Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Madonna a hudba

.vladislav Gális .časopis .téma

Madonne každý uzná, že nie je "len" speváčka, ale aj popkultúrny fenomén či pop ikona. Znie to pekne, ale má to aj odvrátenú stranu. Platí to totiž i naopak: popri zmenách imidžu, nápadných videoklipoch, megalomanských turné, filmových a knižných projektoch,

Madonne každý uzná, že nie je "len" speváčka, ale aj popkultúrny fenomén či pop ikona. Znie to pekne, ale má to aj odvrátenú stranu. Platí to totiž i naopak: popri zmenách imidžu, nápadných videoklipoch, megalomanských turné, filmových a knižných projektoch,
škandálikoch a kontroverziách môže človek ľahko pozabudnúť, že Madonna je aj speváčka. V tom  multimediálnom nápore môžu totiž Madonnine pesničky pôsobiť už len ako malá čiastka veľkej mozaiky.

.myš sa nadýchla hélia
Obstojí Madonnina hudba aj "sama osebe"? Obstojí, ale zároveň ju nemožno úplne oddeliť od Madonninej osobnosti. A tak je to od začiatku jej kariéry. Madonnine prvé veľké hity z prvej polovice 80. rokov ako Holiday, Like A Virgin alebo Material Girl sú založené na chytľavých popových melódiách (ani na jednej z týchto skladieb sa skladateľsky nepodieľala, hoci pod mnohými svojimi hitmi je inak podpísaná ako spoluautorka). Skutočné hity z nich však spravil jej prejav. Pritom jej spev nebol ničím výnimočný, doboví kritici preň dokonca vymysleli krutý, no dosť výstižný opis "Minnie Mouse si logla hélium". A predsa už aj z tých prvých hitov cítiť určitý postoj a osobnosť. Ako sa ukázalo, osobnosť veľmi expanzívnu a cieľavedomú.
Ak sa ešte spočiatku mohlo zdať, že Madonna je len ďalšia hviezdička s pár hitmi, postupne začalo byť jasné, že síce nie je hudobný génius, ale má nos na spolupracovníkov. Madonnini kritici jej hudbu označujú za vykalkulovanú - a je pravda, že za ňou cítiť strategickú úvahu. Madonna má obchodnícke myslenie, zároveň však má aj umelecké ambície a slabosť pre avantgardu. Madonnina hudobná produkcia nie je nič viac ani menej ako popmusic a jej umelecké ambície pôsobia prehnane, ale asi aj vďaka nim za jej pesničkami cítiť profesionalitu a perfekcionizmus.
Mozaika Madonniných spolupracovníkov je naozaj pestrá. Na počiatku stojí napríklad Stephen Bray, bývalý priateľ ešte z jej hudobných začiatkov, ktorý s ňou spolupracoval počas 80. rokov a napísal s ňou napríklad hity True Blue alebo Express Yourself.

Madonna rýchlo pochopila, aký význam má vhodne zvolený producent. Na druhom albume Like A Virgin (1984) bol touto funkciou poverený Nile Rodgers, bývalý gitarista disco skupiny Chic, ktorý krátko predtým spolupracoval s Davidom Bowiem na úspešnom albume Let's Dance. Nile Rodgers dodal chytľavým, no predsa len tak trochu naivným Madonniným skladbám elegantnejší kabát.
Na treťom albume True Blue (1986) zohral ešte zásadnejšiu úlohu producent a skladateľ Patrick Leonard. Aj vďaka nemu znie Madonna v skladbách ako Open Your Heart alebo Live To Tell dospelejšie, sebavedomejšie a nástojčivejšie. Nečudo, že šikovný hitmaker Patrick Leonard sa zaradil k Madonniným dlhodobým hudobným partnerom a podieľal sa aj na úspešných albumoch Like A Prayer (1989) a Ray Of Light (1998).

.na pulze doby
Pre Madonnu je však v prvom rade typické obmieňanie spolupracovníkov aj štýlov. A že to môže byť riziko, ukázal menej úspešný album Erotica (1992) so sexuálnou tematikou a avantgardnejšou hudbou (v produkcii dídžeja Shepa Pettibona), takže nasledujúci Bedtime Stories (1994) mal za úlohu hudobný imidž zjemniť a "poľudštiť" (no zároveň sa naň podarilo vymámiť skladateľský príspevok od Björk).
Míľnikom v Madonninej diskografii a príkladom šikovne zvoleného spolupracovníka bol už spomínaný album Ray Of Light. Britský producent a skladateľ William Orbit pomohol Madonne vytvoriť hudbu, ktorá bola prístupná, ale zároveň znela trendovo ambientne. Madonna mohla v Orbitových zvukových plochách previesť, čo sa ako speváčka naučila pri práci na filmovom muzikáli Evita, a v textoch zužitkovať svoje očarenie materstvom a východnou spiritualitou.
Vzápätí však Madonna zase urobila obrat - živelnejšiu podobu predviedla na albume Music (2000) a jej novým dlhodobým spolupracovníkom sa stal parížsky producent a skladateľ Mirwais. Ich nasledujúci projekt American Life (2003) ukázal, že prílišný dôraz na posolstvo (tentoraz kritiku americkej zahraničnej politiky) môže niekedy hudbu prevalcovať. Ich tretia spoločná nahrávka Confessions On A Dancefloor (2005) zase prekvapujúco predstavila Madonnu, ktorá vždy poškuľovala po avantgarde a túžila byť na "pulze doby", ako ortodoxnú revivalistku, ktorá sa hlási ku klasickému discu. Alebo to spravila práve preto, že je to teraz "trendy"?

.kráľovná ako princezné
Ešte prekvapujúcejší je zatiaľ posledný, tohtoročný Madonnin album Hard Candy v produkcii The Neptunes, Timbalanda, Danju a Justina Timberlaka. Madonne sa najnovšie páčia nálepky "R&B" a "urban music" a siahla po ostrieľaných profíkoch, ktorí síce nič nepokazia, ale svoje novátorské obdobie už majú za sebou a, ako to napísali The Times, "v rôznych kombináciách už robili to isté s Nelly Furtado, Britney Spears a Gwen Stefani". Je to zvláštne - kráľovná popu akoby odrazu napodobňovala svoje podarené i veľmi nepodarené princezné.
V hudobnom príbehu Madonny je momentálne dosť rozpakov a otáznikov. Predpovedať jej ďalšie hudobné kroky je nemožné. Isté je len to, že sa o nich dozvie celý svet.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite