Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Idea akadémie

.peter Zajac .časopis .spoločnosť

Zmysel princípu, podľa ktorého treba hľadieť na vedu ako na čosi, „čo doteraz nebolo celkom nájdené a čo nebude nikdy bezo zvyšku odhalené“, nazval Wilhelm von Humboldt ideou akadémie. Založil tak novodobý zmysel vedeckého poznania a bádania, vychádzajúceho „z hlbín ducha“, a nie z číreho „hromadenia poznatkov“. Ideu akadémie označil za „najväčší a najkrajnejší slobodný priestor“ a Akadémiu za „spoločenstvo, založené na tom, že práca jedného sa podrobuje hodnoteniu všetkých“ a zoskupenie, „vykazujúce najväčšiu mieru nezávislosti od štátu“. Vzťah medzi akadémiou a univerzitou určil na základe súťaživosti, sporu a vzájomného pôsobenia.

U Humboldtových nasledovníkov Johna Henryho Newmana, Karla Jaspersa, Michaela Oakeshotta splynula idea akadémie s ideou univerzity.  Podnes však platí to, čo napísal Jakub Jirsa na úvod zborníka o idei univerzity a akadémie – že vedecké bádanie je úzko späté s rozhovorom, s komunikáciou, jeho znakom je kritické myslenie a otvorenosť výskumu a nemožno mu vopred predpisovať ciele, ktoré má dosiahnuť. A že vedec, ktorý by sa mal riadiť len pravidlami trhu a racionalitou, zameranou na vlastný úspech, by veľmi rýchlo prestal byť odborníkom (Louis Menand).  
V posledných desaťročiach idea akadémie zakrpatela. Na jednej strane ju prevalcovala ideologickosť sovietskej akadémie a jej súčasní likvidační pohrobkovia, na druhej idea utilitas Johna Locka a jeho nasledovníkov, číreho vedeckého úžitku, čomu sa dnes hovorí aplikovaný, trhovo orientovaný vedecký výskum. V tomto duchu, celkom vzdialenom od pôvodnej idey akadémie, sa dnes diskutuje o vzťahu medzi základným a aplikovaným výskumom, aplikovaným výskumom a trhom, medzi prírodnými vedami a humanitnými disciplínami, ale aj o tom, či je veda vôbec ešte vedou. Azda posledný, kto si zmysluplne položil otázku meniaceho sa vzťahu medzi prírodou a kultúrou, za ktorou sa skrýva oddelenie inštrumentálnosti techniky (techné) a kreativity umenia (poiesis), nebol vedec, ale spisovateľ Robert M. Pirsig. V románe Zen a umenie údržby motocykla (1974) nastolil otázku kvality ako vzťahu kreativity (poiesis, elocutio) a techniky (techné, inventio). Replikoval spor medzi Platónom a Aristotelom o vzťah medzi poéziou, technikou a praxou. A nezabúdajme, že Platón bol zakladateľom pôvodnej, antickej idey akadémie, ktorú vytvoril v Akadémovom aténskom háji. Na konci Platónovho a Aristotelovho sporu sa oddelila kreativita a účel.
Spor o ideu akadémie je starý a trvalý. Jeho podstatu tvorí niekoľko otázok, ktoré platia aj dnes. Skúsme zhrnúť ich základný katalóg. Je dnes veda ešte vedou? Má zmysel prepájať prírodovedné a humanitné bádanie? Má vo vede prioritné postavenie základný alebo aplikovaný, klientsky orientovaný výskum? Majú vedci vzdelávať mladú generáciu alebo to majú prenechať pedagógom? Majú sa univerzity a vedecké ustanovizne prepájať, alebo majú existovať oddelene?
Odpovede na tieto otázky rozhodnú v konečnom dôsledku o osude idey akadémie. Závisia od toho, či budeme aj naďalej odpovedať buď – alebo, alebo sa naučíme hľadať aj odpovede na škále aj – aj. To je základ dnešnej úspešnosti idey akadémie a univerzity. A budú závisieť aj od toho, či opustíme postmoderné scestie, ktoré si zamieňa pluralitu hodnôt s relativizáciou. Lebo pluralita hodnôt podporuje kritické myslenie, ale ich relativizácia likviduje podstatu vedeckého poznania.
Žijeme vo svete, v ktorom chceme všetko kvantifikovať. Čoraz väčší počet študentov znamená však aj nevyhnutnosť štandardizácie, s ktorou sa znižuje kvalita vzdelávania. Ale opúšťanie princípu kvality znamená aj čoraz väčší dôraz na kvantitatívne vyhodnocovanie vedeckého výskumu. Lenže na kvalite stojí a padá idea akadémie. Od kvality vzdelania a bádania závisí v konečnom dôsledku kvalita ľudských vzťahov. Kvalita spoločnosti. Vnímavosti, citlivosti, myslenia. Idea akadémie znamená dnes ideu kvality.
A sme pri jadre dnešného veľmi praktického problému Slovenskej akadémie vied. Trúfam si povedať, že spoločnosť na Slovensku je nevzdelaná a nekultúrna aj preto, že si neváži poznanie a vzdelanosť. Pripisuje im nízku hodnotu, a preto si ich necení. Potom sa nemožno čudovať, že najkvalitnejší vedci odchádzajú pracovať tam, kde majú najlepšie pracovné podmienky, ohodnotenie a uznanie. Ani tomu, že mladí vedci hľadajú uplatnenie v dnešnom otvorenom svete všade tam, kde môžu vstúpiť do spolupráce a konkurencie s najkvalitnejšou časťou svojej generácie.
Pred vysokými nárokmi na vedeckú prácu však cúvajú aj samotní vedci. Skrývajú sa za kvantitatívne ukazovatele. Preferujú predpísané, maximálne formalizované ciele.  V podstate sa veda vracia k systému nekonečne opakovaného mechanického vykazovania činnosti z predchádzajúceho režimu, ktorý celkom odporuje pôvodnej idei akadémie, založenej na „najväčšom a najkrajnejšom slobodnom priestore“. Vo vede, ale aj vo vzdelávaní  je naozaj veľa mŕtvych duší, aj veľa obranných reflexov. Ideu akadémie a univerzity nahrádza obranný utilitárny reflex, na základe ktorého sa potom v konečnom dôsledku vzdelávanie bráni pred vedou, veda pred vzdelávaním. Vzdelanosť a miera kritického poznania pritom rozhoduje o kvalite spoločnosti.    
Z toho všetkého vyplýva otázka, ako asi dopadneme, keď sa vo svete verejné výdaje na vedu a vzdelávanie zvyšujú a u nás znižujú. Civilizovaný svet si však kladie inú otázku – ako pri štandardizovanom, masovom vzdelávaní a vedeckom výskume trvať na  priestore pre kvalitné vzdelávanie a vedu. Na tom stojí a padá dnešná idea akadémie.     

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite