Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Popcorn Jura Malíčka

.juraj Malíček .časopis .kultúra

Minulosť je v móde. Nálepka retro dnes dokáže predávať aj tie najväčšie bizarnosti. Akoby mýtus zlatého veku naozaj platil. Bolo lepšie. Filmy boli lepšie, knihy, videohry, komiksy, móda, bicykle, tenisky, hodinky, všetko bolo lepšie. Dizajnéri sa vracajú k starým značkám, umelci vykrádajú staré témy a príbehy, ľudia túžia po starých ideáloch. Ako veľmi je to nebezpečné, to ani netreba pripomínať, čisté zlo je späť, zvlášť ak si uvedomíme, že skutočne sú tu pokusy, aby sa do módy vrátili rifle s plesňovým vzorom.

Ale dá sa to pochopiť. Orientácia na budúcnosť totiž zachádza až tak ďaleko, že renomovaní spisovatelia celkom bežne DNES predávajú práva na sfilmovanie svojich románov, tých, čo na ne ZAJTRA dostanú zálohu od vydavateľa, aby ich POZAJTRA ešte len začali písať. Nič nové, čo by nasledovalo jestvujúce trendy, či dokonca ich vytváralo. Človek listuje prehľadom knižných noviniek a nestačí sa čudovať. A potom z ničoho nič akoby zo zálohy naňho vybafne – Henryk Sienkiewicz: Ohněm a mečem. Baf! Klasika najklasickejšia, historický román je znova populárny, tak prečo nie? Tým sa však prehľad znova a nanovo vydaných pilierov svetovej literatúry zďaleka nekonči, vlastne sa ani len poriadne nezačal, takže pokračujeme. Dickensov David Copperfield, Hugovo Devadesát tři, Stendhalova Věznice parmská, Dumasov Hrabě Monte Cristo. Čapek: R.U.R.
Akoby sa tu ktosi rozhodol postaviť svoj literárny biznis plán na vydávaní knižiek, ktoré by sa mali vždy dať kúpiť. Stálice kníhkupectiev, povinný sortiment, kníhkupecká alternatíva základných potravín. Mlieko, chlieb, maslo, rožky. Zola, Twain, Verne, Wilde.
Stará literatúra alebo, ak chceme, staré čítanie. Zdanlivo bez ladu a skladu znova vydané knižky, ktoré by v podobe povinného čítania malo neznášať už niekoľko generácií. Zjavne sa tak nedeje a je to úžasné. Fantastická, vynikajúca vec, dôkaz, že klasika stále funguje a je schopná sa predať. Len treba dúfať, že po nej okrem čitateľov občas siahnu aj súčasní autori. Rozhodne by mali, ak je ich ambíciou, aby sa predávali aj o sto či dvesto rokov.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite