krivky sa radi pozeráme a nejeden z nás neohrdne ani možnosťou niečo si o nich prečítať. S kostrbatými krivkami je to trochu iné. Zrak si síce pred nimi nezakrývame, ale väčšinou ich nijako intenzívne nevyhľadávame. A málokto asi očakáva, že by sa o nich dalo napísať niečo naozaj zaujímavé. Ale veď skúsme.

Najladnejšia krivka

Najladnejšia krivka

.martin Mojžiš .veda .veda 10.10.2025

Hrnčiarstvo patrí k najväčším ľudským vynálezom a amfory k najkrajším hrnčiarskym výrobkom. Ladné krivky amfor a váz v nás vzbudzujú hlboké estetické uspokojenie. Prečo práve tieto krivky považujeme za také pekné?

Krivky dopytu a ponuky neexistujú

Krivky dopytu a ponuky neexistujú

.martin Mojžiš .veda .veda 03.10.2025

Krivky dopytu a ponuky sú už stopäťdesiat rokov považované za základné nástroje ekonomickej teórie. A pritom tie krivky neexistujú. Toto tvrdenie môže na prvé počutie znieť rovnako bláznivo ako plochá Zem alebo škodlivosť očkovania, ale krivky dopytu a ponuky sú naozaj len prízraky sídliace v základoch modernej ekonomickej vedy.

Najrýchlejšia šmykľavka

Najrýchlejšia šmykľavka

.martin Mojžiš .veda .veda 26.09.2025

Aký tvar má mať detská šmykľavka, aby sme sa po nej dostali z horného bodu do dolného čo najrýchlejšie? Ak si myslíte, že odpoveď je jednoduchá, mýlite sa. Teda, tá odpoveď sa dá pomerne jednoducho sformulovať, ale nie je jednoduché dokázať, že je to naozaj správna odpoveď.

Elipsa a parabola

Elipsa a parabola

.martin Mojžiš .veda .veda 19.09.2025

Už niekoľkokrát sme v tejto rubrike spomínali, že akýmsi neoficiálnym logom vedy je kresba atómu s eliptickými dráhami elektrónov. A hovorili sme aj, že táto kresba je v nejakom zmysle úplne chybná. Oveľa lepším logom vedy by bola samotná elipsa.

Veľký skladateľ Ravel trpel demenciou

Veľký skladateľ Ravel trpel demenciou

.norbert Žilka .veda .veda 19.09.2025

Do slovenských kín vstúpil celkom nenápadne francúzsky film Bolero. Maurice Ravel stvoril dielo plné vášnivých emócií, hoci sám ich nedokázal prežívať. Magnum opus prilákal pozornosť lekárskej komunity. Ravel totiž trpel zriedkavou formou demencie.

Kam sa pozerajú všetky satelitné televízne antény?

Kam sa pozerajú všetky satelitné televízne antény?

.marek Galinski .veda .veda 28.08.2025

Spomeniete si, kedy vám prvýkrát v živote niekto povedal, že Edison vynašiel žiarovku, že Alexander Graham Bell vynašiel telefón, prípadne, že Gutenberg vynašiel kníhtlač? Zrejme to bolo niekedy v období základnej alebo strednej školy, kde ste sa postupne dozvedeli ďalšie fakty – že Newton objavil gravitáciu, že Watt vynašiel parný stroj a Nobel vynašiel dynamit. A jediný problém tohoto celého je, že vás to naučili zle.

Martin Mojžiš o železe: Prečo jedol Pepek špenát

Martin Mojžiš o železe: Prečo jedol Pepek špenát

.martin Mojžiš .veda .veda 22.08.2025

Všetci vieme, že Pepek námorník jedol špenát preto, aby mal silu. Všetci vieme, že tú silu mu špenát dáva preto, lebo obsahuje veľa železa. Všetci tiež vieme, že železa v skutočnosti až tak veľa neobsahuje a že mýtus o železe v špenáte vznikol zle umiestnenou desatinnou čiarkou. Lenže aj to je mýtus.

Vedia počítače počítať?

Vedia počítače počítať?

.marek Galinski .veda .veda 15.08.2025

Skôr, než sa ktokoľvek pustí do čítania, musím všetkých upozorniť, že tento text radšej vlastne vôbec nemal vzniknúť. Je to najmä preto, že sa v ňom bude prelínať autorova ignorancia (v prvej časti textu) s autorovou nevedomosťou (v druhej časti textu).