Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

O tupom kladive Petra Gabriela

.peter Bálik .časopis .hudba

Peter Gabriel predstaví 5. mája v bratislavskej Slovnaft aréne svoj najslávnejší album So. Aký príbeh sa skrýva za touto klasickou nahrávkou?

„Vykašli sa na tie umelecké sračky a ukáž ľuďom, kto v skutočnosti si,” povedal Petrovi Gabrielovi jeho manažér, keď sa ho snažil presvedčiť, aby súhlasil s vydaním reedície jeho najslávnejšieho albumu So z roku 1986. Gabriel to najprv odmietol, ale keď sa ponoril do starých archívov, s novým vydaním nakoniec súhlasil. Zremastrovaná nahrávka vyšla na jeseň minulého roka a Gabriel sa rozhodol vyraziť s týmto albumom na cesty. V rámci európskeho turné sa 5. mája predstaví druhýkrát v Bratislave (v roku 1994 vystúpil  na štadióne ŠKP Dúbravka). Na programe bude celý album So a k nemu tento 64-ročný britský hudobník pridá zopár ďalších hitov.

.na pupku sveta
V roku 1986 stál Peter Gabriel na pupku sveta. Kto by to povedal o tom hudobníkovi, ktorý sa v sedemdesiatych rokoch  presadil ako spevák art-rockových Genesis a potom nahral štyri umelecky náročnejšie sólové albumy? Keď spieval v Genesis, skladanie hitov bolo zakázané, ale po odchode z kapely sa rýchlo zorientoval a stal sa súčasťou novej vlny, v rámci ktorej postupne v sebe našiel skrytého hitmakera.
Jeho výlet do popmusic vyvrcholil práve albumom So, na ktorom Gabriel pokračoval vo svojom hľadaní, do svojej hudby zaradil odkazy na čiernu hudbu a world music a v plnej miere sa prejavil aj ako politický komentátor. Zo So vypadlo niekoľko veľkých hitov. Tým najznámejším bol Sledgehammer. Pritom táto rytmická soulová pieseň, ktorej názov by sa dal preložiť ako Tupé kladivo, vznikla krátko pred dokončením albumu. Basgitarista Tony Levin mal už zabalené a smeroval na letisko, keď ho Gabriel zastavil, že potrebuje doraziť ešte jeden nápad. Bola to pieseň Sledgehammer. Spevák dnes priznáva, že išlo o jeho prvú vec, kde sa spieva otvorene sexe. „Ukáž mi svoju misku s ovocím, ja budem tvojím trúdom,” spieva Gabriel, ktorý tvrdí, že keď túto pieseň s producentom albumu Danielom Lanoisom dokončili, nemali potuchy, že sa stane hitom.
So je album, kde je produkcia osemdesiatych rokov dotiahnutá do dokonalosti. Je to pop, ale po viacnásobnom počúvaní zistíme, že obsahuje vážne témy. Funková Big Time je v skutočnosti karikatúrou ekonomického úspechu v osemdesiatych rokoch. Baladickú Don’t Give Up  Gabriel napísal po tom, čo videl starú fotografiu z čias Veľkej hospodárskej krízy, ktorá vypovedá o tom, ako sa pretĺcť životom. Pôvodne uvažoval, že by ju naspieval s americkou country divou Dolly Parton, ale tá nemala potuchy, kto je Peter Gabriel, a tak spevák nakoniec oslovil Kate Bush. Pomalá apokalyptická Red Rain vznikla na základe sna, ktorý sa Gabrielovi sníval počas nahrávania – dnes hovorí, že nevie, či to bolo dôsledkom veľkej predstavivosti, alebo ťažkého jedla, ktoré si pred spaním doprial. A Mercy Street, ktorá odkazuje na poetku Anne Sexton, ktorá spáchala samovraždu, Gabriel napísal po strastiplnom zážitku počas letu z Los Angeles do Rio de Janera, počas ktorého lietadlo takmer havarovalo.

.jednoducho „tak”
Gabriel dal albumu názov So, pretože hľadal jednoduché a výstižné meno pre LP, a tak sa rozhodol pre Tak. Neskôr to zopakoval aj pri ďalších dvoch radových albumoch Us a Up, ale ani jeden z nich nedosiahol úspech So, s ktorým sa jedinýkrát dostal na prvé miesto britskej hitparády. Dnes je to klasická nahrávka, vďaka ktorej sa Gabriel stal ikonou osemdesiatych rokov ako Springsteen, Prince alebo U2, ktorí valcovali hitparády, ale zároveň mali čo povedať. Boli to časy, keď sa dbalo na bombastickú produkciu, maximálnu hitovosť a na výpravné videoklipy vo vrcholnej ére MTV, keď hudba dostala aj svoju vizuálnu podobu. Bez umeleckého klipu by sa Sledgehammer nikdy nestal takým obrovským hitom.
Dnes je Gabriel úplne inde, album s vlastnými pesničkami už nenahral viac ako desať rokov. Skôr sa sústreďuje na svoj worldmusicový výskum a prerába skladby od iných hudobníkov. Už dávno to nie je ten chlapík z obalu albumu So, skôr podsaditý penzista s holou hlavou a šedivou briadkou. „Ľudia očakávajú, že  stále vyzerám ako na tom obale, ale keď ma vidia v reálnom živote,  tak sú sklamaní,” hovorí so smiechom spevák. Ale stačí, keď spustí svoje Sledgehammer a je späť.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite