Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Kovolodníci?

.jozef Majchrák .časopis

Keď som si minulý týždeň prečítal, že Kysucami sa budú plaviť lode, zostal som dosť v šoku. Takmer to vyzeralo, akoby mienkotvorný denník do svojho vydania zaradil recesistickú stranu.

A pritom som sa po Kysuci v minulosti občas plavil. Ako mladý chalan, na duši z traktorového kolesa. Okrem plavidiel tohto typu som však na riečke, ktorú po väčšine toku bez problémov prebrodí aj päťročné dieťa, nikdy nič, čo by pripomínalo loď, nevidel.
Potom som však čítal ďalej a dozvedel som sa, že bývalá vláda v roku 2000 schválila Európsku dohodu o hlavných vnútrozemských vodných cestách medzinárodného významu. V rámci nej sa ráta s vybudovaním Vážskej vodnej cesty E 81 od Komárna po Žilinu a neskôr, po dosiahnutí splavnosti Váhu, má byť vybudovaná aj medzinárodná vodná cesta E-30, spájajúca Žilinu s poľskou riekou Odra. Projekt predpokladá vznik vodného kanála, ktorý by prepájal rieky Kysuca a Olša. 
Vo vládnom dokumente sa dokonca píše, že ide o významný národný projekt s medzinárodným významom. Len škoda, že národ doteraz nič netuší o tom, že kanálu by mala padnúť za obeť tretina Kysuckého Nového Mesta, pričom v plavebnej dráhe budúcich remorkérov stojí v ceste aj niekoľko ďalších obcí. A keby nebolo developera, ktorý chcel pri Kysuci stavať byty, na verejnosť by neprenikla ani len informácia o platnej stavebnej uzávere po trase budúceho kanála...
Je úplne jedno, že tento megaprojekt s ohlasovaným začiatkom v roku 2025 sa, podobne ako mnohé iné impozantné európske plány, pravdepodobne nikdy nebude realizovať. Tak sa však s ľuďmi nezaobchádza. Štát nemôže plánovať búranie mestských štvrtí a dedín bez toho, aby o tom dotknutí ľudia vedeli, nehovoriac už o verejnej diskusii o pozitívach a negatívach projektu. Aj keď príchod buldozérov je skutočne ešte vo hviezdach, stavebná uzávera už platí a ceny nehnuteľností v dotknutých lokalitách začnú po zverejnení článkov padať prudko nadol. Celé to pripomína správanie sa komunistických papalášov, ktorí sa za zatvorenými dverami dohodli, že sa niekde postaví vodná nádrž, a potom na vybranú dedinu uvalili stavebnú uzáveru. Aj keď sa potom tridsať rokov nekoplo krompáčom, a priehrada napokon upadla do zabudnutia, dovtedy prosperujúca dedina sa vyľudnila a de facto umrela.
Hádam sa Kysučania proti takému konaniu vzoprú podobne ako Pezinčania proti skládke či Trebišovčania proti elektrárni. Hádam sa po desiatkach rokov, keď fungovali ako kovoroľníci, nerozhodnú živiť ako kovolodníci.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite