Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Oplatí sa

.časopis .kultúra

OPLATÍ SA NAVŠTÍVIŤ Visegrad Film Forum 11. – 14. marec
Visegrad Film Forum založili pred tromi rokmi študenti Filmovej a televíznej fakulty VŠMU. Aktuálny 4. ročník, podobne ako všetky predchádzajúce, prinášajú do Bratislavy špičkových filmových profesionálov, ktorí v klube 35mm na FTF VŠMU a v KC Dunaj prezentujú svoju prácu, vedú master classes, debatujú, rozprávajú, počúvajú. Tento rok príde napríklad zvukár Christopher Newman, ktorý má na poličke troch Oscarov (Vyháňač diabla, Amadeus, Anglický pacient), dánsky dokumentarista Mads Brügger (Červená kapela, Veľvyslanec), sicílski scenáristi Antonio Piazza a Fabio Grassadonia (v Cannes ocenený film Salvo) či v Amsterdame žijúca filmová kurátorka Ľudmila Cviková. Okrem toho projekcie, case studies, diskusie, veľa mladých filmárov z celej Európy. A nočné žúrky v KC Dunaj, pochopiteľne. Všetky informácie nájdete na visegradfilmforum.com.
.jk

OPLATÍ SA ČÍTAŤ Radoslav Passia: Na hranici
(Modrý Peter, 2014)
V knihe, ktorá má všetky náležitosti, prislúchajúce vedeckej publikácii, literárny kritik a šéfredaktor Romboidu Radoslav Passia vykresľuje kultúru východokarpatskej oblasti vo vzťahu k slovenskej kultúre. Svoj výskum sústredil na 20. storočie, pozornosť zameral predovšetkým na literatúru a v tomto smere osobitne zaujme druhá časť knihy, ktorú venoval Košiciam. V nej veľmi interesantným spôsobom rozvinul úvahy o urbánnom priestore, o literatúre, ktorá z neho vychádza, ale ide tu aj „o potenciálnu silu umeleckého textu ovplyvňovať či dokonca pretvárať semiotický systém mesta“. Zaujme aj Košická literárna epizóda rokov 1966 – 1967 s časopisom Krok. V tomto prísne vedeckom texte ozvláštňujúco pôsobí niekoľko fotografií (zväčša z Košíc). Text je bohatý na historické reálie, umelecké diela, prevažne literárne, ktoré autor interpretuje. Passiovu knihu sa oplatí prečítať pre autorov široký záber a inovačný prístup k východokarpatskému hraničnému areálu.
.gabriela Rakúsová

OPLATÍ SA POČÚVAŤ Chiki Liki Tu-a: Slzy tvý mámy, Šedivý a spol.
(Panoramamedia)
Ak nejaká kapela nahrá album po deväťročnej prestávke, zvykne sa hovoriť o „comebacku”, pričom samotná prestávka znamená skoro vždy buď personálne nezhody, alebo jednoducho autorské suchoty. Nič z toho nie je pravda v prípade Chiki Liki Tu-a. Kapela totiž tých 9 rokov pravidelne koncertovala a tvorila nové pesničky. Len sa im nechcelo ísť do štúdia. Keď doňho nakoniec zašli, vznikol album, ktorý má všetko, čo na bratoch Višňovských a Ľuboslavovi Petruškovi máme radi: vtip, čo nikdy neskĺzne k trápnosti, muzikantskú bravúru a nenapodobniteľnú atmosféru. Na albume je viacero jasných hitov (Milenka, Prezident, Letáky, Ci jeho), vážnejších kúskov (DPH, Triedený odpad) aj typicky čikilikovských hudobných fórov. „Niekedy sa stáva, že aj Kanada prehráva,” spievajú v pôsobivom slaďáku Miler. Chiki Liki Tu-a však zase vysoko vyhrali.
.jk

OPLATÍ SA POČÚVAŤ Spectres: Dying
(Sonic Cathedral)
Prvý dojem je strašidelný. Nehostinný, ako len dokáže byť hudobný album v dvadsiatom prvom storočí. Od samotného názvu cez depresívny prebal až po prvú päťminútovku dvoch otváracích skladieb, ktoré akýkoľvek náznak optimizmu dôsledne utopili už v zárodku. Ale keď počas tretej The Sky Of All Places konečne ustúpi mohutná noisová stena, bristolskí Spectres ponúknu omnoho viac, než len ďalšiu variáciu na hudobné stvárnenie apokalypsy. Bicie majú pútavý rytmus a nástojčivosť, ktorá s priliehavým spevom vytvára odtieň katastrofy, o ktorej nejakým zázrakom chcete vedieť viac. Aj keď po prvom počutí nedokážete definovať konkrétny prvok, ktorý dostal dobrovoľne pod hladinu aj vás, ste tam. A chcete sa na jeden nádych zdržať čo najdlhšie. Najlepšie strašidlá boli predsa vždy tie, ktorých prítomnosť sme len tušili, no nikdy sme sa im nepozreli priamo do očí.
.filip Olšovský

OPLATÍ SA POČÚVAŤ Beat Garden 4
(Gergaz)
Tri z piatich nominácií na elektronickú nahrávku roka hudobných cien Radio_Head Awards Rádia_FM svedčia o signifikantnej role slovenského vydavateľstva Gergaz na súčasnej elektronickej scéne. Štvrtá kompilácia singlov a rarít je dôkazom dobrodružného a verzatilného prístupu jej kurátorov k hudbe. Temné ťaživé basy Oddlogica, sídliaceho v Brooklyne, znejú v symbióze s nadľahčene kaleidoskopickou produkciou Slováka Fvlcrvma a epicky klubovo ambientou skladbou od Floexa z Prahy. Jedným z vrcholov je chytľavá elektro-soulová novinka od Dubničana Fallgrappa. Domnievam sa, že vydavatelia skonsolidovali maximum pozoruhodností uplynulého roka, čím spôsobili, že tento voľne stiahnuteľný album má niekoľko slabších miest. Našťastie, táto príjemne eklektická zbierka súčasnej elektroniky prináša nielen nápaditý materiál známych producentov, ale  upozorňuje aj na mladých hudobníkov so sľubnou budúcnosťou.
.tomáš Slaninka

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite