Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Netreba byť Kennedy

.eva Čobejová .filip Olšovský .časopis .týždeň doma

Robert Fico natočil začiatkom augusta domáce video. Bolo zvláštne. Hovoril o záchodovom pavúkovi, ale ešte zaujímavejšie bolo, ako premiér na tom videu pôsobil. O tom, ako fungujú tieto nové formáty politickej komunikácie, hovoríme s politológom Petrom Učňom a dvoma odborníkmi na politický marketing – Alžbětou Královou a Petrom Hajdinom.

Netreba byť Kennedy Boris Németh

okolo fejsbúkového videa Roberta Fica vznikol pomerne silný konsenzus, že išlo o chybu v jeho politickej komunikácii. Bolo aj podľa vás to video také zlé?

Alžběta Králová: Bolo, najmä preto, že na ňom pôsobil ukrivdene a reagoval útočne. Zo svojej pozície by mal byť na podobné situácie zvyknutý a mal by mať na ich zvládanie mediálne tréningy. Myslím si, že to video spravil narýchlo a bolo veľmi neprofesionálne.

Peter Učeň: V prvom rade sa treba spýtať, či sa dá toto video považovať za súčasť politického marketingu. V žánri takýchto domácich videí ešte stále nemáme dostatok príkladov, aby sme mohli porovnávať. No dajú sa špecifikovať tri skupiny videí. Po prvé, naozajstné home video bez nejakej profesionálnej pomoci, ktoré iniciuje sám politik. Do tejto kategórie patrí asi aj video nášho premiéra. Potom je druhá kategória videí, ktoré tiež iniciuje samotný politik, no má k nim aj technickú pomoc. Také robí napríklad Andrej Babiš. No a potom existuje tretí typ tzv. fake domácich videí, ktoré sú čistými PR aktivitami. Takéto video je „home“ iba v tom zmysle, že je neformálne, no je naskriptované a má jasný účel. U Fica sa mi zdalo, že to bola absolútne spontánna reakcia človeka, ktorému sa ráno niečo stalo a celý deň sa toho nevedel zbaviť. Tak si večer sadol a urobil video, v ktorom vyzeral, paradoxne, úplne zraniteľný.

takže podľa vás v prípade Ficovho videa ide o tú prvú kategóriu spontánneho rozhodnutia?

Peter Hajdin: Ťažko sa mi to jednoznačne rozhoduje. Skôr som však náchylný veriť tomu, že Robert Fico nerobí veľa rozhodnutí spontánne.

AK: Podľa mňa v tomto prípade mohlo ísť o spontánne video. Čosi podobné urobil náš minister vnútra Milan Chovanec po tom, ako podnikateľ Radim Jančura na autobusy svojej spoločnosti Regiojet vylepil plagáty s jeho osobným číslom. Chovanec potom natočil video, na ktorom pomocou selfie tyče kdesi v lese hovorí, že on je ten normálny chlap, ktorý si veci rád rieši z očí do očí. Celé to pôsobí vierohodne a účinkuje na cieľovú skupinu, ktorá o podobných videách príliš expertne nepremýšľa. Pritom je vo videu vidieť od začiatku do konca jasná linka a množstvo podvedomých symbolov ako pole alebo žlté auto. V prípade videa vášho premiéra nie je vidieť až takú prácu profesionálov. Napríklad opona za ním pohlcuje zvuk a celé video sa mierne trasie. Ako písala nejaká novinárka v komentári k videu, vidieť, že marketéri pána Fica asi odišli na dovolenku. Inak by mu nedovolili natočiť čosi podobné.

Peter Hajdin je spolumajiteľom agentúry Komplot Advertising. Pracoval na kampani Andreja Kisku, aj na niektorých kampaniach SDKÚ.Boris NémethPeter Hajdin je spolumajiteľom agentúry Komplot Advertising. Pracoval na kampani Andreja Kisku, aj na niektorých kampaniach SDKÚ.

tvrdíte, že na videu sa prejavuje premiérova zraniteľnosť. Ale chcú voliči vidieť Roberta Fica zraniteľného?

PU: To je najväčší paradox celého videa. To video je v priamom rozpore so všeobecným imidžom, ktorý si premiér už niekoľko rokov pestuje. Hlavnou emóciou je potreba súcitu. Otázkou potom je, či bolo účelom vyvolať v nejakej cieľovej skupine práve túto emóciu.

PH: Nie som presvedčený o tom, že to bola majstrovsky naplánovaná súčasť akéhosi diabolského plánu. No myslím si, že

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite