Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Rozprávka z Telegraph Avenue

.časopis .literatúra

Hoci sa nový román Michaela Chabona odohráva na jednej ulici, jeho témou je stretnutie rozdielnych svetov. Neoddeľuje ich hranica. Spája ich ulica. Telegraph Avenue.

Telegraph Avenue sa začína na severe campusom prestížnej univerzity v Berkeley a končí sa v afroamerickej časti mesta Oakland. Cesta autom z jedného konca na druhý by mohla pripomínať teleportovanie medzi dvoma svetmi: na severnom konci inteligentní a ambiciózni študenti z najlepších rodín, o päť minút južnejšie prevažne afroamerická komunita ľudí, ktorých predstava o dobrom živote sa radikálne líši od budúcich právnikov a biznismenov v drahých oblekoch. Niekde uprostred sa tieto dva svety dotýkajú v malej predajni vinylových platní Brokeland Records.

.vinylová cirkev
„Já a pan Jones a Nat Jaffe a lidé našehu druhu, my už tvoříme naši vlastní církev. Myslím tím církev gramodesek. Vinylovou církev.” Tieto slová hovorí Archy Stallings. Spolu s Natom Jaffeom spoluvlastník obchodu Brokeland Records. Spomínaný pán Jones je starý džezový organista, ktorý všade chodí s papagájom, čo dokáže verne napodobniť zvuk jeho Hammondu B3. Adresátom Archyho slov je majiteľ pohrebníctva Posledný prístav a člen mestského zastupiteľstva Chan Flowers. Archy sa ho – ako stáleho zákazníka Brokeland Records – snaží odhovoriť od podpory výstavby trojposchodového hudobného megastóru, ktorý v blízkosti jeho obchodu plánuje otvoriť bývalá hviezda amerického futbalu a jeden z najbohatších černochov v krajine Gibson Goode. Pre malý obchodík s hudbou by to znamenalo definitívny koniec.
Archy je mladý, urastený černoch, ktorý miluje bebop, soul, gospel, funky a okrem toho má slabosť na ženy. Jeho spoločník Nat je starší beloch, konkrétne žid, absolútny znalec histórie „čiernej” hudby a zberateľ raritných džezových vinylov. Archyho manželka Gwen (dievča z dobrej rodiny, aktuálne v deviatom mesiaci tehotenstva) a Natova manželka Aviva (od detstva sa musela sama pretĺkať) majú tiež spoločnú firmu. Volá sa Pohodové pôrody (obidve sú pôrodné babice) a v duchu kalifornskej subkultúry presadzujú (a aj realizujú) pôrody v domácom prostredí. A ešte aj Natovho syna Julieho a Archyho „ľavobočka” Tita spája niečo silnejšie než len záujem o filmy Quentina Tarrantina...
Obchodíku Brokeland Records sa aj bez megastóru pána Gooda nedarí. Je milovaný fajnšmekrami všetkých spoločenských postavení, náboženstiev a farieb pleti, no nestačí to. Majú to Archy s Natom zabaliť, alebo napriek všetkému pokračovať ďalej? Majú akceptovať realitu a prijať štedrú ponuku ambiciózneho developera alebo s ním bojovať?
Do toho všetkého ešte umrie pán Jones (privalí ho jeho vlastný Hammond, keď sa ho snaží naložiť na auto). A Gwen s Avivou nezvládnu jeden komplikovaný „pohodový pôrod“. A Archyho otec Luther (kedysi býval hviezdou černošských filmov) sa pustí do úplne nerealistického projektu, pričom dôjde ku konfliktu s pracovníkmi Posledného prístavu.

.rozprávka z jednej ulice
Kniha Michaela Chabona patrí na poličku k Bielym zubom a NW Zadie Smith či k Newyorskej trilógii a Sunset Parku Paula Austera. Teda k románom, ktoré prostredníctvom príbehov obyvateľov jednej mestskej časti hovoria o celej krajine, prípadne o celom svete. Telegraph Avenue sa však od týchto autorov predsa len líši. Ak Chabonovi správne rozumieme, jeho najnovší román je rozprávkou. Niežeby bol určený deťom a nenájdeme v ňom ani hovoriace zvieratá (s výnimkou papagája pán Jonesa), víly či čarodejníkov. Všetko, o čom Michael Chabon píše, je realistické. Všetko je odpozorované zo života. Rozprávkovosť Telegraph Avenue spočíva v symbolike a v štruktúre rozprávania, v ktorom sa nakoniec všetko na dobré obráti a pozorný čitateľ je odmenený „morálnym ponaučením”.
Černoch Archy a žid Nat, pohrebník Flowers (všimnite si jeho meno), ktorý síce robí kompromisy v lokálnej politike, má rád dobrú hudbu a Archyho a so všetkou dôstojnosťou sprevádza ľudí k poslednému prístavu, Gwen a Aviva, statočné ženy, ktoré na svojich pleciach nesú hriechy svojich mužov a synov a robia všetko pre to, aby deti prichádzali na svet v pohode, nebohý pán Jones, ktorého hra na organe spájala gospely s komunizmom a vlastne všetci návštevníci Brokeland Records sú ľuďmi so skutočnými radosťami, trápeniami a zlyhaniami a zároveň rozprávkovými postavami, v ktorých sa zhmotňujú nádeje a trable ľudí 21. storočia.
Michael Chabon, autor Úžasných dobrodružstiev Kavaliera a Claya (v ktorých zložil poklonu komiksu), Konečného riešenia (v ktorom vzdal úctu Sherlockovi Holmesovi) či Záhad Pittsburgu (kde priznal inšpiráciu americkou „drsnou školou”) v Telegraph Avenue prináša nádej. Rasizmus, sociálne rozdiely, spomienkovým optimizmom okrášlená minulosť v konfrontácii s nepoznanou, a preto hrozivou budúcnosťou, lokálne v boji s globálnym, miestna komunita a nadnárodný kapitalizmus – to všetko sa nakoniec premietne do celkom obyčajných príbehov „malých”, zdanlivo bezvýznamných ľudí. Nat a Archy bojujú o miesto pre seba a svoju hudbu, ale nakoniec sú to ich manželky a deti, ktoré zachraňujú (zdanlivo) stratené.
Aj v Telegraph Avenue je Michael Chabon autorom s veľkým citom pre hovorový jazyk, do ktorého vkladá neošúchané metafory. Radosť čítať. Teda, ak sa v tom nestratíte a neprestane vás to po prvých dvadsiatich stranách baviť. Chabonova sila je totiž zároveň jeho slabosťou. Ten vodopád slov, obrazov, prímerov a príznačných detailov akoby miestami nedokázal sám celkom ovládať, čo vedie k istej čitateľskej únave. Treba ju však prekonať. Keď už pre nič iné, tak preto, aby ste zažili katarziu rozprávkového konca a uvedomili si, že malé veci majú často veľký význam.
Knihy Michaela Chabona máme k dispozícii vo vynikajúcich českých prekladoch. Telegraph Avenue kongeniálne preložila Olga Walló. Černosi, belosi, džezmeni, lekári aj pohrebníci hovoria po česky tak dobre ako po anglicky.

Michael Chabon: Telegraph Avenue Preklad Olga Walló Světová knihovna Odeon 2014.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite