Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Ide referendum

.jozef Majchrák .časopis .politika

Kampaň pred februárovým referendom o rodine sa začala a pomaly sa kryštalizuje aj to, ako sa k nemu postavia jednotlivé politické strany, ale tiež médiá.

Ak by sa politici mali držať iba prieskumov verejnej mienky, tak by referendum o rodine museli jednoznačne podporiť. Návrhy Aliancie za rodinu majú totiž vysokú podporu medzi voličmi strán naprieč celým politickým spektrom. Iná vec je, samozrejme, účasť. Podľa výskumu agentúry Focus zo septembra minulého roku sa na referende s vysokou pravdepodobnosťou plánuje zúčastniť viac ako 45 percent oslovených respondentov. Takmer tridsať percent ešte váha a približne štvrtina voličov by sa referenda nezúčastnila. Z výskumu vyplýva, že najviac mobilizovaní zúčastniť sa na referende sú okrem prívržencov KDH voliči SMK, SNS, Smeru a trochu prekvapivo, napriek tomu, že ich líder považuje toto referendum za zbytočné, aj priaznivci SaS. Odhady účasti na hlasovaní však treba brať s rezervou. Veľká časť ľudí sa totiž rozhoduje až v poslednej chvíli a prognózy, ktoré sa objavujú v prieskumoch verejnej mienky, bývajú často nepresné. V každom prípade bude práve účasť kľúčovou otázkou tohto referenda.

.rešpekt pred silou
Pokiaľ ide o postoje politických strán, tak sa dá povedať, že Aliancia za rodinu dosiahla jedno veľké víťazstvo ešte predtým, ako sa referendum uskutoční. Najsilnejšia vládna strana sa po úspešnom košickom Pochode za život a petičnej akcii za vypísanie referenda ešte viac utvrdila v tom, že postoje, ktoré Aliancia stelesňuje, majú na Slovensku širokú  podporu. Dokonca aj medzi voličmi Smeru. Hoci medzi politikmi vládnej strany nie je veľa takých, ktorí by túto agendu považovali za svoju srdcovú tému, Robert Fico a jeho okolie rešpektuje voličskú silu. To je hlavný dôvod, prečo sa Smer v kultúrnych témach správa odlišne ako iné ľavicové strany v Európe a prečo v blízkej budúcnosti s veľkou pravdepodobnosťou nepríde s iniciatívami typu zavedenia registrovaných partnerstiev osôb rovnakého pohlavia. Tu niekde treba hľadať aj príčinu, prečo premiér vyzval voličov strany, aby sa na referende zúčastnili. Viac sa v tejto veci od Smeru nedá očakávať. Niekoľko jeho politikov ešte verejne povie, že na referendové otázky odpovedia áno a ozvú sa aj tí, ktorí budú proti. Špičky Smeru však budú dúfať, že sa na referende nezúčastní dostatok ľudí, téma vyšumí do stratena a v predvolebnom roku zostanu ušetrení diskusií s európskymi socialistami a predlžovania vnútroslovenskej debaty do volieb.  
Samozrejme platí, že Fico sa už aj pred referendovou iniciatívou správal v týchto témach skôr zdržanlivo. Verejný ohlas na aktivity Aliancie za rodinu mu však ešte viac potvrdil, že táto opatrnosť je namieste.

.nech je to už za nami
Pre strany ako Sieť či Bugárov Most je blížiace sa referendum v istom zmysle nepríjemným vyrušením. Radoslav Procházka už niekoľkokrát deklaroval, že referendum podporuje, strana má navyše aj značný počet konzervatívne orientovaných sympatizantov. Druhá najvýraznejšia tvár strany, poslanec Miroslav Beblavý, sa však už vyjadril, že sa na hlasovaní nezúčastní. Niečo podobné platí aj pre Most. Predseda Bugár sa hlasovať chystá, podpredsedníčka Lucia Žitňanská iniciatívu Aliancie za rodinu viackrát kritizovala s tým, že prispieva k rozdeľovaniu spoločnosti. Most už zároveň vyhlásil, že svojim voličom nebude nič odporúčať a ponechá na nich, ako sa v referende zachovajú. Rizikom pre Sieť a Most je, že takáto nejednoznačnosť sa stane lákavou mediálnou témou, čo je však ešte dôležitejšie, konzervatívnejšia časť podporovateľov týchto týchto strán to môže považovať za zlyhanie. V Moste aj v Sieti si teda po referende určite vydýchnu.
Hoci to znie paradoxne, referendum o rodine bude v istom zmysle nepríjmnou záležitosťou aj pre KDH. Strana síce aktivitu Aliancie za rodinu bezvýhradne podporila a jej miestne štruktúry sa určite aktívne zapoja aj do predreferendovej kampane. Z najvyšších straníckych poschodí však prenikajú aj signály o obavách, že Figeľovej strane môže v Aliancii za rodinu vyrásť silná politická konkurencia.

.mediálna stena
Dôležitejšie ako postoje politických strán však pre organizátorov referenda môže byť to, ako sa k nemu postavia médiá.  Objavilo sa viacero náznakov, že tento postoj nebude práve prajný a neprajnosť sa nebude prejavovať len na úrovni názorového nesúhlasu. Minulý týždeň Aliancia za rodinu informovala, že jej profil bol stiahnutý z dracovského portálu dakujeme.sk. Prostredníctvom tohto portálu môžu jednotlivci a organizácie zbierať peniaze na charitatívne a občianske aktivity. Podľa Aliancie bol jej profil stiahnutý po nátlaku riaditeľa Nadácie Milana Šimečku Ladislava Oravca a denníka Sme, ktorý je partnerom projektu dakujeme. sk. Oravec pre .týždeň svoje angažmá pri stiahnutí profilu Aliancie priznal. „Ako súkromná osoba som o to požiadal šéfredaktorku SME Beatu Balogovú. Napísal som, že referendum je podľa môjho názoru v rozpore s ideami, ktoré vyznáva SME,“ hovorí Oravec. Dočasné stiahnutie profilu potvrdil aj riaditeľ oddelenia elektronického publikovania vydavateľstva Petit Press (vydavateľ SME) Martin Čorej. Aliancii vraj navrhli, aby vo svojom profile vynechala pasáž o tom, že je organizátorom referenda o rodine.  „SME na stránke dakujeme.sk  podporuje množstvo charitatívnych akcií a organizácií a snaží sa pomáhať ľuďom, ktorí pomoc nevyhnutne potrebujú. Akciu Aliancie za rodinu vnímame ako precedens, keď sa môžu aktivity OZ a neziskových organizácií ľahko zneužiť aj na účely iné než charitatívne. Webová stránka dakujeme.sk nie je priestor určený pre podobné kampane alebo iné spolitizovateľné ciele, v ktorých si SME želá zachovať nezávislosť,“ povedal Čorej pre .týždeň.
Reklamné spoty Aliancie odmietla odvysielať aj televízia Markíza. V zdôvodnení svojho rozhodnutia televízia uvádza, že pri referende sa rozhodli neposkytnúť reklamné bloky jeho podporovateľom ani odporcom. „Zatiaľ čo organizátori referenda sú pripravení tému komunikovať, ľudia s iným názorom zvyčajne nie sú organizovaní tak, aby dokázali zaplatiť spoty prezentujúce alternatívne postoje (...) Vysielanie spotov len jednej zo strán, či už by išlo o iniciátorov, alebo odporcov referenda, by mohlo byť považované za stanovisko za alebo proti referendu a v niektorých prípadoch by mohlo zakladať nerovnocenné zaobchádzanie, ktorému sa chceme vyhnúť – bez ohľadu na tému konkrétnej iniciatívy,“ píše sa v stanovisku televízie.  
Zdá sa teda, že kampaň pred referendom priniesie aj úplne nové témy, ktoré nebudú priamo súvisieť s obsahom referendových otázok.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite