Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Mienkotvorný šoubiznis

.elena Akácsová . .časopis .ostatné

Tak som sa dočítala v Novom čase Víkend, že vplyvný hollywoodsky bloger Perez Hilton štipľavými komentármi klebiet a fám, pozbieraných po internete, stihol už naštvať 99 percent mienkotvorného šoubiznisu. To ma zarazilo.

Tak som sa dočítala v Novom čase Víkend, že vplyvný hollywoodsky bloger Perez Hilton štipľavými komentármi klebiet a fám, pozbieraných po internete, stihol už naštvať 99 percent mienkotvorného šoubiznisu. To ma zarazilo.

Teda nie to, že hviezdy šoubiznisu sú naštvané, keď si tento bloger rád kopne do každého, teda okrem svojej obľúbenkyne Paris Hiltonovej. Nedivím sa ani hnevu tých, čo píšu o šoubiznise, že nejaký amatér pohodlne sediaci za počítačom vykráda ich tvrdú prácu, bez dovolenia publikuje informácie a fotky, za ktoré nikomu nič neplatí, a pokojne na tej zlodejine zarába údajne až 250-tisíc dolárov ročne.
Zarazilo ma slovné spojenie „mienkotvorný šoubiznis“. Autor tohto spojenia, štylista Michal Sabo, mal nepochybne na mysli ľudí, ktorí udávajú smer v móde a životnom štýle, prípadne bulvár, ktorý to verejnosti sprostredkúva a od ktorého všetci ostatní usilovne odpisujú. Pravdepodobne sa nikdy hlbšie nezaoberal významom slova mienkotvorný a tým, či je pre verejnú mienku dôležité tvoriť si názor na vražedné čižmičky Ashley Tindalovej či celulitídu Britney Spearsovej.

Môže však byť šoubiznis skutočne mienkotvorný v pôvodnom zmysle toho slova? Teda formujúci (či priam tvoriaci) súbor verejne vyjadrovaných mienok členov rozličných spoločenských skupín o verejných záležitostiach? Nepochybne, stačí si spomenúť na angažované kampane Bona Voxa či všetky hviezdy, čo výdatne prisluhovali Al Gorovi v jeho globálnootepľovacej hystérii. O Obamom očarených celebritách ani nehovoriac.
A môže byť aj sám bulvár mienkotvorný?
Myslím si, že môže, a to aj napriek tomu, že náš premiér tvrdí, že tlač nemá žiadnu váhu, jedno, či tento .týždeň alebo Plus jeden deň. Som presvedčená, že práve bulvár významne ovplyvňuje názory svojich čitateľov a že podľa toho chodia aj voliť.
Neovplyvňuje ich však svojimi politickými komentármi ani škandálmi okolo politikov, ale všadeprítomnou úprimnou nenávisťou a závisťou k súkromnému vlastníctvu, schopnostiam a talentu, adorovaním chudoby a pasivity, zjednodušovaním zložitých politických a ekonomických tém do ľahko stráviteľných povrchností. Bulvár myslí aj cíti sociálne. Stačí už len pekne prepísať na bilbord.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite