Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Veľké trhovisko nábytku

.eva Čobejová .elena Akácsová .časopis .lifestyle

Pred týždňom sa v bratislavskej Inchebe konal 16. ročník medzinárodného veľtrhu nábytku, doplnkov a interiérového dizajnu MODDOM. Viac ako druhú najvýznamejšiu udalosť pre náš nábytkársky priemysel však pripomínal okresný jarmok.

Na Slovensku sa pravidelne konajú dva veľtrhy nábytku. Jeden na jeseň v Bratislave, druhý na jar na výstavisku v Nitre. Podľa vyjadrení viacerých ľudí z brandže sa ten nitriansky nedá ani len porovnať s prestížnym medzinárodným veľtrhom v Kolíne, napriek tomu je to to najlepšie, čo sa dá v oblasti nábytku a interiérového dizajnu na Slovensku absolvovať. Dokonca aj v rámci strednej Európy je to významná výstava. Naopak, bratislavský veľtrh MODDOM z roka na rok stráca na dôležitosti, takže mnohé firmy tu už vystavovať ani nechcú. Netreba byť ani veľkým znalcom pomerov v odvetví, stačí vkročiť na výstavisko a rozhliadnuť sa. .trendy: feng šuej a bordový koberec
Podľa tlačových materiálov by mal MODDOM, medzinárodný veľtrh nábytku, doplnkov a interiérového dizajnu, „v sebe spájať najnovšie trendy v zariaďovaní v podobe nábytku a doplnkov vhodných do všetkých izieb“. Čo sú to tie najnovšie trendy v zariaďovaní? Na MODDOME to je napríklad usporiadanie bytu podľa feng šuej. Organizátori ponúkajú návštevníkovi odborníkov, ktorí poradia, ako prepracovať interiéry do najmenších detailov podľa starovekého čínskeho umenia. Nič proti feng šuej, ale to skutočne nie je najnovší trend v zariaďovaní bytov, dokonca ani medzi veľmi ezotericky naladenými bytosťami. Touto starou známou záležitosťou sa na Slovensku živí čoraz viac ľudí – a tak zaplavujú aj nábytkové domy a podujatia.
Keďže na veľtrhu ubúdajú klasické nábytkové firmy, nahrádzajú ich stánky s tovarom vhodným na vianočné trhy či do telešopingu, počnúc farebnými leukoplastmi bez lepidla a končiac práškom na čistenie striebra. Ak by sme zobrali vážne slogan, že veľtrh plní sny o krásnom bývaní, tak by ľudia, zariaďujúci si teraz byty, túžili najmä po rozložitých čalúnených sedačkách či po kúskoch nábytku imitujúcich Provenskálsko či pripomínajúcich Indiu. Do toho sna by patrilo ešte veľa postelí z dreveného masívu a  matracov, prospešných zdravej chrbtici.
Farebným trendom sezóny je zrejme bordová so žltým kvetinovým vzorom, súdiac podľa koberca, ktorým je pokrytá väčšina výstavnej plochy vrátane priestoru, ktorý mal slúžiť ako výkladná skriňa veľtrhu. Na niekoľkých štvorcových metroch sa mohli výrobcovia prezentovať najzásadnejšími novinkami zo svojej ponuky. Bol tu byt vzorovo zariadený podľa feng šuej, nábytok z recyklovaných materiálov, červená talianska sedačka, kovové skulptúry z medzinárodného workšopu Metal Inspiration z Košíc aj práce budúcich nábytkových dizajnérov z fakulty architektúry. Ak tam aj bolo niečo zaujímavé, ten bordový koberec prebil úplne všetko. .javorina: oáza vkusu a kvality
Nájsť jediného slovenského výrobcu, ktorý doniesol kvalitný dizajn aj poctivú remeselnú robotu, nie je v tejto farebne a vkusovo rozbitej skrumáži všetkého možného aj nemožného jednoduché. Firmu s dobrým menom a kvalitnými výrobkami nachádzame trošku stratenú medzi rôznymi dovozovými či lacnými nábytkami. Firma Javorina ako jediná zo Slovenska chodieva aj na prestížny európsky veľtrh v Kolíne a dokáže s vlastným nábytkom uspieť aj na náročných trhoch západnej Európy. Firma zo Spišskej Belej však nepohrdla ani Bratislavou, prišla na MODDOM a ich stánok je oázou jednoduchosti, nadčasového vkusu a kvality.
Dizajnér a majiteľ Javoriny Leo Čellár postáva v stánku svojej firmy a vidno, že je trošku v rozpakoch. Akoby rozmýšľal, či to bol dobrý nápad, prísť aj na toto výstavisko. Ale na otázku, či to neľutuje, napokon pokrúti hlavou. I keď každý rok dlho zvažujú, či sa im na MODDOM ešte oplatí prísť vystavovať, zatiaľ to nevzdali. „Každoročne sa nám ukazuje, že spätná väzba od priamych zákazníkov aj od koncových predajcov je dostatočne účinná, silná, aby sa to oplatilo. Prejaví sa to na našom predaji v Bratislave, účasť je teda pre nás zaujímavá čisto z komerčného hľadiska,“ hovorí Čellár a dodáva: „Z hľadiska dizajnového alebo prestížneho to tu nemá veľkú cenu, ide skôr o budovanie značky, a to má cenu stále.“ Pripomína, že to sa cez internet robiť nedá. „Vybudovať si značku nábytku môžete len v médiách a na výstavách, nedá sa to inak, len osobnou skúsenosťou.“ Počas nášho rozhovoru vstúpi do expozície Javoriny viacero ľudí, so záujmom si obzerajú elegantný nábytok, dotknú sa ho, pohladia kvalitné drevo, prírodnú povrchovú úpravu, a potom si vypýtajú katalóg. Cesta zo Spišskej Belej do Bratislavy a investícia do stánku asi naozaj nebola zbytočná. .oplatí sa: predaj a značka
Komerčný prínos z priameho predaja návštevníkom na výstavisku potvrdzujú aj ďalší slovenskí výrobcovia. Napríklad firma Tuli, ktorá v Bratislave vyrába sedacie vaky, dizajnované mladými slovenskými dizajnérmi, sa na MODDOME rozložila na malinkom priestore, no s veľkým entuziazmom prezentovala svoju produkciu. Igor Sobota, agilný konateľ a dizajnér malej firmy Nasso, ktorá sa špecializuje na „rastúci“ nábytok pre deti, tiež tvrdí, že sa mu stále oplatí chodiť na túto výstavu: „Ale oplatí sa to len vtedy, keď viete, ako to máte robiť. Sme tu súčasne na troch miestach. Okrem vlastnej expozície máme v časti noviniek detský stolík a stoličku z recyklovanej rifľoviny, pri bufete prevádzkujeme spolu s Inchebou oddychovú zónu pre deti, do feng šuej bytu sme dali nábytok pre detskú izbu. Chodíme aj do Nitry, aj tá sa nám oplatí.“ Zároveň pripomína, že jeho firma, ktorá vyrába nábytok v obci Komoča, na MODDOM-e ani nepotrebuje predávať. „Výrobu máme zarezervovanú do 15. januára. Ale musíme sem chodiť, lebo máme v Bratislave už dve predajne a klient musí vidieť na výstave našu značku,“ hovorí Sobota a trochu v rozpore s predošlým tvrdením dodáva: „Robíme to už dvanásť rokov, ale paradoxne najviac novej klientely nemáme z výstav, ale od starých zákazníkov.“ Najviac sa im osvedčil klasický marketing, keď spokojní zákazníci pošlú aj svojich priateľov či príbuzných. .ľudovít XIV. a televízne inscenácie
Pre tých, čo na veľtrh prišli v prvom rade predávať, je MODDOM príležitosťou získať finančne lepšie vyzbrojených bratislavských zákazníkov. Preto sú tu vedľa seba výrobcovia zo Slovenska i Česka, ako aj predajcovia zahraničného nábytku. Skúša to kadekto. Stále tu vidno aj nevkusný nábytok, pripomínajúci naše obývačky zo 70. či 80. rokov. Takisto vidno rôzne typy historizujúceho nábytku, ktorý sa hodil do domov postavených najmä v 90. rokoch, keď prekvital podnikateľský barok. Dnes už síce tento typ nábytku stráca svojich zákazníkov, ale jeho výroba v niektorých firmách prežíva. O ich výrobky už bratislavskí predajcovia nábytku nemajú veľký záujem, tak si skúšajú nájsť zákazníkov na veľtrhu. Nie je pritom vylúčené, že niektoré z týchto firiem dodnes profitujú lepšie ako tí, čo stavili na kvalitný nadčasový dizajn. Ale ich čas sa zrejme pomaly napĺňa.
Nábytkárstvo je možno posledné odvetvie, ktoré nie je globalizované. Vedľa seba sa uživia krásne veci inšpirované svetovými dizajnérmi i vyslovený nevkus navrhnutý insitnými amatérmi. Auto v štýle Ľudovíta XVI. si zákazníci nikde nekúpia, ani lacné repliky veteránov, ale nábytok pripomínajúci interiér francúzskeho zámku či talianskeho letohrádku sa dá lacno vyrobiť aj v malých dielňach, a neraz preto skončí aj v malom panelákovom byte. To všetko je v poriadku, proti gustu žiaden dišputát. Lenže na veľtrh nábytku človek prichádza s túžbou dozvedieť sa, aké sú nové trendy, poučiť sa, čo je dnes v kurze, čo sa považuje za kvalitu, kadiaľ sa uberá nábytkový dizajn, a nie obchádzať okolo stánkov, ktoré vída na každom dedinskom jarmoku, či žasnúť nad nábytkom, ktorý si pamätá ešte z televíznych inscenácií spred tridsiatich rokov.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite