Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Mám Maďarov rád

.jozef Majchrák .časopis .týždeň doma

Rozhovor s poslancom Radoslavom Procházkom, ktorý vysvetľuje, prečo nepodporil vládny návrh o štátnom občianstve.  

.už ste so svojimi kolegami z KDH diskutovali o vašom hlasovaní o štátnom občianstve?
Áno, už dvakrát som bol na poslaneckom klube.

.aké boli ich reakcie?
Viacerí moji kolegovia boli trochu rozčarovaní z toho, že som hlasoval aj za Ficov návrh. Pokiaľ ide o moje hlasovanie za pozmeňovací návrh Igora Matoviča, nezaznela absolútne žiadna výhrada.

.proti tomuto návrhu nehlasovali ani viacerí vaši kolegovia z KDH, ktorí sa zdržali  hlasovania. Znamená to, že mali podobný názor ako vy?
Z vecného hľadiska určite áno, ale prevážila u nich zodpovednosť voči dohode, ktorú mali uzavretú s koaličnými lídrami. S jej obsahom som bol oboznámený až po tom, čo bola dohoda uzavretá a od samého začiatku som voči nej prezentoval svoje výhrady.

.čoho sa týkali?
Nezdá sa mi politicky poctivé predkladať návrh zákona, ktorý je súčasťou vládneho programu, prostredníctvom troch koaličných poslancov a týmto návrhom zákona predstierať, že sa deje niečo iné než to, že sa rezignuje na akúkoľvek vnútroštátnu právnu reakciu na Orbánov zákon o dvojakom občianstve. Vecnou podstatou koaličného návrhu zákona totiž bolo, že sa úplne ruší predchádzajúca reakcia. Je pravda, že Ficova reakcia v neprimeranom rozsahu neutralizovala hrozbu vyplývajúcu z Orbánovho zákona. Ale teraz sa predstieralo, že aj v novom koaličnom návrhu je obsiahnutá nejaká reakcia, a to v podobe deklaratórneho ustanovenia, ktoré nie je spôsobilé vyvolať žiadne právne účinky. A ak predsa nejaké účinky vyvolá, tak také, ktoré majú potenciál spôsobiť chaos a problémy viac vyvolávať ako riešiť.

.myslíte deklaráciu, že Orbánov zákon nebude účinný na našom území?
Áno. Už v rozprave som povedal, že ak v jednom zákone hovoríme, že neuznávame účinky cudzieho zákona na našom území, tak sa potom pýtam, či ak to nepovieme pri inom zákone, týkajúcom sa inej témy, ktorú má cudzí štát upravenú vo svojom zákone, bude to znamenať, že tie účinky uznávame? Opakovane som sa pýtal, nech mi predkladatelia vysvetlia, ako bude v praxi vyzerať to, že nebudeme uznávať účinky cudzieho zákona na našom území. Jediné, čo predkladatelia povedali, bolo, že keď napríklad pri dopravnej kontrole policajt zastaví vodiča, ktorý bude mať dvojaké občianstvo, tak mu jeho maďarský pas bude nanič. Veď to je smiešne. Tu nejde o dopravné kontroly, ale o reálnu hrozbu, že sa cezhraničné masové zjednocovanie občanov cudzích štátov maďarskej národnosti do jedného politického spoločenstva dostane do ďalšej fázy.

.koalícia sa dohodla, že tieto zákony opäť predloží, tentoraz ako vládne návrhy. Mení to pre vás situáciu?
Ak to bude to isté, tak to pre mňa situáciu nemení nijakým spôsobom a budem takýto návrh zákona považovať za rozporný s Programovým vyhlásením vlády.

.iveta Radičová pred časom avizovala záujem vytiahnuť tento problém na medzinárodnú scénu a uzavrieť o dvojakom občianstve medzinárodnú zmluvu s Maďarskom. Bolo by to dobré riešenie?
Ja premiérku v tomto úsilí veľmi podporujem. Bilaterálna zmluva by mala prednosť pred takýmto zákonom a bolo by to dialogické riešenie, a nie monologické ohadzovanie sa blatom ponad plot.

.je to reálne vzhľadom na to, že na zmluvu treba dvoch?
Neviem to odhadnúť, ale na to máme ministra zahraničných vecí, aby povedal, či takéto úsilie má význam. Podľa mňa rokovanie s druhou stranou o téme, ktorá traumatizuje naše vzťahy, treba skúšať vždy.

.spomínali sa aj možnosti napadnúť Orbánov zákon na medzinárodných súdoch. Čo si o tom myslíte?
Cesta napadnúť to na nejakom medzinárodnom súde sa mi zdá extrémne zdĺhavá. Neviem o tom, že by existovala nejaká priamo dostupná rozhodovacia platforma, na ktorú by sa dalo obrátiť, pokiaľ ide o európsky dohovor o občianstve. V ňom je, mimochodom, vyslovene zakotvené, že zmluvná strana má možnosť brániť sa voči takémuto priznávaniu občianstva opatrením spočívajúcim de facto v jeho zákaze. Sú tam vymedzené podmienky, za ktorých nesmie zmluvná strana odoberať nadobudnuté štátne občianstvo a tie práve zodpovedajú tým kritériam, ktoré boli nastavené v pozmeňovacom návrhu Igora Matoviča.

.zohralo pri vašom rozhodovaní úlohu aj to, že Maďarsko pravdepodobne zavedie volebné právo aj pre Maďarov, ktorí v krajine nemajú trvalý pobyt?
Utvrdilo ma to v mojom postoji.  Je to pre mňa argumentom pre to, že jedným z prvkov Orbánovho úsilia je politické zjednotenie Maďarov v Karpatskej kotline.  Ja mám pritom Maďarov úprimne rád, mám medzi nimi veľa priateľov a vždy som odmietal akékoľvek hranie maďarskou kartou. Je to veľmi škodlivá technika politického boja. Za hranie maďarskou kartou však pokladám vytváranie falošných hrozieb. Nemôžem si pomôcť, ale mám veľmi silný pocit, že hrozba ďalšej inštitucionalizácie vzťahov Maďarov žijúcich v susedných krajinách s Maďarskou republikou je reálna hrozba, nie falošná.

.v čom spočíva tá hrozba?
V tom, že sa vytvoria systémové predpoklady, aby na zmiešanom území dochádzalo ku konfrontácii nositeľov antagonistických pohľadov na vzájomné vzťahy. Ak bude na dvojaké občianstvo naviazané volebné právo, tak maďarskí politici nielen z Fideszu, ale aj z Jobbiku dostanú dôvod chodiť na Slovensko a uchádzať sa o hlasy. Spôsob, akým by to z povahy veci robili, by mohol eskalovať napätie, ktoré tam bez politikov nie je.  Ja žijem na zmiešanom území a mám s Maďarmi vynikajúce vzťahy. Ak vznikalo v minulosti napätie, tak bolo vždy iniciované politikmi. Toto by bol ďalší dôvod na to, aby sa tam politici hádali a huckali ľudí proti sebe.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite