Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Dve otázky

.časopis .veda

.otázka z minulého týždňa
Koľko ľudí na svete v tejto chvíli ciká? (Otázka súvisí s témou článku „moč a žlč“ uverejneného v rubrike .veda v minulom čísle.) .odpoveď
Ako vždy pri tomto type otázok nám ide len o rádový odhad, nie o presné číslo. Otázka v takýchto prípadoch vždy stojí tak, či vôbec – a ak áno, tak na základe čoho – môžeme dospieť k takémuto odhadu. V tomto prípade je to však celkom jednoduché (práve pre svoju jednoduchosť a atraktívnosť je táto úloha vhodná ako úvod do rádových odhadov aj pre relatívne malé deti).
V prvom rade skúsme odhadnúť, koľko času denne strávi človek uvedenou činnosťou. Určite je to viac ako sekunda a menej ako hodina. Realistický odhad sú desiatky sekúnd až minúty. Skúsme počítať s minútou – rozdiel oproti polminúte alebo dvom minútam je pri rádovom odhade nepodstatný.
Deň má 24 × 60 = 1 440 minút, čiže rádovo tisíc minút. Na jedného cikajúceho človeka pripadá teda rádovo tisíc necikajúcich ľudí. Ľudí je na svete okolo sedem miliárd a ak toto číslo vydelíme tisíckou, ktorú sme dostali v predchádzajúcej vete, dospejeme k číslu sedem miliónov. To, že miliónov nám vyšlo práve sedem, nie je dôležité a na základe nášho postupu nie je tá sedmička vôbec nijako spoľahlivá. Ale že sú to milióny ľudí (a nie, napríklad, státisíce alebo desiatky miliónov) to je celkom spoľahlivý odhad. .otázka na budúci týždeň
Na malom ostrove žije pätnásť modrých, sedemnásť zelených a devätnásť fialových chameleónov. Vždy, keď sa stretnú dva chameleóny rôznej farby, zmenia obidva farbu na takú, akú nemal predtým ani jeden z nich (takže, napríklad, ak sa stretne modrý so zeleným, obidva zmenia farbu na fialovú). Otázka: je možné, aby v nejakom momente mali všetky chameleóny na ostrove rovnakú farbu? Odpoveď: nie, nie je to možné. Otázka: prečo?
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.časopis
.diskusia
.neprehliadnite