Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Traja odídení a Púdelka

.eva Čobejová .tomáš Gális .časopis .týždeň doma

Do nového roka vstupovala slovenská kultúra v mierne bizarnej situácii. Na čele troch erbových ustanovizní –Slovenskej národnej galérii, Slovenského národného múzea či Slovenského národného divadla – boli iba provizórni riaditelia.

.na obnovenie pamäti: vlani v auguste minister kultúry Marek Maďarič odvolal bez udania dôvodu generálneho riaditeľa Slovenského národného múzea (SNM) Petra Marákyho, ktorý tú ustanovizeň viedol od roku 2002. Žiadne dôvody neuviedol a Maráky svoje odvolanie odmietol verejne komentovať. Dočasne menovaným riaditeľom sa stal Branislav Rezník.
Vlani v auguste prišlo aj ďalšie umelecké zemetrasenie: z funkcie generálnej riaditeľky Slovenského národného divadla (SND) odstúpila Silvia Hroncová, ktorá divadlo viedla od roku 2006. Udialo sa to po „palácovom“ prevrate, keď dvaja riaditelia súborov odmietli ďalej s Hroncovou spolupracovať.
Vlani koncom decembra sa svojej funkcie vzdala generálna riaditeľka Slovenskej národnej galérie Katarína Bajcurová, ktorá na jej čele stála desať rokov. V jej prípade je dôvod odchodu ľudsky pochopiteľný a netreba za ním hľadať iné významy. Bajcurová aj pre .týždeň priznala, že sa už cíti unavená. „Desať rokov som sa snažila udržať si aj svoje povolanie historičky umenia, robila som teda popri funkcii aj kurátorku a písala som knihy. To je tiež dôvod mojej psychickej aj fyzickej vyčerpanosti.“
Tak sa zrazu uvoľnili tri kľúčové posty v rezorte kultúry. Na ich čele stáli počas troch rokov vládnutia Smeru ľudia menovaní ešte v čase Dzurindových vlád. Neboli síce priamo politickí nominanti, všetci traja mali v odbornej verejnosti rešpekt, ale je pravda, že ich Maďarič „zdedil“. V kultúrnej obci sa preto očakávali  na týchto postoch zmeny, ale nestalo sa. Minister Maďarič tri roky nijako nezasiahol. Jediným odvolaným sa vlani v lete stal Peter Maráky zo SNM, ktorý je, paradoxne, verejne známy svojimi ľavicovými názormi a kedysi pracoval vo vysokej funkcii na ministerstve kultúry aj vďaka tomu, že bol členom Strany demokratickej ľavice.
Na otázku, či cítila vo svojej funkcii nejaký ideologický tlak, Katarína Bajcurová po odstúpení z funkcie šéfky SNG .týždňu povedala: „Našťastie nie. Ani raz nám nenadiktovali, čo máme urobiť.“ Taký tlak galéria naposledy zažila za ministra Ivana Hudeca. „Vtedy to nebolo príjemné,“ dodáva Bajcurová, ktorá vtedy bola námestníčkou riaditeľa SNG. Ak sa dnes bývalá riaditeľka na niečo sťažuje, tak  je to nevhodný systém prideľovania peňazí na prioritné témy galérie. Ministerstvo sa návrhmi galérie zaoberá príliš neskoro, a tak sa SNG až začiatkom roka dozvedá, na čo bude mať v tom roku peniaze. Pri dlhodobých projektoch hrá často vabank, pretože musí rozbiehať napríklad prípravu výstavy, hoci ešte nevie, či ju ministerstvo finančne podporí.
Z viacerých rozhovorov, ktoré .týždeň na tú tému priniesol s kompetentnými ľuďmi, vyplynuli dve  hypotézy: Maďarič sa buď rozumne poučil z Hudecovho nešťastného prípadu a nechcel viesť vojnu s kultúrnou obcou, alebo sa jeho ambície naplno uspokojovali pri riešení tém, ktoré sú jeho záujmom bližšie: verejnoprávne médiá, tlačový zákon, Audiovizuálny fond, štátny jazyk. Tým témam sa venoval naplno a národné divadlo, múzeum i galériu nechal fungovať v starom režime.

.vyberáme ďalej

Po búrlivých divadelných udalostiach koncom leta, keď sa najmä opera vzbúrila proti Silvii Hroncovej, a tá napokon abdikovala, poveril Marek Maďarič dočasným vedením SND šéfa opery Pavla Smolíka. Zároveň  sľúbil, že vypíše na funkciu riaditeľa výberové konanie. Tak sa aj stalo a v decembri komisia zasadla a vyberala. Mala k dispozícii šesť adeptov, ale nikto z nich nebol dostatočne presvedčivý. Najlepšiu víziu priniesli uchádzači spoza rieky Moravy, ale predstava, že by SND viedol Čech, bola predsa len príliš riskantná. A tak komisia nevybrala nikoho. Už pred konkurzom sa špekulovalo, že z komisie nemôže vzísť víťaz, lebo minister by chcel mať na mieste riaditeľa Petra Dvorského. Ten sa však oficiálne nemohol zúčastniť na výberovom konaní, lebo nespĺňal podmienku vysokoškolského diplomu (Dvorský študoval na konzervatóriu a ako veľký talent sa ešte počas štúdia stal členom SND). Peter Dvorský, ktorý stále vedie košickú operu, sa už vlani intenzívnejšie obzeral po novom významnejšom mieste v divadelnom manažmente. Dokonca sa zúčastnil aj na konkurze na riaditeľa Státní opery Praha, ale nedostal sa do druhého kola.
Po neúspešnom výberovom konaní na šéfa SND minister oslovil Petra Dvorského, aby spolu hovorili o možnosti, že by sa stal generálnym riaditeľom prvej scény. Dvorský tú ponuku v médiách aj oficiálne potvrdil, čím asi nespravil ministrovi veľkú radosť. Ministerstvo rýchlo vydalo správu, že minister rokoval aj s ďalšími adeptmi a nikto z oslovených nedostal jednoznačnú oficiálnu ponuku stať sa generálnym riaditeľom. Šlo údajne iba o predbežné a diskrétne rozhovory. A ministrov hovorca ešte dodal, že ak by chcel minister menovať riaditeľa priamo, musela by sa meniť zriaďovateľská listina SND.
Podľa informácií, ktoré sme oficiálne dostali minulý týždeň z ministerstva,  MK SR vyhlási s odstupom niekoľkých mesiacov na obsadenie funkcie generálneho riaditeľa SND ďalšie výberové konanie.
Konkurz na riaditeľa čaká v priebehu nasledujúcich mesiacov aj SNG. Minister zatiaľ poveril vedením inštitúcie Alexandru Kusú. Katarína Bajcurová má jednu zásadnú pripomienku. Nie je presvedčená o tom, že zmena legislatívy, ktorá umožnila vymenovať generálneho riaditeľa SNG na neurčitý čas, prospela tejto inštitúcii. „Nevyhnutne dochádza k únave človeka, vytvárate si k podriadeným priateľské vzťahy a prestávajú vás počúvať,“ tvrdí. Funkčné obdobie by malo byť podľa nej obmedzené napríklad na dve funkčné obdobia po štyroch rokoch. „Možno tak treba riaditeľa aj motivovať, aby mal isté ohraničené obdobie a aby za ten čas dosiahol čo najviac,“ tvrdí Bajcurová. Nemá zásadný problém ani s tým, že by minister priamo vymenoval riaditeľa, ak by nešlo o čisto politickú nomináciu či o manažéra, ktorý nie je v tomto odbore rešpektovaným odborníkom. Z výberového konania môže totiž, paradoxne, vzísť aj človek, ktorý nie je pre samotnú inštitúciu najlepšou voľbou. Ako bizarne môže dopadnúť výberové konanie, napokon dokazuje najčerstvejší prípad zo Slovenského národného múzea.

.prekvapenie
Minulý týždeň sedemčlenná výberová komisia, zložená zo zástupcov múzeí a ministerstva kultúry vybrala nového šéfa SNM. Stal sa ním doterajší riaditeľ jednej z najmenších pobočiek SNM – Múzea Slovenských národných rád v Myjave – Rastislav Púdelka.
Na prekvapenie odbornej verejnosti získal Púdelka hlasy všetkých siedmich členov komisie, kým zastupujúci riaditeľ Branislav Rezník so silnou pozíciou, o ktorom sa hovorilo ako o jedinom vážnom kandidátovi, získal len päť druhých miest.
Púdelka, ktorý sa má funkcie ujať 1. februára, svoje zvolenie pre .týždeň odmietol komentovať, na žiadosť o rozhovor odpísal, že sa k svojim plánom vyjadrí až po oficiálnom menovaní. Bývalý riaditeľ SNM Peter Maráky, ktorý Púdelku kedysi menoval šéfom múzea v Myjave, pre .týždeň povedal, že chce, aby v múzeu bola aj pri výmene stráží pokojná a dôstojná atmosféra. Múzeum SNR, ktoré Púdelka vedie, označil za dobre fungujúce pracovisko SNM.
Oficiálne stanoviská boli síce decentné, minister prejavil ochotu rešpektovať stanovisko komisie, ale podľa našich zdrojov voľba Púdelku vyvolala v múzeu mierny šok. Za favorita bol považovaný Rezník, ktorý má organizačné schopnosti, je šikovný pri zháňaní sponzorov, vo vysokej funkcii v SNM je už viac rokov a navyše sa javil aj ako človek prijateľný pre vládnucu garnitúru (jeho brat vedie TASR).
Marta Janovíčková, predsedníčka Zväzu múzeí na Slovensku, bola jednou zo siedmich členov výberovej komisie a pre .týždeň povedala, že podľa nej je Púdelkovo víťazstvo pochopiteľné, lebo jeho prezentácia pred komisiou bola presvedčivá: „Presne zadefinoval, čo v múzeu nefunguje, čo mu chýba a predstavil aj kroky, ktorými by to išiel riešiť. To, čo hovoril, bolo tak lapidárne a jasne povedané, že nás to presvedčilo.“ Podľa Janovíčkovej pôjde Púdelka skôr cestou malých, postupných krokov. Z jeho prezentácie bolo jasné, že rozumie aj podstate múzejníckej práce, ktorou je podľa Janovíčkovej práca so zbierkami a od zbierkového predmetu sa odvíja ostatná práca.
Človek z prostredia múzejníctva, ktorý si neželal byť menovaný, tvrdí, že za zvolením Púdelku môže byť aj niečo iné než iba jeho presvedčivá koncepcia. Rezník je možno dobrý manažér, ale nezískal si svojich zamestnancov, keďže ani traja členovia komisie, ktorí sú zamestnancami SNM, zaňho nehlasovali. Iné úvahy, ktoré teraz medzi múzejníkmi kolujú, sa týkajú toho, že s Rezníkom by bolo SNM silnejšie, a niekto ho potrebuje mať slabšie.
Nech je ako chce, riaditeľom bude Rastislav Púdelka, ktorý to určite nebude mať ľahké. Čakajú ho totiž problémy. Jedným z nich môže byť fakt, že doteraz pracoval len na strednom stupni riadenia, kde mal pod sebou päť zamestnancov, jeho múzeum nerobilo ani veľkú akvizičnú či vedeckú činnosť. Slovenské národné múzeum je však obrovský kolos s osemnástimi pobočkami po celom Slovensku, so stovkami zamestnancov a nehnutelností. Jeho ročný rozpočet je okolo 10 miliónov eur. Vyštudovaný učiteľ Púdelka prichádza z maličkého múzea, ktoré je síce súčasťou SNM, ale predsa je medzi špičkovými múzejníkmi outsider.
Problémy mu môže narobiť legislatíva, ktorá zo SNM robí nepružnú organizáciu s komplikovaným financovaním. Štátny príspevok sa vypláca postupne a investičné prostriedky často prídu až po tom, ako múzeum uhradí faktúry. Je ťažké zohnať pre múzeum aj dostatok sponzorov, keď je SNM štátnou príspevkovou organizáciou, ktorá má čoraz obmedzenejšie možnosti rozhodovať o svojom majetku.
Novému riaditeľovi môže narobiť starosti aj Bratislavský hrad. Po jeho dokončení bude vo veľkej časti Hradu expozícia SNM. Štátne orgány nevedia, na čo by Hrad využívali, a tak priestory zaplní múzeum so svojimi expozíciami. Ale zároveň bude musieť vlastníkovi budovy – Národnej rade SR –platiť oveľa vyššie náklady. Vedenie múzea bude teda tlačené aj do oveľa intenzívnejšieho zarábania peňazí, aby malo na prevádzku. Kritiku nevhodnej komercionalizácie niektorých súčastí SNM však počuť už dnes. Najviac je tradične kritizované Múzeum Bojnice, práve ono však dokáže výrazne vylepšiť rozpočet celého SNM a pomôcť mu zvládnuť kritické obdobia znížených príjmov.
Predsedníčka Zväzu múzeí Marta Janovíčková však upozorňuje aj na iné, menej viditeľné aspekty činnosti SNM, za ktoré ponesie nový riaditeľ zodpovednosť. Múzeum je zodpovedné aj za metodiku spracovania zbierkových predmetov pre celé Slovensko, ktorá v súčasnosti nie je veľmi dobrá.  Ostatné slovenské múzeá očakávajú, že SNM bude s novým vedením aj pre ich prácu väčším prínosom.
Rastislav Púdelka je dnes veľkým prekvapením, otáznikom a pre mnohých aj sklamaním, že sa do takej významnej funkcie dostal človek bez dostatočného rešpektu či skúseností. Sklamať teda ani veľmi nemôže, ale príjemne prekvapiť by možno mohol.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite