Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Grammy bez váhy

.peter Bálik .časopis .hudba

Beyoncé, Lady Gaga alebo Taylor Swift. Najobletovanejšie mená na udeľovaní amerických cien Grammy hovoria o tom, že 52. ročník najprestížnejšej hudobnej udalosti tohto roka ovládol komerčný pop.

Najväčšia hudobná šou roka alebo jednoducho len nablýskaná zábava pre masy. Možno jedno aj druhé. Minulú nedeľu sa v losangelskom Staples Centre konal už 52. ročník udeľovania najprestížnejších hudobných cien tejto planéty, ktoré tento rok poukázali na najväčšiu hrdinku večera. Speváčka Beyoncé si z večera odniesla až šesť sošiek v podobe malých gramofónov.

.žiadne prekvapenie
Znamená to, že táto prekrásna čierna speváčka je to najlepšie, čo ponúka dnešná americká populárna hudba? Nie. Ceny Grammy sú skôr oslavou samotného hudobného šoubiznisu, prehliadkou a ocenením jeho najväčších koní, do ktorých investovali najviac peňazí. No stáva sa, že americkí akademici nezabudnú nadeliť ceny aj tým hudobníkom, ktorí si to ocenenie zaslúžia. Minulý rok Grammy prekvapivo ovládla dvojica Robert Plant s Alison Krauss, ktorí spolu s producentom T - Bone Burnettom nahrali v závetrí nenápadný, ale skvelý album Raising Sand. Ich víťazstvo (z večera si odniesli 5 cien) bolo prekvapivé, ale v podstate zaslúžené.
V nedeľu sa však v Los Angeles žiadne veľké prekvapenie nekonalo. Americkí akademici, zložení zo zástupcov šoubiznisu, novinárov a hudobných kritikov, stavili na súčasnú popmusic, ktorá ovláda zábavné médiá.
Napríklad Beyoncé patrí v posledných rokoch medzi najpredávanejšie a najobletovanejšie speváčky americkej popmusic. Nikto nemôže spochybniť jej talent. Výborne spieva a tancuje a pekne sa na ňu pozerá. Dokonca je aj veľmi dobrou herečkou, o čom svedčia jej úlohy v hudobných filmoch Dreamgirls alebo Cadillac Records. No aby sa stala novou Arethou Franklinovou, na to jej pesničkám niečo chýba. Beyoncé len napĺňa podstatu terajšej umelej popmusic, ktorej chýba teplý ľudský dotyk. Aj dnešná čierna hudba vychádza stále z blues alebo soulu, no duša sa v nablýskanej dokonalosti jej klipov hľadá veľmi ťažko.
Druhou najobletovanejšou postavou v Staples Centre sa stala mladučká country-pop-folková speváčka Taylor Swift. Tá si odniesla až štyri gramofóniky vrátane prestížnej ceny za najlepší album roka. Dvadsaťročná hudobníčka je americká špecialita, v Európe nie je príliš známa, pretože našincom country hudba príliš nesedí. Táto speváčka je zázračným dieťaťom Nashvillu, mesta, ktoré je centrom tohto tradičného štýlu. Už ako trinásťročná podpísala prvý nahrávací kontrakt a o tri roky neskôr v roku 2006 nahrala super úspešný debutový album. S nasledujúcim Fearless nakoniec tento rok presvedčila aj amerických akademikov. Swiftová sa od ostatných tínedžerských hviezdičiek líši tým, že si pesničky píše sama, no jej jednoduché pesničky o prvých láskach zatiaľ stačia len na to, aby si tú blonďavú speváčku pripínali nad posteľ jej rovesníci.  

.porazení

V mori víťazov, medzi ktorými treba spomenúť aj trojnásobných držiteľov sošiek The Black Eyed Peas, Jay-Z a Kings Of Leon, sa veľmi ľahko stratia porazení. Bez jediného zápisu odišla z večera írska partia U2, ktorá v histórii Grammy získala medzi skupinami najviac cien. Až 22. Akademici odignorovali ich album No Line On The Horizon, a tak vlastne zdôraznili rozporuplný minulý rok tejto kapely. U2 síce absolvovali super úspešné turné, no medzitým museli stráviť nejednoznačné prijatie ich poslednej nahrávky, na ktorej pracovali až tri roky. V nedeľu im cenu v rockových kategóriách vyfúkla mladá kapela Kings Of Leon, ktorej víťazná pieseň Use Somebody znie, akoby si "know-how" na rockovú hudbu požičali práve od U2.
Naprázdno vyšli aj ďalší favoriti, ako napríklad skupina Dave Matthews Band alebo Bob Dylan, ktorý v posledných rokoch zbiera jedno ocenenie za druhým. Jedna z najváženejších postáv americkej hudby, nominovaná v dvoch kategóriách, musela prepustiť miesto mladšiemu kolegovi Bruceovi Springsteenovi, ako aj jeho niekdajšiemu spoluhráčovi v The Band Levonovi Helmovi. Tento starý bubeník a spevák chytil po prekonaní rakoviny hrtana druhý dych a nahral dva sólové albumy s repertoárom z nevyčerpateľného archívu tradičnej americkej hudby.     
Ku cti Grammy slúži, že akademici nezabúdajú na otcov-zakladateľov popmusic. Aréna sa v nedeľu rozlúčila s gitaristom, priekopníkom tohto nástroja a vynálezcom Les Paulom, ktorý zomrel minulý rok vo veku 91 rokov. Otcovi legendárnej gitary, ktorá nesie jeho meno, zahral do neba skvelý hudobník Jeff Beck.  Bol renesančným človekom - okrem toho, že vymyslel Gibson Les Paul, zostrojil osemstopový nahrávací magnetofón, s ktorým neskôr pracovali aj The Beatles. Okrem toho výborne hral na gitare a zložil aj niekoľko swingových hitov. Ešte zopár týždňov pred smrťou pravidelne hrával v newyorskom džezovom klube.
Ťažko povedať, ako sa musel tváriť pesničkár Neil Young, ktorý tento rok získal vôbec prvú Grammy vo svojom živote. Je to absurdné. Kanadský hudobník, žijúci v USA, má pritom za sebou závratnú hudobnú kariéru a množstvo výborných albumov, len sa na neho akosi vždy pozabudlo, pretože Young nikdy nepatril medzi tých škrobených skladateľov pesničiek.  Akademikov nakoniec presvedčil výpravnou kompiláciou raritných nahrávok z jeho ranej éry.   

.dva svety
Oslavy amerického hudobného šoubiznisu majú v poslednom čase horkosladkú príchuť.
Grammy síce pôsobia dojmom, že všetko zostáva pri starom, no v skutočnosti majú nahrávacie spoločnosti veľké problémy. Tento šoubiznis už nebude ako predtým. Hudobný priemysel ešte stále nevynašiel liek proti nelegálnemu sťahovaniu hudby z internetu a každým rokom sa jeho zisky čoraz zmenšujú.  Bosovia z nahrávacích firiem sa museli zmieriť s tým, že si už nikdy nezarobia na mnohomiliónových predajoch albumov ako Thriller (Michael Jackson), Nevermind (Nirvana) alebo Back in Black (AC/DC). Dnes sa za obrovský úspech považuje, ak niektorý z albumov prekročí päťmiliónovú hranicu.
Klasickému hudobnému šoubiznisu nekomplikuje život len neobmedzený internet, ale aj fakt, že vďaka sieti sa vytvorila úplne nová scéna, ktorá rozdelila súčasnú hudbu na dva svety - na tú, ktorá sa hrá v rádiách, a v nedeľu ju bolo počuť aj na Grammy, a na druhú, akýsi protipól masmediálnej kultúry, ktorá pre život vôbec nepotrebuje najväčšie nahrávacie spoločnosti, ale vystačí si s komunikáciou cez net.
Ak nepozeráte TV, nečítate bulvár alebo vypínate komerčné rádiá, s hudbou Beyoncé, Lady Gaga alebo Taylor Swift sa v podstate nestretnete. Možno viete, ako vyzerajú, len ich pesničky ste v pamäti hľadali len veľmi ťažko.
Je to paradox, veď ide o najväčšie hviezdy súčasnej popmusic. Trent Reznor, šéf alternatívnych Nine Inch Nails a priekopník šírenia hudby sieťou, napísal cez populárny Twitter odkaz: "Grammy, to je stará partia, ktorá sa snaží prostredníctvom svojich bábik presvedčiť okolitý svet, že je stále dôležitá."
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite