Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Popcorn Jura Malíčka

.juraj Malíček .časopis .kultúra

Tolkien, Howard, Peak, Martin, Zelazny, Le Guinová? Nie! Ak by sme v Česku a na Slovensku zostavovali rebríček tých najvýznamnejších spisovateľov fantasy, na jednom z popredných miest toho rebríčka by trčalo meno Andrzej Sapkowski. Vďaka Zaklínačovi, samozrejme, antihrdinovi bez bázne a hany, ktorý za peniaze zabíjal všakovaké fantasy príšery. Tak sme si ho zamilovali v dosiaľ neprekonaných poviedkach i neskôr, už v riadnej epickej veľkej fantasy.

High fantasy, dobrodružstvo, príbeh a skutočná literatúra. Žiadne obyčajné čítanie. To, čo znamenal Stanislav Lem pre svetovú sci fi, mohol by Andrzej Sapkowski znamenať pre svetovú fantasy. Lenže neznamená, iste, čosi z neho povychádzalo aj na západ od našich hraníc, ale o skutočnom prieniku nemôže byť ani reči.
Ten sa podaril až sprostredkovane, s príchodom RPG videohry Zaklínač, globálne úspešného titulu z roku 2007, ktorý síce vznikol bez priamej Sapkowského účasti, ale je o jeho hrdinovi a jeho svete a tú videohru vyrobili ľudia, ktorých nehnali v prvom rade komerčné pohnútky, ale pohnútky fanúšikovské. Milovali literárneho Zaklínača a chceli ho hrať. A spolu s nimi státisíce ľudí na celom svete. Pokračovania boli len otázkou času.
Zaklínač 2: Vrahové králů valcoval štatistiky predajnosti v roku 2011, Zaklínač 3: Divoký hon tak robí teraz. Kritické hlasy takmer nepočuť, nie však vďaka šikovnému PR, ale vďaka tomu, akou obrovskou naratívnou silou a atmosférou hra disponuje. Stovky odohraných hodín a stále je čo objavovať.
Zaklínač je vtipný, epický, dramatický, psychologický, akčný, brutálny, osudový, zamilovaný, pokrýva azda celú emočnú škálu a čo je najpodstatnejšie, naozaj funguje ako metasvet, ktorý spätne zvýznamňuje aj Zaklínača literárneho. Dokonalý príklad kultúrneho či pokojne umeleckého artefaktu, pri ktorom je vlastne jedno, že je videohrou, zvlášť, ak kde-tu stále prežíva naivné  presvedčenie, že videohry sú hry, a teda pre deti. Zaklínač je videohra rovnako, ako Hamlet je divadelná hra, v takejto optike aj absolútne nezaujímavé, že napríklad Človeče, nehnevaj sa je spoločenská hra.      

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite