Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Mediár Eleny Akácsovej

.elena Akácsová .časopis .médiá

Českí žiaci budú mať od septembra nový nepovinný predmet Filmovú a audiovizuálnu výchovu. Na školách, kde na to majú potrebné technologické a personálne zabezpečenie, môžu deti nakrúcať vlastné filmy, animácie alebo dokumenty.

Spolu s učiteľom by si mali filmy aj premietať a diskutovať o nich. Podľa vyjadrenia Michala Surmu z projektu Film a škola pre Hospodářské noviny majú učitelia k dispozícii databázu odporúčaných filmov, napríklad Farmu zvierat, a k nim materiály, ako diskutovať a na aké otázky nezabudnúť. Cieľom výchovy je okrem rozvíjania kreativity naučiť deti kriticky premýšľať o filmových dielach. 
Okamžite mi v hlave naskočili dve najnenávidenejšie veci spojené s literárnou výchovou – povinné čítanie a „čo tým chcel autor povedať“. Práve tie veľkému množstvu detí navždy zahatali cestu ku knihám. Z príjemnej zábavy urobili nepríjemnú povinnosť a jediným správnym výkladom autorových myšlienok zneistili každého, kto z jeho diela čítal pre seba iné významy. Česť všetkým svetlým pedagogickým výnimkám, ktoré napriek osnovám dokážu so žiakmi viesť o knihách dialóg, ale úprimne, ja som za celú svoju školskú kariéru narazila len na dve také učiteľky, ani jednu slovenčinárku. 
Tak už došlo aj na filmy, povzdychla som si, a to som ešte netušila, že na Slovensku sa v rámci nepovinného predmetu Mediálna výchova, ktorý je v osnovách už dva roky, rozoberajú nielen filmy, ale aj reklamy, počítačové hry a ďalšie mediálne posolstvá. 
Nie sme v tom sami, v rôznych formách sa mediálnou výchovou zaoberajú všetky vyspelejšie krajiny, či už ide o samostatný predmet, alebo je prierezovo začlenená do viacerých povinných predmetov, prípadne je súčasťou mimoškolského vzdelávania. 
Aj tak si myslím, že je to ďalšia z výchov, ktoré len spĺňajú aktuálnu politickú objednávku a v podstate nemajú v škole v takejto podobe čo hľadať. Stačilo by viac sa venovať základnej funkčnej gramotnosti už v prvej triede, keď sa dieťa učí nielen čítať, ale aj chápať text. Rozvíjať kritické myslenie o čomkoľvek, nielen o médiách, ale aj o názoroch učiteľa, by malo byť cieľom každej hodiny strávenej v škole.  
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite