Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Cestovka pre deti

.denisa Gdovinová .časopis .biznis príbeh

Školy v prírode nemusia organizovať iba panie učiteľky. Ubytovanie, stravu, a dokonca aj program s animátormi si môžete objednať aj v detskej cestovnej kancelárii Slniečko. Tá zabezpečí ročne all inclusive pre viac ako desaťtisíc detí.

Nielen rodičia, ale aj deti sú čoraz náročnejšie. Od čias pionierskych táborov so stanmi a táborákmi sú detské výlety oveľa prepracovanejšie. „Keď sme kedysi ako animátori pripravovali program, stačilo nakúpiť futbalku, volejbalku a krepák,“ smeje sa Pavol Bobošík, spoluzakladateľ cestovnej kancelárie Slniečko. Dnes je to inak a tábor sa často nezaobíde napríklad bez bazéna s tobogánom.

.firemné tábory
Katalógy s tábormi pre deti od CK Slniečko hýria farbami. Je naozaj dôležité, aby zaujali. „Zistili sme, že až v 35 percentách prípadov si samotné deti vyberajú konkrétny tábor. Je jasné, že sú v našej firme najdôležitejšie,“ hovorí  Pavol Bobošík, ktorý má na starosti marketing. Podnik založil jeho kamarát Patrik Vigh v roku 1996 v Trenčíne. Ako pedagóg začal s agentúrou Slniečko vo voľnom čase a cez prázdniny organizovať tábory pre trenčianske veľkopodniky Ozeta a Merina. Dopyt po táboroch pre deti bol v tom čase veľký. „Rodičia boli ešte zvyknutí na pionierske tábory spred revolúcie. Už ich však neorganizovali odborové kluby a v podnikoch sa nenašiel nikto, kto by sa do toho pustil. Firmy si tak dlhé roky objednávali túto službu práve cez Slniečko.“ Až v roku 2000 sa k Patrikovi pripojil aj Pavol a spolu začali premýšľať nad rozšírením podniku. K trenčianskym zákazníkom sa pridal púchovský Matador či Volkswagen v Bratislave.  Spozorovali taký veľký záujem o detské tábory, že sa rozhodli otvoriť svoju ponuku aj pre individuálnu klientelu. A to tak, že tieto zákazky pripájali k firemným. „Keďže aj samotný internet bol vtedy v plienkach, bol to jediný spôsob. Keď si firma objednala tábor pre štyridsať detí, zvyšné miesta sme vedeli doplniť individuálnymi klientmi.“ V roku 2003 vytvorili podnik CK Slniečko, s. r. o., a o tri roky na to si firma zobrala do prenájmu rekreačné zariadenie Penzión Slniečko na Duchonke. Postupne k nemu pripojili aj ďalšie dva. „V týchto zariadeniach je kvalita našich služieb najvyššia. Keďže to priamo prevádzkujeme, vieme si najlepšie zabezpečiť služby, ktoré pri táboroch vyžadujeme. Centrá navyše slúžia nielen pre deti, ale aj na oslavy či teambuildingy pre dospelých.“
Individuálna klientela začala postupne striedať tú firemnú. Zákazky od veľkých podnikov počas hospodárskej krízy upadali. Ani podnik, ani samotní zamestnanci – rodičia nemali financie nazvyš. Objednávky klesali najmä v oblasti detských táborov. Firma však vedela pružne reagovať. Zamerala sa na školy v prírode, o ktoré záujem neustále rástol, a stúpa až doteraz. „Rodičia do toho investovali ochotnejšie ako do letného tábora. Školu v prírode vnímali ako súčasť vyučovania.“ Dnes tomu už bude približne osem rokov, čo podnik zarába sám na seba a dokáže uživiť aj svojich zamestnancov. Posledné tri roky sú navyše jeho príjmy a výdavky stabilizované, aj keď čísla spred hospodárskej krízy ešte nedosiahli. „Je tu veľká konkurencia, a to práve od tých najmenších hráčov. Dnes si už detský tábor spraví takmer každý a bez potrebných povolení.“ Cestovné kancelárie musia podľa zákona tábor organizovať ako zájazd, čo so sebou prináša niekoľko poplatkov. „Ťažko sa nám potom konkuruje vedúcemu záujmového krúžku či občianskemu združeniu, ktoré žiadne potvrdenia nepotrebujú.“

.šéfovia rodičov
Ale prečo si vôbec zaobstarávať výlet pre deti cez cestovnú kanceláriu, ak to ide aj lacnejšie? Pavol Bobošík upozorňuje, že navýšené poplatky za ich služby sa snažia okresať na minimum. Darí sa im to najmä vďaka zľavám, ktoré získajú pri veľkokapacitných objednávkach. „Škola si väčšinou rezervuje tak štyridsať miest na dva týždne. My však spravíme zákazku pre sto detí na tri mesiace a dokážeme tým dosiahnuť veľké zľavy. Naša cena sa tak často dokáže vyrovnať tým školským.“ CK Slniečko však väčšinou presvedčí zákazníkov tým, že vie zabezpečiť vyplnenie času. „O animačný program je veľký záujem. Žiada si ho vyše 90 percent zákazníkov, ktorí si objednávajú školu v prírode.“ Rôzne hry, súťaže a workshopy sú tak jednou z najvyužívanejších služieb podniku. Práve vďaka nej sa v lete firma rozrastie na dvesto zamestnancov, prevažne animátorov – brigádnikov. Cez zimu má však firma iba päť stálych zamestnancov, ktorí pripravujú biznisplán na ďalšiu sezónu. Tá je pre školy v prírode najmä v máji a júni a pre detské tábory cez letné prázdniny. Firma úzko spolupracuje aj s detskou „cestovkou“ Úsmev, ktorá organizuje zahraničné výlety. „Navzájom sa provízne predávame – oni ponúkajú naše domáce tábory a my ich zahraničné.“  
Počas viac ako 10-ročného pôsobenia vo firme si Pavol uvedomuje, ako veľmi sú tábory pre deti dôležité. „Práve na výletoch sa deti učia samostatnosti. Dnes sa mi totiž často zdá, že sú akýmisi šéfmi svojich rodičov. Tí ich vezú do školy, na krúžky, nevedia sa bez nich zaobísť ani na chvíľu.“ Pavol si všíma aj ťažkosti detí obrátiť sa s problémom na animátora či učiteľa. „Je to skoro vždy ten istý začarovaný kruh. Ak je problém, dieťa volá rodičom, rodičia k nám do kancelárie a my animátorovi. Pričom ten je len vo vedľajšej izbe.“ Pri každom výlete tak dáva firma aj odporúčanie, aby si deti so sebou nenosili mobilný telefón. Zakázať to však nemôžu.
Vzhľadom na čoraz náročnejšie požiadavky detí aj rodičov si zamestnanci CK Slniečko dávajú na táboroch naozaj záležať. A to aj na tých súkromných, ktoré robia pre vlastné deti. „U nás sú prosto výlety vždy do detailov naplánované!“

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite