Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Slováci majú súcit

.jd .časopis .téma

Rozhovor s Andrejom Kiskom, zakladateľom organizácie Dobrý anjel aj o

Rozhovor s Andrejom Kiskom, zakladateľom organizácie Dobrý anjel aj o darcoch či o zmysle robenia charity.


.koľko peňazí ste doteraz vybrali?
K dnešnému dňu vyše 127 miliónov korún, teda asi 4 milióny 200 tisíc eur. Všetky sme do poslednej koruny rozdelili, za posledný mesiac sme vyzbierali viac ako 7 miliónov korún.

.koľko máte darcov?
K dnešnému dňu 51 200 ľudí.

.koľkým ľuďom a rodinám ste doteraz pomohli?
V mesiaci apríli sme pomohli 1 868 rodinám. Každá z rodín dostala okolo 127 EUR

.koľko máte pravidelných darcov?
Asi polovicu z celkového počtu, teda 25-tisíc ľudí. Ostatní pošlú raz-dvakrát, trikrát, potom sa odmlčia, prípadne posielajú nepravidelne. Nárazovo nám posielajú peniaze najmä firmy, napríklad z dvoch percent, ktoré poukážu pre Dobrého anjela.

.aký je priemerný príspevok?
Okolo 200 korún.

.koľko prispievajú firmy?
Je to veľmi individuálne. Osobne si myslím, že poslaním firmy nie je robiť charitu, ale tvoriť zisk. Naša skúsenosť však hovorí, že keď nám pošle peniaze nejaká firma, je to o ľuďoch, ktorí ju riadia a ktorí sa pre pomoc rozhodli.


.ako sa vás dotkla hospodárska kríza? Zmenšuje sa počet darcov, prípadne darovaných súm?
Počet darcov sa nezmenšuje, ale, žiaľ, rodiny, ktorým pomáhame, sa dostávajú do väčších problémov. Zamestnávateľ najskôr prepustí niekoho, kto často nie je v práci, čo je bežné v prípade našich rodín, kde sa rodičia starajú o ťažko choré deti.

.aký je profil vášho darcu?
Medzi našimi donormi je viac žien ako mužov, skôr rodinne založených, rodín s deťmi, v priemere máme viac darcov s nižším ako vyšším príjmom. 

.čo pre vás osobne znamená robiť charitu? Čo konkrétne vám to dáva?
Práca v charite dáva môjmu životu hlbší zmysel. Podnikanie by nemalo byť len o obratoch a ziskoch, ale aj o tom, ako spoločnosti, v ktorej žijem, pomáham, aký je dopad mojej práce na moje okolie, na ľudí, s ktorými spolupracujem. Podľa mňa by malo byť morálnou povinnosťou úspešných ľudí pomáhať tým, ktorí bez toho, aby spravili čokoľvek zlé, sa v živote dostali do veľmi ťažkej situácie...

.je to zaujímavejšie ako riadiť úspešnú firmu? Ak áno, v čom?
Riadiť úspešnú firmu je ako ako beh na trati, kde vám stále posúvajú cieľ. Každý rok nový plán, vyššie obraty, zisky. Často sa stráca samotný zmysel práce a peniaze dominujú nad všetkým. Charita je o pomoci, o utrpení a jeho zmierňovaní. Hodnota tejto práce je postavená na celkom inú kvalitatívnu úroveň.

.dobrý anjel je všeobecne považovaný za mimoriadne úspešný projekt, čomu to pripisujete?
Myslím si, že je úspešný vďaka svojej jedinečnosti a transparentnosti. A pravdaže dobrý marketing musí byť neoddeliteľnou súčasťou dobrého produktu.

.čím sa odlišujete od iných organizácii?
Pri tvorbe projektu sme sa veľa zamýšľali nad tým, prečo ľudia nechcú pomáhať, prispievať na charitu. Medzi základné námietky patrilo: Komu skutočne moje peniaze pôjdu? Koľko z mojich peňazí sa minie na réžiu firmy? Kto rozhodne o tom, kto pomoc dostane a kto nie? A proti každej tejto otázke sme postavili protiargument. Každý darca sa môže na našej internetovej stránke presne pozrieť, komu jeho peniaze idú. Je tam meno, adresa, telefón, životný príbeh, často aj fotky. Na financovanie réžie firmy som dal z vlastných peňazí 30 miliónov korún, a tak všetky vyzbierané peniaze do posledného haliera posielame postihnutým rodinám. A príjemcov pomoci vyberajú a do systému odporúčajú lekári a ak boli splnené základne podmienky na príjem pomoci, my nemáme právo žiadosť o pomoc zamietnuť.

.aké dôležité je pre úspešnú charitu zapojenie celebrít, podpora televízie, mobilných operátorov či súkromných bánk?
Pravdaže každá charita je o dôvere. A dôveru si môžete vybudovať len s pomocou médií, keď o svojej činnosti môžete hovoriť. Každá celebrita, ktorá má dôveru širokej spoločnosti a podporí náš projekt, zvyšuje dôveryhodnosť našej činnosti. Mobilní operátori a v našom prípade VUB banka nám pomáhajú vytvárať nové kanály, iné spôsoby, ako ľudia môžu pomôcť.

.aká dôležitá je podpora napríklad kňazov?
Určite by sme radi takú pomoc vyskúšali, pretože každé náboženstvo má už vo svojom základe princíp pomoci a spolupatričnosti. Ale zatiaľ sme takúto pomoc s výnimkou Popradu nemohli vyskúšať, takže neviem, aký by to malo efekt.

.hlásia sa vám nejakí dobrovoľníci ochotní darovať svoj voľný čas?
Áno, do dnešného dňa sa nám prihlásilo skoro vyše tisíc ľudí, ktorí by nám radi pomáhali aj  inak ako peniazmi. Ešte v tomto roku plánujeme viac sa venovať týmto dobrovoľníkom a pripraviť pre nich špeciálny program pomoci nášmu projektu.

.čo znamená získať si dôveru pri charite a filantropii?
Je základom úspešnosti projektu. Bez dôvery nie je možné robiť charitu.

.povedali by ste, že sme solidárny národ?
Určite sme dobrý národ. Solidárny a dobrosrdečný. Žiaľ, naše dobré slovenské srdcia boli toľkokrát oklamané a podvedené, že sa začali brániť ochranným obalom ľahostajnoti a nedôvery. Ale keď cez ten nános dokážeme prejsť, je tam láska a súcit. A o tom charita je.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite