Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Pohyblivé potvory

.časopis .kultúra

Má šestnásť rokov a vášnivo kreslí. Realistické obrazy dravých vtákov, ale najmä rôzne fantasy príšery. Na základe jej kresieb už o ňu prejavilo vážny záujem hollywoodské Stan Winston Studio. Ema Klučovská.

.ako sa dostane školáčka zo Slovenska do kontaktu s hollywoodskym štúdiom, ktoré má niekoľko Oscarov za špeciálne efekty a spolupracovalo na takých filmoch ako Terminátor, Votrelec, Jurský park alebo Avatar?
To štúdio má svoju internetovú školu, na ktorej  sú rôzne on-line kurzy kreslenia a animácie. Je ich tam veľa a sú naozaj dobré. Ja som si asi tak pred dvoma rokmi jeden ten kurz zaplatila, absolvovala som ho a potom som im poslala e-mail, že si môžu pozrieť, čo som sa u nich naučila. Ja totiž všetko, čo urobím, uploadujem na stránku emkakl.deviantart.com. Tak som im poslala link na túto stránku.

.a oni sa ozvali?
Veľmi rýchlo a veľmi prudko.

.môžeš to trošku rozmeniť na drobné?
Ozvali sa hneď na druhý deň. Napísali, že som veľmi talentovaná a že dúfajú, že s nimi budem jedného dňa spolupracovať. A že už sa na mňa tešia. Nejakí ľudia z toho štúdia si ma potom pridali ako priateľa na facebook, a tak som s nimi začala komunikovať. Ozval sa mi aj majiteľ štúdia. Neskôr ma požiadali o živý rozhovor, to sme urobili cez internet, a ponúkli mi všetky ich kurzy zadarmo. To je pre mňa veľmi výhodné, pretože ročný poplatok je tam 300 eur. A naučím sa tam viac, ako keby som chodila sem do animačnej školy.

.a do akej školy teda chodíš?
Na bilingválne gymnázium. Ja určite chcem kresliť a animovať, chcela by som v budúcnosti robiť pre Stan Winston Studio, ale myslím, že čo sa kreslenia a animácie týka, potrebujem školu menej ako v prípade jazykov. V škole sa chcem naučiť hlavne jazyk.

.dobre, takže už vieme, ako si sa dostala cez svoje potvory k hollywoodskemu štúdiu. A ako si sa dostala k tým potvorám?
Ja som odmalička milovala drakov a takéto príšerky. Mama hovorí, že keď so mnou ako malou išla do Dráčika, tak ja som všetky tie ružové veci úplne ignorovala a hneď som išla k regálom so zvieratami a tam som si vyberala dinosaurov. Ale len takých, čo mali otvorenú papuľu a v nej veľa zubov. Keď mi kúpila kočík s bábikou, tak tú bábiku som vraj vyhodila a vozila som tam plyšového netopiera.

.boli ste s tým u psychológa?
Áno. (Smiech.) Keď som mala štyri roky, boli sme s deťmi na jar kresliť kriedami na chodník a keď som tam nakreslila kostru pterodaktyla, tak ma mama zobrala k psychologičke. Ale dopadlo to tak, že všetko je v poriadku.

.pred dvoma rokmi si získala grant v rámci súťaže Talenty novej Európy a z neho si spolufinancovala kúpu veľkého grafického tabletu, na ktorom všetky tie svoje veci kreslíš. Tento rok si opäť získala tento grant, načo má slúžiť teraz?
Na kúpu výkonnejšieho počítača, na ktorom by sa dali robiť 3D animácie. Okrem kreslenia sa venujem aj animácii, to ma tiež veľmi baví. Pred niekoľkými rokmi sme si na jednej súťaži všimli, že sú tam veľmi kvalitne urobené filmy od jednej firmy. Zavolali sme tam, a tak som sa zoznámila s pánom Baranom, ku ktorému sa odvtedy chodím učiť. On je za tým projektom ovce.sk, neviem či to poznáte, ale všetci prváčikovia to poznajú. Začala som tým, že mi dal spraviť takú jednoduchú animáciu, ako vietor prevráti list v knihe. To som robila ručne, všetko pekne od základu. A keď som to už zvládla, tak môžem teraz prejsť k 3D animačným softvérom. Lenže na to nestačí hocijaký počítač.

.takže ešte s tým nemáš skúsenosť?
Mám. Niečo sa dá urobiť aj na menej výkonnom počítači, ale nedá sa to využiť naplno. Pomocou tých on-line kurzov som sa naučila robiť s jedným takým softvérom za jeden deň a už som na ňom urobila nejaké jednoduché 3D animácie. Ale je to len také holé, bez textúr, úplne čisté. Keď sa to využije naplno, tak tam už je zahrnutá fyzika, gravitácia, dokonca, keď mám tú potvoru v základnom tvare, tak jej môžem urobiť svalový systém, a potom, keď niečo ťažké drží, tak sa jej automaticky napínajú svaly a podobne.

.takže sa s tým už hráš, ale zatiaľ to nemáš ako naplno využiť?
Trochu to využiť dokážem. Napríklad teraz robím na jednu súťaž taký krátky film o sebe. A niečo robím pomocou toho 3D softvéru. Ale len veľmi nahrubo. Tá postava tam nemá tvár ani iné detaily, ide len o jej pohyb, aby vyzeral realisticky. A potom to ručne prekresľujem a dokresľujem, políčko po políčku. To je taký trochu umelecký film, je tam let orla a tak.

.spomínaš let orla vo filme o sebe, medzi tvojimi fantasy obrázkami človek nájde niekoľko úplne realistických kresieb dravých vtákov. K tomu si sa dostala ako?
Popri kreslení sa odmalička venujem aj sokoliarstvu. Chodím na hrad Červený Kameň, tam je sokoliarsky oddiel. V zime ani veľmi nie, vtedy sa veľmi cvičiť nedá, ale v lete, keď je trochu času, tak tam vždy idem. A tam som sa dostala aj k tým realistickým kresbám vtákov. Pripravujem ilustrácie do knihy o sokoliarstve, ktorú pripravujú ľudia z toho oddielu. Robím to vo photoshope podľa fotografií, ide o to, vystihnúť všetky hlavné rysy jednotlivých druhov.

.a tomu sokoliarstvu sa venuješ odkedy?
Asi od siedmich rokov. Ja som mala odmalička veľmi rada zvieratá, najmä hmyz a dravce. Otec ma chcel dať do jazdeckého oddielu, ale kone ma až tak nebavili. Mňa lákalo to sokoliarstvo, tie dravce.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite