Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Dve otázky

.časopis .veda

.otázka z minulého týždňa:
Mat prvým ťahom (biely na ťahu dá mat prvým ťahom). Na tejto úlohe od Raymonda Smullyana je zaujímavé to, že čierny kráľ sa, samozrejme, na šachovnici nachádza, ale nie je zakreslený v diagrame. V prvom rade teda treba zistiť, kde stojí čierny kráľ. Takže: kde stojí čierny kráľ a ako mu dá biely mat prvým ťahom?
.odpoveď:
O polohe čierneho kráľa sa dá najviac dozvedieť od bieleho kráľa. Ten totiž vyzerá ohrozený čiernou vežou, a to niečo vypovedá o poslednom ťahu čierneho. Pretože kráľ sa môže ocitnúť v priamom ohrození len vtedy, ak mu dal súper v predchádzajúcom ťahu šach.
Ohrozenie môže byť, samozrejme, iba zdanlivé. Ak čierny kráľ stojí niekde medzi čiernou vežou a bielym kráľom, potom biely nie je v šachu. Môže čierny kráľ takto blokovať svoju vežu? Môže, a to na políčku c8 (políčka d8 a e8 sú ohrozené bielymi figúrkami, takže na nich stáť nemôže). Čiže jedna možnosť polohy čierneho kráľa je políčko c8.
Ale ohrozenie bieleho kráľa môže byť reálne, čierny naozaj mohol dať svojím posledným ťahom bielemu šach vežou. Ako vyzeral ten ťah? Nuž, nebol to ťah vežou. Čierna veža sa totiž mohla dostať na políčko b8 jedine z políčok c8, d8 alebo e8, lenže na každom z nich by ohrozovala bieleho kráľa už pred svojím ťahom. To však v šachu nie je možné (hráč s ohrozeným kráľom musí ohrozenie odvrátiť, a nemôže teda ostať ohrozený aj po svojom ťahu).
No dobre, ak teda neťahala ako posledná čierna veža, tak potom kto? Nuž, už ostáva len čierny kráľ, iné figúrky čierny nemá. Ako mohol ťahať čierny kráľ aby výsledkom jeho ťahu bol šach vežou stojacou na b8? Musel stáť na ôsmom riadku a potiahnuť na siedmy riadok. Na ôsmom riadku mohol stáť len na políčku c8 (políčka d8 a e8 sú ohrozené bielymi figúrkami) a z tohto políčka mohol potiahnuť jedine na pole d7. Čiže druhá možnosť polohy čierneho kráľa je políčko d7. Viac možností neexistuje.
Otázka teraz stojí tak, či má biely k dispozícii nejaký ťah, ktorým by dal mat čiernemu kráľovi stojacemu na c8 a súčasne aj kráľovi stojacemu na d7. Taký ťah existuje. Biely pešiak stojaci na c7 vezme čiernu vežu a premení sa na jazdca (pešiak, ktorý sa dostane na posledný riadok, sa môže premeniť na ľubovoľnú figúru). Ak stojí čierny kráľ na c8, mat mu dáva biela veža stojaca na c6 – ak stojí čierny kráľ na d7, mat mu dáva čerstvo premenený jazdec stojaci na b8.
.otázka na tento týždeň:
Všepriestrelná strela je taká strela, ktorá všetko prestrelí a nič jej neodolá. Nepriestrelný štít je taký štít, ktorý nič neprestrelí a všetkému odolá. Čo sa stane, keď vystrelíme všepriestrelnú strelu do nepriestrelného štítu?
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite