Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Tri ženy opäť túžia po Moskve

.eva Čobejová .časopis .médiá

Česká televízia si už o jedenástej večer na Dvojke môže dovoliť uviesť aj ruský dokument v pôvodnom znení s titulkami. A tak uviedla Panenstvo (2008). Pre diváka je to dvojaký šok: jednak pre formu, ktorú ruskí dokumentaristi použili, netradičnú a dokonca zo začiatku aj mätúcu.

Spočiatku to vyzerá chaoticky, nie je tu jasná línia, ako pri dokumentoch BBC, ani egocentrický reportér, ktorý divákovi všetko jasne vysvetlí ako taký Michael Moore. Divák má pocit, že občas pozerá hudobný videoklip s dynamickými obrázkami dnešnej Moskvy a občas zas pocit, že ide o psychologickú drámu, pri ktorej zabudli vypnúť kameru, keď Káťa a reportér dlho mlčky sedia v aute.
Autori sa pohrávajú s čechovovským motívom troch sestier túžiacich dostať sa zo zapadnutej gubernie do Moskvy, kde je všetko lepšie, krajšie a bohatšie. Len tam je skutočný život.
Tri hlavné hrdinky nie sú sestry a každá pochádza z inej časti Ruska. Majú od 17 do 19 rokov, vo svojom rodisku sa cítia nešťastné alebo nedocenené – a túžia po Moskve. Čo však môžu tri nemajetné dievčatá podniknúť, aby prerazili v Moskve? Majú jediný bonus – panenstvo.
Takže sú tri. Inteligentná Kaťa chce v Moskve študovať, ale niet za čo. Otca nemá, mama je učiteľka a s Káťou bývajú v jednej miestnosti. Nešťastná Káťa si nájde na internete ponuku na predaj panenstva, dokonca zjednáva, porovnáva ceny a napokon súhlasí s troma tisíckami dolárov. Sadne teda do vlaku. Ešte predtým, než sa transakcia uskutoční, hovorí s dokumentaristom. Káťa si uvedomuje, že je to čosi ako zločin, ticho plače v jeho aute, ale napokon si večer oblečie biele šaty a ide si zarobiť. Reportér s ňou hovorí aj deň po. Na účte už má 3 000 dolárov, okrem toho vidíme vyhasnutý pohľad a priznanie, že to nemala robiť. Smutná dievčina sa vracia domov ešte smutnejšia.
Naivná a excentrická Karina-Barbie miluje ružovú a kdesi v Kazachstane pôsobí  naozaj bizarne. Karina chce byť tanečnica, túži po sláve a sebavedomia má dosť. Chystá sa do Moskvy, lebo Madonna je už dosť stará, a niekto ju musí vymeniť. Túži mať ružový dom, ružové auto a ružové nóbl-handry. Všetko sa jej to splní, akurát ten ružový dom je bordel a na ružové auto aj nóbl-vecičky si zarába tancom pri tyči, pornom a prostitúciou.
Kristína znudená z malomestských pomerov sa rozhodne účinkovať v reality šou Dom, popri ktorej sú naši Vyvolení či Big Brother selankou pre deti. Tu je všetko vrátane sexu.  So svojou naivitou a malomestskými ambíciami je ľahkou obeťou pre prebitejších spolubývajúcich aj pre cynických televíznych tvorcov. Kristína v dome prepchatom kamerami príde o všetko, teda nielen o panenstvo, ale aj o sebaúctu, ktorú si na začiatku veľmi cení.
Tri príbehy, všetky smutné, ale tak nečechovovsky...
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite