Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Ústup?

.tomáš Gális .časopis .týždeň doma

Začiatok roka nemohol byť pre túto vládu horší: medzinárodná hanba s výbušninou v lietadle, predražené upratovanie na ministerstve vnútra, zistenia Európskej komisie o sociálnych podnikoch, derniéra príbehu o Interblue Group. A najmä nefungujúci systém elektronického mýta, štrajk autodopravcov a ustupujúci premiér.

Veľmi ma teší, že sme za taký krátky čas dokázali navrhnúť, vybudovať a sprevádzkovať systém elektronického výberu mýta v Slovenskej republike. Považujem to za veľký úspech nášho tímu, zloženého z domácich aj zahraničných odborníkov,“ povedal  generálny riaditeľ SkyToll Matej Okáli. Toľko tlačová správa z prvého januára. 
„Do tridsiateho prvého januára 2010 sa zabezpečí, že na faktúre, ktorú dostane každý jeden, kto platí elektronické mýto, bude zrozumiteľne uvedené, o ktorý prejazdený úsek ide... Na všetkých cestách prvej triedy bude dopravné označenie, ktoré bude označovať začiatok spoplatneného úseku a koniec spoplatneného úseku, aby si to mohol ten, kto ide ako vodič v aute, skontrolovať, či mu vypne tá špeciálna jednotka.“ Toľko pre zmenu premiér Fico na tlačovej konferencii o desať dní neskôr. 

.rukopis opozície
V čase, ktorý uplynul medzi týmito výrokmi, sme sa dozvedeli niekoľko dôležitých vecí. Prvá: v čase spustenia zložitého systému, pod ktorý spadá viac ako 2000 kilometrov diaľnic a ciest 1. triedy, boli kompetentní – minister dopravy a riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti – na dovolenke. Druhá: opozícia bola na dovolenke tiež. Tretia: za tri a pol roka tejto vlády sa konečne našla skupina občanov, ktorá sa dokázala zorganizovať a dokázala si od vlády niečo vybojovať. Štvrtá: po dlhom čase sa tu objavilo niečo ako občianska solidarita, keď občania, ktorým by malo teoreticky prekážať, že im kamióny zablokovali cesty, im skôr pomáhali. Piata: slovenská polícia a jej prezident sa nezdráhajú používať vyhrážky. Šiesta: ukázalo sa, že predseda vlády je pod tlakom ochotný rýchlo robiť obrovské ústupky. 
Prístup členov vlády bol pritom zarážajúci. Ešte druhého januára, keď sa už vedelo o nedostatkoch mýtneho systému na hraniciach, komunikoval len riaditeľ Tlačového a informačného odboru Úradu vlády Ondruš. Ten dopravcom i médiám odkázal, že mýto je v kompetencii ministra dopravy a „pán premiér do toho zasahovať nebude“. 
Siedmeho januára sa už pred mikrofóny postavil aj samotný minister Vážny. Požiadavky autodopravcov odmietol slovami „absolútny diletantizmus, neprípustné, nereálne“. Naopak, zaútočil: kamiónistov označil za ľudí, ktorí zanedbali svoju zákonnú povinnosť a nepripravili sa na spustenie. Za ich akciami dokonca videl rukopis nemenovanej opozičnej strany. 
Nakoniec sa do veci vložil samotný premiér. Niekoľko dní odkazoval, že je so zástupcami nespokojných kamiónistov pripravený rokovať, ale len pod podmienkou, že skončia blokádu a „nebudú robiť z cestujúcich a ľudí v Bratislave a v iných mestách rukojemníkov.“ Fico sa nakoniec s „ľuďmi, porušujúcimi zákony“ nestretol. Namiesto nespokojnej Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) prijal nakoniec len predstaviteľov Česmad Slovakia, teda združenia, ktoré podľa UNAS v prípade elektronického mýta „kolaborovali s vládou“. 
.nejasný výsledok
Tri zo štyroch požiadaviek, ktoré Vážny označil za „neprípustné“, premiér nakoniec prijal: do konca januára sa nebudú spoplatňovať cesty I. triedy, klesnú pokuty za zlé nastavenie palubných jednotiek a klesnúť má aj spotrebná daň na naftu. UNAS, ktorej neprešla len požiadavka na nižšiu cestnú daň, sa tak nemá na čo sťažovať. Radosť však môže byť predčasná, premiér totiž sľúbil znižovanie spotrebnej dane, ktoré by malo kompenzovať vyššie náklady dopravcov za mýto, pod podmienkou, že parlamentom prejde jeho návrh na zníženie počtu ministerstiev. 
Výsledok celej „kamiónovej revolúcie“ je neistý z niekoľkých dôvodov. Po prvé: hoci spočiatku hovoril zástupca UNAS Jaroslav Polaček o úspechu, v rozhovore pre Hospodárske noviny povedal, že „ministerstvo dopravy, Národná diaľničná spoločnosť a prevádzkovateľ mýta SkyToll nedokážu systém upraviť tak, aby bol spravodlivý a fungoval bez problémov. Systém je totiž neopraviteľný.“ Po druhé: solidarita s vodičmi a chuť postaviť sa vláde, na ktorú sa za dva týždne zosypalo toľko škandálov, sa najlepšie prejavila na bratislavskom Námestí SNP, kde na akciu na ich podporu prišlo  len niekoľko desiatok ľudí, pričom prítomní zástupcovia SDKÚ – DS svojím prejavom vyvolávali dojem, ako keby dovolenkovali ďalej. Potretie: Sľub premiéra je jedna vec, ale výsledky hlasovania v parlamente druhá. 
Je možné, že revolúcia bude mať aj druhé kolo, poučením z toho prvého je, že budova Úradu vlády nie je nedobytná.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite