Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Planéta zvláštneho smútku

.časopis .téma

Planétu vedomostí nám predávali ako arabského plnokrvníka, favorita všetkých dostihov. Podľa našich zistení ide o starého, chorého a mimoriadne hlúpeho koňa, ktorému treba čo najskôr uštedriť ranu z milosti. Vyvoláva to všelijaké pocity, ale v prvom rade je to smutné.

.v predminulom čísle sme uverejnili niekoľko nových informácií o kauze Planéty vedomostí. Asi najzávažnejšia bola informácia o tom, že slovenským školám už raz niekto predal podobný produkt od toho istého výrobcu.
Firma Agemsoft, ktorá sa snaží Planétu vedomostí predať Ministerstvu školstva za 6 až 12 miliónov eur, zareagovala na naše informácie oficiálnym stanoviskom. V tomto stanovisku uviedli, okrem iného, odkaz na stránku www.yteach.com, na ktorej si vraj každý môže overiť, koľko stojí originál Planéty vedomostí.
Tá stránka naozaj stojí za pozretie. Ak človek číta s porozumením, dozvie sa z nej veľa zaujímavých vecí. Tou najzaujímavejšou sú vekové kategórie, pre ktoré je originál Planéty vedomostí určený. Prvá časť je určená pre vekovú kategóriu 11 až 13 rokov, druhá časť pre 14 až 16 rokov a tretia pre 17 až 19 rokov. U nás sa Planéta vedomostí tvári, že jej prvá časť pokrýva prvý stupeň ZŠ (6 až 10 rokov), druhá časť druhý stupeň ZŠ (10 až 15 rokov) a tretia časť učivo stredných škôl (15 až 19 rokov). Ako sa dá nazvať skutočnosť, že materiál pre deti staršie ako 11 rokov ponúka Planéta vedomostí deťom mladším ako 10 rokov? Je to kúzlo, podvod, alebo čo to vlastne je?
Na obrovské vekové rozpory medzi anglickým originálom a prekladom upozornil už minulý týždeň denník SME. Údaje na anglickej stránke si zrejme všimli aj pracovníci Štátneho pedagogického ústavu, kde námestník riaditeľky Martin Kríž vydal pokyn na preverenie odporúčacej doložky Planéty vedomostí pre prvý stupeň ZŠ. Každý, kto si naozaj pozrie túto časť Planéty, nemôže ani na chvíľu pochybovať, ako by sa malo toto preverovanie skončiť. A keďže sa to tentoraz, na rozdiel od Mikolajových čias, bude diať pod verejnou kontrolou, je veľmi pravdepodobné, že Planéta vedomostí príde o odporúčaciu doložku pre prvý stupeň ZŠ. To však zrejme nebude koniec. .skladanie síl
Z písomnej reakcie Agemsoftu sme sa dozvedeli ešte jednu užitočnú informáciu: originál Planéty vedomostí sa volá Universal Curriculum. Tak sme sa pozreli na internetovú stránku tohto originálu a dostali sme sa až k ukážkovým lekciám na www.universalcurriculum.com/elearning/index.php?category=30. Podrobne sme si pozreli ukážkovú lekciu z fyziky. Lekcia sa volá Addition of forces (skladanie síl) a je to ďalšie fascinujúce svedectvo o kvalite Planéty vedomostí.
Z novinárskeho hľadiska predstavuje táto lekcia problém. Ak by sme totiž naozaj verne opísali, koľko a akých chýb obsahuje, máloktorý čitateľ by tomu uveril. A tak sme sa rozhodli požiadať niekoľkých renomovaných slovenských fyzikov, ktorí pôsobia na domácich aj zahraničných univerzitách, aby si tú lekciu pozreli a stručne sa k nej vyjadrili. Ich vyjadrenia prinášame v druhom článku .témy. Tu odcitujme len niekoľko slovných spojení, ktorými lekciu Skladanie síl charakterizovali: paródia na fyziku, nebezpečná lekcia, fyzikálny zločin roka. Jeden z oslovených fyzikov si povzdychol, že táto lekcia učí deti pútavou a hravou formou fyziku, ktorá už viac ako tri storočia neplatí. Iný vyjadril nádej, že deti na Slovensku vrátane jeho vlastných sa k týmto materiálom na škole nedostanú.
Po týchto vyjadreniach hádam môžeme debatu o kvalite Planéty vedomostí a o promptnom odstraňovaní chýb v nej definitívne ukončiť. Tým skôr, že nejde o nejakú zastrčenú lekciu, ale o ukážkovú lekciu, ktorá visí na uvedenej stránke s najväčšou pravdepodobnosťou už od roku 2006 (copyright stránky hlása: 2003 – 2006 Young Digital Planet, v redakcii okrem toho máme demonštračné CD produktu Universal Curriculum z roku 2006, ktoré tiež obsahuje túto lekciu).
Ako je možné, že za päť rokov si túto katastrofálnu lekciu, vystavenú na internetovej stránke, nikto nevšimol a neupozornil autorov, že to nie je úplne  najvhodnejšia ukážka? Ako sa môže niečo také stať v prípade produktu, ktorý je podľa vyhlásenia Agemsoftu „implementovaný už v 25 krajinách sveta v šiestich jazykových mutáciách“?
Nuž, jedna možná odpoveď by tu bola – teoreticky mohli byť chyby odstránené v jednotlivých krajinách pri takzvanej lokalizácii (t.j. preklade) produktu, alebo pri odbornom posúdení preloženej verzie. Po podrobnom porovnaní anglickej verzie so slovenskou (kurz fyzika ZŠ – učiteľ, 2. lekcia Skladanie síl) konštatujeme, že s výnimkou jednej chybnej animácie sú všetky chyby aj v slovenskej verzii. Spomínaná animácia je nahradená inou, už nie zjavne chybnou, ale ešte stále mätúcou animáciou. Okrem toho je jeden trochu nejasný statický obrázok z anglickej verzie nahradený oveľa jasnejším obrázkom v slovenskej verzii. Fyzikálny nezmysel, ktorý je týmto obrázkom ilustrovaný, je preto v slovenskej verzii výraznejší.
  
.koniec
Čo budú teraz hovoriť všetci tí obhajcovia Planéty vedomostí, ktorí doteraz všetky jej chyby bagatelizovali? Budú vravieť, že na fyzikoch nezáleží, hlavne, že sa to páči (niektorým) učiteľom? Lenže ktorý učiteľ fyziky na Slovensku dnes povie, že spomínaná lekcia chyby neobsahuje, alebo že ide len o ľahko odstrániteľné drobnosti?
Alebo budú vravieť, že názory fyzikov netreba brať vážne, pretože ide o len o kamarátov a známych redaktorov .týždňa? No, po prvé, to by si asi v prípade týchto fyzikov dovolil povedať iba ten, kto nemá o slovenskej fyzike ani najmenšie poňatie, a po druhé, anglickú verziu lekcie sme vybrali práve preto, aby ju bolo možné dať prípadne posúdiť aj zahraničným odborníkom. Ak si chceme urobiť medzinárodnú hanbu, je to ľahko realizovateľné.
A čo bude hovoriť Agemsoft? Minule sme poukázali na to, že po obsahovej stránke neprináša Planéta vedomostí pre školy prakticky nič viac než produkt Vedomosti v hrsti, ktorý je lacnejší a mnohé školy ho už majú. Predstavitelia Agemsoftu vyhlásili, že poskytnú Planétu všetkým školám za 1 euro „ak niekto dokáže, že Planéta vedomostí je ako produkt identická s produktom Vedomosti v hrsti 1“. (týmto vyhlásením veľa neriskovali, ale ak by slovo „identický“ nahradili slovom „nahraditeľný“, to by už bolo inakšie riziko). Okrem toho vraj informovali ministerstvo, že presne identická zhoda medzi obidvoma produktmi je len na úrovni troch percent. A čo vyhlásia teraz? Povedia, že dajú Planétu za 1 euro, ak niekto dokáže, že je celá taká zlá, ako lekcia Skladanie síl? Alebo pôjdu na ministerstvo s vyhlásením, že uplných kravín a škodlivých nezmyslov sú v Planéte len tri percentá?
Skladanie síl sa zrejme stane definitívnym usvedčujúcim dôkazom nekvality a šlendriánstva v tejto kauze. Minister, ktorý je pravdepodobne už nejaký čas rozhodnutý odstúpiť od celoplošného nákupu Planéty vedomostí, bude mať o jeden nespochybniteľný argument viac. ŠPÚ, dúfajme, preverí odporúčaciu doložku Planéty vedomostí nielen pre prvý, ale pre všetky stupne. A riaditelia škôl si hádam dvakrát rozmyslia, či majú produkt s takými chybami kupovať, ak dostanú peniaze na nákup pomôcok priamo na školy.
Je celkom pravdepodobné, že z tohto posledného úderu sa už Planéta vedomostí nespamätá. To by znamenalo ušetrenie 6 až 12 miliónov eur, ktoré by školy mohli využiť oveľa zmysluplnejším spôsobom. Z narastajúcej pravdepodobnosti takéhoto scenára by sme asi mali cítiť úľavu, možno aj akési zadosťučinenie. Pomaly sa však začína vynárať celkom iný pocit. .smútok
Na tom celom je totiž niečo veľmi smutné. Je smutné, ak sa v oficiálnej odpovedi na výraznú obsahovú zhodu dvoch produktov uvedie 10 bodov, z ktorých 9 sa netýka obsahu, ale technického riešenia. Je smutné, ak sa toto technické riešenie z roku 2003 až 2006 vydáva za vrchol modernosti, pričom už dnes je jasné, že počas niekoľkých rokov sa stane zúfalo zastaraným (onedlho totiž bude tablet s dotykovou obrazovkou, gyroskopom, fotoaparátom, gps navigáciou a ďalšími dobrotami rozšírený podobne, ako je dnes mobil – Planéta vedomostí však z týchto naozaj moderných vecí nevyužíva vôbec nič). A je veľmi smutné, ak tieto reči o technickej stránke veci dokážu zaujať ľudí tak, že úplne zabudnú na obsah.
Je smutné, že týmto ľuďom, z ktorých mnohí zastávajú v školstve nie síce najvyššie, ale veľmi významné pozície, neprekáža, že ani tá technická kvalita nie je príliš vysoká. Neprekáža im, že prístup na internetový portál naráža na problémy s pomalým internetovým pripojením, ani to, že takéto riešenie si vynucuje oveľa nižšiu grafickú atraktívnosť výsledného produktu. A asi im neprekáža ani odfláknutá bezpečnosť portálu (je smutné počúvať študenta matfyzu opisujúceho, ako sa bez väčšieho úsilia nabúral do systému, prezrel si nezakódované heslá všetkých užívateľov, a potom upozornil prevádzkovateľa, ktorý následne tieto konkrétne bezpečnostné diery zaplátal).
Je skľučujúce vidieť, že pri lokalizácii (preklade) chybného produktu sa chyby neodstraňovali, ale hromadne pridávali. Je smutné počúvať od vysokoškolákov, ktorí Planétu vedomostí prekladali, ako celé prekladanie prebiehalo (a veruže to bolo nesmierne ďaleko od toho, čo si človek predstavuje pod serióznym odborným prekladom). Je prekvapujúce vidieť, aký tuhý koreň majú chyby vzniknuté pri preklade (vo veľmi pochvalnej recenzii lekcie Oko a ucho vo februárovom vydaní PC revue sa bez najmenšej irónie spomína „video, ktoré názorne ukazuje formu prenesenia svetla do oka, kde sa láme na sietnici“). Je alarmujúce zistiť, že prekladateľova neznalosť rôznych významov anglického slova drug vedie k tomu, že sa k našim deťom dostáva učebná pomôcka, podľa ktorej „droga je ľubovoľná látka, ktorá ovplyvňuje fungovanie tela“ (prírodoveda ZŠ žiak 16/3).
Je deprimujúce počúvať o tom, ako fungoval ÚVO za predchádzajúceho riaditeľa, ale nie je oveľa povzbudzujúcejšie byť konfrontovaný s tým, ako funguje dnes. Je viac než smutné čítať argumentačne nezmyselný materiál o obstarávaní bez zverejnenia z dielne ministerských úradníkov. Ešte smutnejšie je počúvať, že hoci nový minister je úplne čistý, korupcia je v rezorte možno ešte vyššia, než bola za Mikolaja (vtedy vraj nikomu nenapadlo pýtať si percentá ešte aj z DPH).
Ale najhlbší smútok vyvoláva pohľad na tých obetavých a nadšených učiteľov, ktorí uverili masívnemu marketingu okolo Planéty vedomostí a venovali tomuto produktu veľa svojho času, energie aj invencie. Väčšina z nich Planéte úprimne verila a dokázali z nej vytiahnuť pre svojich žiakov niečo užitočné. Je pravdepodobné, že o to teraz prídu. Bude to správne, ale prinesie to nemálo smútku a frustrácie.
Planéta vedomostí pravdepodobne o chvíľu zapadne za obzor a je tu nádej, že už nikdy sa spoza neho nevynorí. Smútok, ktorý pri tomto západe pociťujeme, nie je ani v najmenšom smútkom za týmto nepodarkom. Smutno je nám z toho, čo všetko sme sa museli o tejto krajine dozvedieť, kým sme sa tohto západu dočkali.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite