Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

O tom, ako vyzerá žena

.časopis .týždeň vo svete

Trikrát o ženách: ako z dieťaťa urobiť ženu a zo ženy dieťa, ako ženské telo vyzerá a ako nevyzerá, a prečo sa o tom vlastne bavíme.

Ono sa to povie, že ženské telo je krásne. Ale čo je to ženská krása?

.zásah ASA

V ére, keď je normálne posielať do modelingových agentúr trinásťročné babenky, je pojem ženskej krásy značne pochybný. Lebo darmo budete trinásťročnú babenku omietať mejkapom, žena z nej nebude. Jednoducho tú ženskosť v sebe nemá a bodka. Môže byť nahodená a namaľovaná ako Marilyn Monroe, ale aj tak ju nemá – napríklad ju nemá v očiach.
Na druhej strane, trinásťročná hladká tvárička sa dá na móle i v reklamnej fotografii stvárniť, ako sa len reklamným tvorcom i klientom žiada. Dá sa s ňou, ehm, pracovať. Z tohto pohľadu je efektívne využívať prácu mladučkých modeliek. A málokto má veľký problém s tým, že dievčatá, ktorých tváre a telá zdobia stránky glossy časopisov, nie sú plnoleté.
Oficiálny problém nastane inokedy – keď modelka, hoci aj dospelá, vyzerá nedospelo.
Britská nezávislá agentúra ASA – Advertising Standards Authority – sa zaoberá hodnotením reklamy a sledovaním jej úrovne. Nedávno kritizovala fotografie modelky, ktoré boli súčasťou propagácie americkej odevnej firmy American Apparel z Los Angeles. Na fotkách bola modelka, ktorá ľuďom z ASA pripadala, ako keby „nemala šestnásť rokov“. Firma American Apparel vydala vyhlásenie, že dotyčná modelka má v skutočnosti dvadsaťtri, a teda je všetko v poriadku. Problém bol v tom, že modelka na sérii záberov postupne odhaľovala telo, až napokon ukázala časť bradavky. ASA sa vyjadrila, že „fotografie naznačujú, akoby sa vyzliekala na amatérskom fotografovaní... Keďže inzerát pôsobí, akoby sexualizoval modelku, ktorá vyzerá ako dieťa, teda že ešte nemá šestnásť rokov, dospeli sme k názoru, že je nevhodný a niektorých čitateľov môže vážne pohoršiť“.

.aha, bruško!
Pri zdanlivo frivolnej téme pokojne zostaňme, pretože ďalší poprask vyvolala aj fotka modelky. BBC priniesla rozhovor s modelkou Lizzie Miller, ktorej obrázok sa objavil v americkom vydaní časopisu Glamour. Lizzie nevyzerá ako dieťa, to určite nie. Práve naopak, vyzerá ako žena. A súčasťou jej ženského výzoru je aj oblé bruško, ktoré je na zábere jasne vidieť.
Záber je to príjemný, pohodový, modelka sa usmieva, nepôsobí neplnoleto ani zneužívane, ba dokonca ani nie ako bezducho očumovaný objekt.
Zaujímavé sú reakcie, ktoré po zverejnení záberu prišli. Masy čitateľov písali e-maily o tom, aké je krásne vidieť počítačovo neupravené ženské telo. Airbrush preč! Asi tak by sa dali zhrnúť reakcie. Ženy, ale aj muži hovorili o tom, že takto ženské telo skutočne vyzerá a že nie je normálne, keď sa skutočnosť upravuje – a ešte sa tým skutočným ľuďom spôsobuje depresia.
Lizzie Miller pre BBC tvrdí, že nie je nič také zlé na tom, keď sa ľudia nechávajú fotografiami v časopisoch inšpirovať – keď potrebujú vidieť krajšiu realitu, než je tá reálna. Ale tiež vyjadrila pochybnosti, či sa to s „inšpiráciou“ už nepreháňa. A masy tých, ktorí jej „šokujúcu“ fotku videli, jej dávajú za pravdu.

.zakázať airbrush?
A prečo je téma len zdanlivo frivolná? Pretože realita a to, ako ju vnímame, môže vážne ovplyvniť aj naše prežívanie. V Británii sa v lete debatovalo aj o tom, či by sa „airbrushovanie“ v reklame nemalo náhodou rovno zakázať. Aspoň v kampaniach zameraných na mladistvých. Zneli argumenty za aj proti a liberálni demokrati, tretia najväčšia politická strana na britských ostrovoch, prišli s návrhom, aby vec riešil zákon. Okrem toho sa strana nazdáva, že v školách treba vyučovať „znalosť médií“, aby sa deti naučili vnímať mediálne triky a nátlaky.
Členka strany Jo Swinsonová sa vyjadrila, že najväčšmi sú nátlakom ohrozené mladé dievčatá, lebo ich trápia „úplne nedosiahnuteľné obrazy, ktorým sa nik v reálnom živote nemôže vyrovnať“. Vysvetlila: „Zameranie na ženské telo sa vymklo z rúk – nik nemá dokonalú pokožku, dokonalé vlasy a dokonalú postavu, ale ženy a mladé dievčatá majú čoraz silnejší pocit, že nič okrem dokonalosti nie je dosť dobré. Liberálni demokrati veria v slobodu reklamy, ale aj v slobodu mladých rozvíjať sebavedomie a čo najlepší pocit z vlastného tela.“
Liberálni demokrati by mali viac veriť v slobodu, lebo zákazy sú v takýchto prípadoch nanič, aj keď vyzerajú lákavo. A normálne baby by mali asi menej veriť tomu, čo vidia v glossy časopisoch, aj keď tiež vyzerajú lákavo. Napokon, leto sa končí a plavky mieria do skrine.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite