Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Hamburger aj pre homosexuála

.matej Gašparovič .časopis .biznis príbeh

Do čela amerického fastfoodového trhu sa predrala málo známa sieť Chick-fil-A, ktorú jej majitelia päťdesiat rokov budovali na „biblických princípoch“.

.oslavovať Boha tým, že budeme vernými správcami všetkého, čo nám bolo zverené“, tak znie základné motto tejto firmy a jej majiteľov. Napriek tomu, že sa pre svoje konzervatívne názory stali častým terčom ľavicových hnutí, dokázali dlhé roky plynulo rásť a do málo inovatívneho „hamburgerového“ segmentu priniesť nový vietor.

.trpaslík
História nového lídra pritom vôbec nie je krátka. Jeho prvá reštaurácia vznikla ešte v roku 1946 na predmestí Atlanty, keď sa vrátil z vojny zakladateľ rodinného klanu, 25-ročný Samuel Truett Cathy. Samuel bol činný už v detstve, keď predával nápoje a noviny. Reštaurácia sa volala Dwarf House (trpasličí dom) s slúžila hladným robotníkom z blízkej fabriky Fordu. Pätnásť rokov nato prišla firma s kľúčovou inováciou: tlakovou fritézou, s ktorou dokázali piecť mnoho kurčiat naraz a sieť začala rýchlo rásť. Prvá prevádzka pod značkou Chick-fil-A bola otvorená v roku 1967.
Od 70. rokov vo firme pracujú aj Samuelove tri deti, ktoré v roku 2001 prevzali vedenie podniku. Na rodinnom webe píšu, že ich otec založil „svoj život a biznis na tvrdej práci, pohostinnosti a biblických princípoch“. Presne tomu sa už od detstva zaúčali aj ony samy: „Jedna z našich najskorších spomienok bola, ako sme s bratom a sestrou pracovali v pôvodnom Dwarf House – spievali pesničky, zabávali zákazníkov a vynášali smeti. Nejaký čas som strávil odliepaním žuvačiek spod stolov,“ napísal na svojom blogu Bubba Cathy, dnešný viceprezident spoločnosti. Prezidentom je jeho brat Dan.
Rodina kladie dôraz na pracovnú etiku svojich zamestnancov a aktívnu účasť podniku v miestnych komunitách. Cathyovci vyučujú v miestnej baptistickej nedeľnej škole. „Mám rád, keď môžem učiť aplikácie Písma v reálnom živote,“ tvrdí Dan, ktorý lokálne cirkevné spoločenstvo označuje za jednu z najdôležitejších inštitúcii na planéte. Prostredníctvom nadácie WinShape investovali takmer 70 miliónov dolárov do mládežníckych a vzdelávacích programov. Po hurikáne v roku 2011 rozdali v Colorade tisícky sendvičov a pravidelne chodia rozdávať jedlo chudobným deťom v nemocniciach.
Chick-fil-A predáva kuracie mäso, čím sa postavil proti „hovädzej“ konkurencii McDonald´s či Burger King. Reklamná stratégia stavia na vtipných obrázkoch kráv, ktoré sa spojili s cieľom reformovať americké stravovacie návyky a presvedčili ľudí, aby jedli menej hovädziny.
V prvom kvartáli tohto roka Chick-fil-A v tržbách prekonal najväčších konkurentov v USA. Hoci doterajší líder trhu KFC má viac ako dvojnásobok prevádzok, tržby kresťanského fastfoodu dosiahli 5 miliárd dolárov, kým KFC utŕžilo len 4,2 miliardy. Chick-fil-A má totiž najlepšiu vyťaženosť svojich reštaurácii: na každú svoju prevádzku dosiahla v priemere viac ako trojnásobné tržby oproti KFC (3,2 milióna pri priemernom zisku 190-tisíc dolárov). Bolo teda len otázkou času, keď prekoná stagnujúcich konkurentov.
Chich-fil-A expanduje z amerického juhu, kde má svoje postavenie aj vďaka južanskej lojalite. Na základe svojich zásad majú v nedeľu zatvorené, kladú veľký dôraz na pohostinnosť a časť tržieb odovzdávajú naspäť do miestnych komunít. Nedeľné voľno prezident Dan Cathy nepovažuje „len“ za morálny príkaz. Tvrdí, že tento krok sa pozitívne odzrkadľuje aj v biznise, pretože sa odráža v podpore zákazníkov (odkaz pre slovenské hypermarkety, ktoré netušia, že tu zohráva rolu aj iný aspekt, ako strata tržieb). Vďaka starostlivosti o zamestnancov majú o polovicu nižšiu fluktuáciu ako konkurencia.

.v centre politiky
Možno však nie je náhoda, že sa sieť vyšvihla do čela nedlho po tom, ako sa nechtiac dostala do epicentra politicko-ideologického zápasu o povahu manželstva. Cathyovci si totiž dovolili verejne podporovať definíciu tradičnej rodiny, čo pobúrilo homosexuálnu loby. Aktivisti zorganizovali protestnú akciu a hromady párov obsadili reštaurácie Chick-fil-A, v ktorých sa ostentatívne bozkávali. Niektorí regionálni politici otvorene priznali, že budú blokovať povolenia pre nové prevádzky Chick-fil-A na území ich mesta.
Kresťanskému reťazcu vtedy prišiel na pomoc vtedajší konzervatívny kandidát na prezidenta Mike Huckabee a zorganizoval Deň pomoci. Chick-fil-A sa dostalo masívnej pomoci a počas jedného dňa im tržby poskočili o 30-percent. V každom prípade, Dan Cathy verejne oľutoval, že firmu zatiahol do tohto zápasu, čo konzervatívni aktivisti ohodnotili ako „zbabelý“ ústup z pozícií. Reťazec vydal tlačovú správu, v ktorej zdôraznil jednu vetu zo svojho dlhodobého etického kódexu: každého klienta prijmeme s rovnakou úctou a rešpektom bez ohľadu na rasu, vyznanie či sexuálnu orientáciu.
Chick-fil-A by však chcel expandovať aj na liberálny Severovýchod. Tento rok plánujú otvoriť vyše sto nových prevádzok, z toho niekoľko aj v New Yorku. Ľavicovo-liberálne noviny Huffington Post pred pár týždňami prišli so štipľavým titulkom, podľa ktorého vraj Cathyovci dúfajú, že Newyorčania „zabudli na ich nenávistné aktivity proti gejom“. Miestni liberáli rýchlo prejavili svoj jednosmerný vzťah k tolerancii: „Nepotrebujeme fanatikov prichádzajúcich do New Yorku," citovali noviny lokálneho homosexuálneho poslanca.
Otázne je, nakoľko tento ideologický spor dokázal reťazcu pomôcť  alebo uškodiť. Súčasťou značky je však aj identita, s ktorou sa klient stotožňuje a netreba si navrávať, že náboženstvo a konzervatívne hodnoty v korporátnej kultúre nič neznamenajú: koniec koncov, útok aktivistov na slobodu vyjadrovania dokázal konzervatívcov vyburcovať na obranu reštaurácie, ktorá symbolizovala ich ohrozené hodnoty.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite