Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Piano – úspešný príbeh?

.eva Čobejová .časopis .médiá

Projekt Piano, ktorý spoplatnil časť slovenského internetu, už opatrne môže začať hodnotiť. A z prvých čísel sa zdá – že to vôbec nie je zlá bilancia. Predpoklad Tomáša Bellu, spoluautora Piana, že ľudia principiálne neodmietajú platiť za niečo, čo má pre nich hodnotu, akurát chcú jednoduchý systém spoplatnenia, je zrejme správny.

Hoci sa po spoplatnení ozývali na internete zväčša kritické hlasy, bola to asi kričiaca menšina. Celkové tržby za prvý mesiac boli vyššie ako 40-tisíc eur, čo presiahlo očakávania tvorcov Piana. Zrejme dobre odhadli aj cenu – 2,90 eura sú slovenskí čitatelia ochotní zaplatiť.
Relevantné výsledky médiá očakávali až v septembri, pretože v lete prirodzene klesá čítanosť novín. Ale prvé prekvapenie prišlo už v máji. Na celkovej návštevnosti zapojených stránok sa Piano vôbec neprejavilo, stránky zapojené do projektu boli na tom v máji dokonca medzimesačne lepšie ako tie, ktoré obsah nespoplatnili. „Čitatelia zostávajú verní svojim obľúbeným značkám a spoplatnenie ich neodrádza, maximálne si prečítajú texty z inej sekcie, ak ešte nie sú pripravení zaplatiť,” komentuje čísla Bella.
Mesiac jún prekvapil aj nás v týždni. Kým v máji poklesol počet reálnych užívateľov našej internetovej stránky, v júni sme sa už vrátili k číslam, aké sme mali pred zavedením Piana. Pozitívne hovoria o výsledkoch Piana aj vydavatelia SME. Zaznamenali 14-krát vyšší počet čitateľov, ktorí cez Piano zaplatii na sekcii Komentárov, ako počet čitateľov, ktorí tú službu platili samostatne v roku 2006.
Valér Kot, šéf elektronického publikovania, na marketingovej konferencii verejne ocenil aj skultivovanie diskusie na stránkach SME po ich spoplatnení, podobne to vnímame aj v .týždni. „Môj pocit je, že úplné spoplatnenie diskusií funguje výrazne lepšie, ako keď médiá ponechali určitý počet príspevkov zdarma,“ tvrdí Tomáš Bella. „V prvom prípade je výrazne viditeľné, že diskusie sú o niečo kultúrnejšie, pri kompromisnej ceste ešte stále zostalo dosť ľudí, ktorí sú dostatočne odhodlaní vytvárať si množstvo falošných kont a znepríjemňovať nimi ostatným diskutujúcim život.“
Prvé skúsenosti s platbami ukázali istú konzervatívnosť Slovákov, keďže niektorí zaplatili poštovou poukážkou alebo osobne, hoci tieto možnosti sa oficiálne ani neuvádzajú. Od júla by mala pribudnúť možnosť platiť cez SMS. „Zaujímavé je, že množstvo platieb sa zvýšilo po tom, ako sme zverejnili tržby za prvý mesiac,“ hovorí Bella. „Zdá sa, že viacerí ľudia čakali, či projekt vobec prežije prvých pár týždňov a keď je jasné, že sa mu darí, tak prekonali počiatočné váhanie.“
Prvé výsledky Piana zaujali aj ďalších vydavateľov a v septembri by sa ponuka mala zvýšiť maximálne o päť ďalších médií. V doterajšej ponuke pribudnú aj nové služby od už zapojených médií. „Terajšia cena by po zvýšení množstva obsahu mala zostať zachovaná,“ tvrdí Bella.
Úspešný štart slovenského Piana prekvapil najmä vydavateľov v zahraničí, ktorí už majú so spoplatneným obsahom skúsenosti. „Aj firmy s obratom v stovkách miliónov dolárov vysvetľovali, že vzhľadom na veľkosť slovenského trhu sú už čísla z prvého mesiaca výsledkom, kvôli ktorému chcú vážne debatovať o zavedení Piana u nich,“ hovorí Bella. Zrejme do konca roka sa Piano rozšíri do ďalšej krajiny a v dvoch ďalších sa už na jeho zavedení začína pracovať.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite