Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

V kríze vyniknú viac tí lepší

.jozef Ryník .časopis .týždeň v ekonomike

Ivan Jakúbek, riaditeľ bratislavskej pobočky Enterprise Investors, rozpráva opatrne a rozvážne. Tak sa správa aj jeho zamestnávateľ, keď investuje. Krízu berú investori v private equity ako pomoc, ktorá oddelí zrno od pliev medzi firmami.

.aké investovanie vlastne predstavuje pojem private equity?
Rozdiel medzi bežným investovaním a private equity je v tom, že my neinvestujeme do akcií či komodít na burze cenných papierov. My investujeme do firiem, ich projektov a je to dlhodobá investícia. Hľadáme firmy, ktoré majú potenciál rastu.

.dá sa zrozumiteľne preložiť do slovenčiny private equity?
Ani mne sa terajší používaný názov rizikový kapitál veľmi nepozdáva. Ale preložil by som to ako rozvojový kapitál, teda sú to peniaze slúžiace na rozvoj a rast.
.kto sú vaši investori? 
Naši investori sú napríklad veľké americké penzijné fondy, poisťovne alebo banky.
.oni vám dávajú peniaze na investovanie?
Nie priamo. Iba sa zaviažu, že nám ich poskytnú, ak nájdeme vhodný projekt. Napríklad v jednom fonde máme 660 miliónov eur a v priebehu 3-4 rokov ich investujeme. Proces prebieha zjednodušene takto: my nájdeme preferovanú investíciu, informujeme investorov o výške potrebných zdrojov a požiadame ich, aby poukázali svoj podiel. Peniaze teda nesedia niekde na účte, ale prichádzajú na konkrétny projekt.

.čiže nerobíte wealth managment – spravovanie financií bohatých ľudí?
Nie. Firmy, ktoré sa zaoberajú wealth managmentom, majú obyčajne individuálnych klientov a investujú podľa ich požiadaviek. Na rozdiel od toho naši investori sú najväčšie a najúspešnejšie spoločnosti na svete, ktoré sa zaoberajú  najmä kolektívnym investovaním, teda len časť svojich prostriedkov investujú do fondov rozvojového kapitálu a na rozdiel od wealth manažérov my rozhodujeme, kam budeme investovať. 

.prečo sa zameriavate na strednú a východnú Európu?
Na začiatku spoločnosti síce stáli skúsení Američania, ktorí priniesli know-how, ale rozbehli ju v Poľsku a dnes celý riadiaci tím žije v strednej Európe. Riadime sa heslom, že investujeme v priestore, ktorý poznáme a dokázali sme, že to je naša konkurenčná výhoda. Pre mňa je ťažšie odhadovať, ako sa bude správať nemecký konzument. Poznať lokálnych ľudí je výhoda aj v tomto biznise. 

.do západnej Európy sa nechystáte?
Priamo nie, naše fondy investujú v strednej Európe a investori nám zverili svoje prostriedky, lebo očakávajú, že ich tu budeme aj investovať. Spoločnosti, do ktorých investujeme, majú zvyčajne obchodný model, ktorý má medzinárodný potenciál a v mnohých prípadoch už úspešne v zahraničí podnikajú. Napríklad spoločnosť AVG Technologies sa po našom vstupe stala globálnym hráčom vo svojom segmente.

.chystáte sa aj na Východ – na Ukrajinu či do Ruska? 
Potenciálne ich máme v pláne, ale vidíte, čo sa tam deje. Preto si myslíme, že treba ešte počkať. 

.ako sa vyberajú projekty, ktoré podporujete? Vy máte svoje tipy na firmy alebo oni hľadajú vás? 
Je to kombinácia oboch prístupov. Máme skúsený a veľký tím spolupracovníkov-poradcov a manažérov, ktorí poznajú lokálne trhy a vedia vytypovať vhodné firmy na investovanie. Potom ich oslovujeme. Stáva sa tiež, že firmy vyhľadajú nás.

.stáva sa, že je tip zamietnutý?
Samozrejme, stáva sa to, ale o každej možnosti je celý investičný tím dostatočne informovaný a má dosť času na podporu alebo oponovanie možnej investície. Snažíme sa o konsenzus v tíme 13 partnerov, ktorí do biznisu dávajú aj vlastné peniaze.

.keď kúpite firmu, snažíte sa získať v nej majoritu alebo aspoň manažérsku kontrolu? 
Je to rôzne. Napríklad v Nay sme kúpili 48 percent a manažérsku kontrolu sme nechali pôvodným manažérom, partnerom. Máme síce právo do riadenia zasahovať, ale robíme to v strategických záležitostiach, nemiešame sa do dennodenného manažmentu. Napriek tomu sme s manažmentom dostatočne často, aby sme mu pomohli pri rozhodovaní o smerovaní spoločnosti.

.ako vyzerá váš vstup do firmy? 
Proces analýzy investičnej možnosti môže vyzerať pre nezainteresovaného dlhý, sú to tri až štyri mesiace. Nespoliehame sa iba na informácie od majiteľov a manažmentu, spolupracujeme so špecialistami z odvetvia, finančnými a právnymi poradcami. Oslovujeme aj externých spolupracovníkov, ktorí vedia do problémov priniesť nové nápady.

.kupujete aj stratové firmy, ktoré majú potenciál?
Iste, ale rozdelil by som ich do dvoch skupín. Prvá sú firmy, ktoré sa ocitli v strate pre to, že ich manažéri robili zlé rozhodnutia. To sú vhodné typy na reštruktualizáciu. Do druhej skupiny patria firmy, ktoré rastú tak rýchlo, že nezvládajú financovať svoju expanziu. Tá druhá nás zaujíma viac. Tieto prípady obyčajne vyžadujú viac strategického rozhodovania počas svojho rýchleho rastu a taktiež svojím rýchlym rastom kladú mimoriadne nároky na manažment a s tým máme mnoho skúseností. Teda nestačí len naliať peniaze, aby ste spoločnosť posunuli na ďalšiu úroveň. Vstupujeme aj do firiem, ktoré plánujú akvizície a nemajú na to dosť vlastných prostriedkov. 

.je cieľom vášho investovania firmu kúpiť, zveľadiť a predať?
Presne tak. Kupujeme niečo, o čom si myslíme, že má potenciál rásť a vieme jej rast zabezpečiť či mu výrazne pomôcť. Taká firma má o pár rokov vyššiu hodnotu a môžeme ju predať so ziskom. 

.predávate firmy aj pôvodným manažérom?
Stalo sa už aj to. 

.koľko rokov vo firme pôsobíte a  aká je návratnosť investícii?
Priemer je takých 4 až 5 rokov, ale sú prípady, kde zostávame aj dlhšie, ak je to potrebné.

.robíte aj nepriateľské prevzatie firiem?
Nie. Sme za korektný biznis a táto forma investície je v rozpore s etikou private equity.

.vstúpili ste do takých firiem ako Nay, Kofola či AVG Technologies. Špecializujete sa na isté výrobné odvetvie alebo kupujete rôzne firmy?
Nie sme úzko špecializovaní na jedno odvetvie, no obyčajne investujeme do odvetví, ktorým rozumieme. Napríklad maloobchod, spotrebiteľské produkty,  informačné technológie, farmaceutický priemysel, médiá a finančné služby. Máme aj segmenty, do ktorých nejdeme. Neinvestujeme do tabakových firiem a spoločností, ktoré produkujú tvrdý alkohol či zbrane. 

.nelákajú vás aj nové odvetvia ako nano alebo biotechnológie?
Jeden z našich fondov sa venuje menším rozvojovým projektom, do ktorých patria aj tieto oblasti.

.ktoré segmenty sú dnes najperspektívnejšie?
Keď sa pozriete na naše portfólio 21 firiem, veľmi málo z nich patrí do cyklických odvetví. Obyčajne sa sústredíme na obchodné modely, ktoré by mali pretrvať aj ekonomické cykly, keďže naše investície majú dlhodobý charakter. To nás odlišuje od iných investorov.

.čiže keď sa nejakej firme vo vašom portfóliu nedarí, vykryjete jej stratu zo ziskovejších projektov alebo z nej vycúvate?
Je to rôzne, ale keďže sa na firmy pozeráme z dlhodobého hľadiska, krátkodobé negatívne výkyvy nás neodradia. Niektorí pri prvých náznakoch neúspechu z projektu vycúvajú. My vytrváme, lebo veríme, že cykly sú súčasťou ekonomiky a raz sa recesia zmení na konjuktúru. 

.je Slovensko dobrou krajinou na investovanie? 
Aj keď makroekonomická situácia má svoj vplyv pri investovaní, nehodnotíme Slovensko ako krajinu, ale zaujíma nás jednotlivá firma, jej obchodný model a možný potenciál. 

.ale tá je zasadená v istom podnikateľskom prostredí.
Áno, ale my investujeme do firiem, ktoré majú perspektívu rásť za hranice jedného štátu, takže nás zaujíma celý stredoeurópsky región.

.poznáte medovú tortu Marlenka? Do jej predaja by ste zainvestovali?
Potenciálne áno. Je to produkt, ktorý sa už dostal do povedomia, do obchodných reťazcov a nie je limitovaný chuťou jednej krajiny.  

.robíte biznis v Poľsku, Rumunsku, Česku aj na Slovensku. Dajú sa tieto krajiny porovnávať?
V Poľsku je naša spoločnosť už známejšia a firmy nás viac vyhľadávajú. Na Slovensku sú podnikatelia opatrnejší, lebo v 90. rokoch rôzne firmy urobili zlé meno finančnému investovaniu. 

.konkurencia medzi private equity spoločnosťami v strednej Európe je veľká?
Na našej úrovni sú iba dve tri spoločnosti. Spomeniem napríklad londýnsku firmu Advent či MEP.

.je hospodárska kríza šanca ako sa lacno dostať k firmám, ktoré sa sú v problémoch?
Rozhodovanie o investíciách je veľmi podobné, či kríza je, alebo nie je. Ale rozhodne nám kríza pomáha v tom, že preverí jednotlivé spoločnosti a oddelí horších od lepších. V kríze tí lepší viac vyniknú.

.postihla kríza aj vás? 
Nás ako fond nie. Stále máme dosť peňazí na investovanie. Pomohlo nám to, že v najhorúcejšom období pred krízou sme investovali opatrne. Ale klamal by som, ak by som tvrdil, že kríza nepostihla firmy v našom portfóliu. Našťastie sme zo skúsenosti vedeli predpovedať, že kríza sa blíži a urobili sme vo firmách potrebné opatrenia. 

.aké?
Vedeli sme, že dopyt po istých výrobkoch poklesne, preto sme spolu s manažmentom pracovali na úprave nákladov. Zistili sme, že manažéri v regióne si zvykli na dlhotrvajúci neustály rast a zabudli na to, že ekonomika je cyklická. Keď prišla kríza, reagovali už ex post. My sme sa na krízu pripravili. 

Enterprise Investors 
Je jedna z najstarších a  najväčších private equity spoločností v strednej a východnej Európe. Funguje od roku 1990, keď John Birkelund a Robert Faris založili Polish-American Enterprise Fund ako predchodcu terajšej firmy. Spravuje kapitál významných európskych a amerických penzijných fondov, poisťovní a bánk. Počas svojej existencie investovala do viac ako sto firiem. Na Slovensku a v Česku vlastní podiely vo firmách ako Nay, Kofola, a AVG Technologies. 

Ivan Jakúbek (31)
Vyštudoval bankovníctvo a medzinárodné financie na Ekonomickej univerzite v Bratislave. Niekoľko rokov pracoval v Deloitte Central Europe Financial Services. Od roku 2005 je členom investičného tímu Enterprise Investors a riaditeľom zodpovedným za aktivity spoločnosti v Česku a na Slovensku. Pôsobí v dozorných radách spoločností ako Nay, Kofola, AVG Technologies či STD Donivo. Je predsedom Slovenskej asociácie rizikového kapitálu.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite