Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

True Shtoor

.denisa Gdovinová .filip Olšovský .časopis .téma

Postavy Ľudovíta Štúra sa ujali nielen historici, ale aj marketéri. Mladých ľudí teraz láka štýlový Shsme stoor. A už o niekoľko týždňov sa pokúsi privábiť ľudí k obrazovkám verejnoprávnej televízie.

„Štúr mal počas komunizmu šťastie. Vďaka tomu, že Rusko chápal ako záchrancu Slovanstva, ho komunisti neodstránili. Ako jeden z mála tak zostal akoby kontinuálne v našej histórii. Podobné šťastie napríklad taký Štefánik nemal,“ vysvetľuje Martin Bajaník. Práve on stál za pravdepodobne najvýraznejším oživením odkazu Ľudovíta Štúra v masovom vnímaní. Pred vyše piatimi rokmi vytvoril koncept kaviarní Shtoor, ktoré stáli na počiatku kaviarenskej revolúcie posledného obdobia. Snaha o vytvorenie pocitu domáckosti bola umne postavená na odkaze Ľudovíta Štúra. A nielen preto, že prvú kaviareň otvorili novodobí štúrovci na Štúrovej ulici v Bratislave.

.pop Štúr
„Ľudovít Štúr má jednu obrovskú výhodu – vyzerá stále rovnako a ľudia ho oveľa ľahšie identifikujú. Stále sa totiž zobrazuje podľa toho istého, pravdepodobne jediného zachovaného portrétu," vysvetľuje hlavnú marketingovú výhodu národného buditeľa Bajaník. Pod jeho rukami Štúr s prehľadom vkročil do 21. storočia. Dokázal rozprávať súčasným jazykom a zostať pritom verný štúrovčine. Jej umné využívanie v jedálnom lístku či na facebookovom profile odlíšilo kaviareň od všetkých ostatných. „Dodnes existujú ľudia, ktorí vraj v kaviarňach hlásia pravopisné chyby v jedálnom lístku,“ smeje sa Bajaník, ktorý dnes pracuje pre ďalšiu rozvíjajúcu sa sieť kaviarní Foxford. Shtoor sa po jeho odchode a nasledujúcom súdnom vydaní predbežného opatrenia na zákaz používania známky premenoval na Štúr a snaží sa v novodobom odkaze Ľudovíta Štúra pokračovať ďalej. Prvotný ošiaľ spred piatich rokov však už napodobní asi len ťažko.
„Vtedy bolo ešte obdobie facebooku, keď nebolo treba za všetko platiť. Stačilo napísať jeden zaujímavejší príspevok v štúrovčine a bolo,“ spomína na zlatú dobu Shtoora Bajaník a pokračuje: „V princípe sme boli prví, ktorí reinterpretovali Štúra.
 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite