Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Kto môže za výchovu konzumných detí

.eva Čobejová .časopis .médiá

Dokument o tom, ako marketing a výrobcovia zneužívajú bezbranných detských spotrebiteľov, by mohol byť pokojne agitkou, ktorá zavrhuje celý kapitalistický systém a volá po tvrdej ruke štátu. Dokument dostupný aj na internete viacero divákov inšpiroval na totálne odmietanie konzumnej spoločnosti a rôzne konšpiračné teórie.

Ale normálny divák vie, že ani v tejto téme nefungujú jednoduché odpovede. Mierne otrasený divák si však celkom isto položí otázku: čo s tým môžem urobiť ja? Ako môžem ochrániť svoje deti?
Dokument zaznamenáva trend, ako reklama a marketing zasahuje čoraz menšie deti, dostáva sa už do škôl, do detských programov, vidno ju na detských oslavách. Smutno-smiešne pôsobia desaťročné dievčatá, ktoré  profesionálne vykonávajú prácu reklamných agentiek medzi svojimi priateľkami. Zimomriavky idú človeku po tele, keď vidí maličké dieťa na magnetickej rezonancii, aby reklamní odborníci mohli vďaka neuromarketingu skúmať jeho reakcie. Usmievavá blondínka z firmy Initiative Media priznáva, že dostáva občas otázku, či je morálne, že takto manipulujú s deťmi: „Neviem, či je to morálne, ale našou úlohou je predávať výrobky, a to kreatívnym spôsobom a s využitím médií. Je to naša práca. Deti sú budúci spotrebitelia a keď s nimi budeme komunikovať už od raného veku, vytvoríme si s nimi priateľský vzťah a v dospelosti ich už máme podchytené.“ Odborník na marketing zas vysvetľuje, že „deti milujú reklamu, musíte si ich získať pre svoju značku a svojím spôsobom si ich privlastniť“. Ďalší znalec vysvetľuje, že spoločnosti už ustúpili od prehnaného vychvaľovania výrobkov a priklonili sa k reklame prostredníctvom symbolov. Výrobok nepropagujú na základe toho, čo dokáže, alebo ako chutí, ale na základe spoločenskej mienky. Tak vymedzujú individualitu detí. Sú to, čo kupujú, čo vlastnia. Dizajnové výrobky sa preto dnes vyrábajú aj pre maličké deti.  „Ide o odovzdávanie hodnôt,“ pripomína smutne pedagogička. Deti sa učia, že veci alebo značky ich urobia šťastnými.
Čo s tým? Ľudia, ktorí sa týmito témami zaoberajú, ponúkajú viacero možností. V prvom rade sú tu rodičia, ktorí by mali byť informovaní a  používať zdravý rozum. Rozhodne nie je riešením nahradiť „zlé“ médiá „dobrými“. Vidno to na  biznise s tzv. výučbovými DVD. Výrobcovia radia  rodičom, aby deťom kupovali vzdelávací softvér, lebo učiť sa dnes treba od útleho veku. Zmätení rodičia za tieto produkty v USA dávajú miliardy dolárov ročne. Odborné výskumy však potvrdili, že deťom tieto produkty skôr škodia.
Dokumentaristi hovoria aj o potrebe väčšej zodpovednosti a morálky u výrobcov, čo nie je úplná hlúposť, lebo kritika marketingu pre deti zaznela aj v správe Federálnej obchodnej komisie. A slepou cestou nie sú ani takéto dokumenty. Dokumentárny klub: Konzumné deti alebo Komercionalizácia detstva, ČT 2, 2. jún
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite