KNIHA Velimir Chlebnikov: Fontána črepov (F. R. & G., 2013)
„Líšky majú svoje nory, väzňovi dajú celu, nôž nocuje v pošve, len ty si nemal kam hlavu zložiť,” napísal o ruskom jurodivom básnikovi Velimirovi Chlebnikovovi (1885 – 1922) po jeho smrti literárny kritik Viktor Šklovskij. Fontána črepov je obsažnou chlebnikovovskou čítankou. Texty Valerija Kupku, Jurija Tyňanova, Jána Litváka, J. F. Kovtuna alebo spomínaného Šklovského, ako aj básne a krátke prózy v prekladoch Jána Štrassera, Kamila Peteraja, Jána Zambora, Jána Litváka a manželov Kupkovcov sú živým portrétom básnika a „predsedu zemegule”, ktorého v Iráne považovali za svätca a v Rusku za čudáka. Jeho do budúcnosti zahľadené vety majú nesmierny pôvab a detsky čistú krásu. Trochu Braňo Jobus, trochu Rudo Sloboda, trochu Peter Kalmus, trochu Milan Adamčiak. Ale najmä geniálny básnik a tvorivosťou posadnutý umelec. „Málo mi treba! / Krajíček chleba / a kvapku mlieka. / A okruh neba, / mračná, čo letia.”

KNIHA Agota Kristofová: Velký sešit
(Petrkov, 2014)
Deti v diele maďarskej, vo Švajčiarsku žijúcej spisovateľky Agoty Kristofovej sa nehrajú, takisto ako svet v jej vojne nežije. Len prežíva v morálke, topiacej sa medzi mŕtvolami, zachovaný iba vo svojej prázdnej forme. Telo namiesto nehy a lásky vypĺňa krutosť, perverzita, zlo. Nielen vnútro sveta, ale aj vnútro detí, dvojičiek, ktoré sa, obklopené vojnovým zúfalstvom, rozhodnú viesť pragmatický život bez citov, bez vzťahov, bez detstva. „Slova vyjadřující cit jsou velice neurčitá, je líp je nepoužívat a držet se popisu věcí, lidských bytostí a sebe samých, to znamená věrného popisu faktů," tak deti opisujú, akým spôsobom píšu denník, ktorý je krutým a strohým pohľadom na vojnu. Príbeh očami bratov opisuje bezohľadnosť a dekadentnosť doby, ktorá okrem všetkých hodnôt a morálky vyhubila aj detskú čistotu. Drsné čítanie je skutočným pohľadom na silu vojny, ktorá deformuje hranice krutosti a nastoľuje perverznú spravodlivosť.
.tímea Becková

HUDBA Jimmy Pé: Insomnia
(Gergaz)
Druhé CD vydavateľstva Gergaz kvalitou nezaostáva sa tým prvým (Fallgrapp: Rieka). Znovu človeka udivia umne poskladané zvukové vrstvy, čistota zvuku, cit pre melódiu, dobrý výber vokalistu (Connor Nutt) a vokalistky (Tante Elza). Práve ňou spievané kúsky Lights Off a Time Machine tvoria vrcholy albumu. Jimmy Pé sa aj pri inštrumentálnych trackoch ukazuje ako ten typ elektronického producenta, ktorý zo samplov a bítov tvorí dynamické kompozície so zaujímavou štruktúrou a čistou, zmysly inšpirujúcou krásou. Nauzea s hojdavým bítom môže ľahko navodiť kinetózu, Panic Disorder v nepokojnom rytme na tri doby znepokojí, záverečný Toy Box pobaví atmosférou vyšinutého detského filmu. Škoda, že obal albumu s uhrančivou grafikou Kataríny Sidó neobsahuje takmer žiadne informácie. Kto je Sina? Kto Conor Nutt? Aj Tante Elza a samotný Jimmy Pé by si zaslúžili stručné predstavenie. Album pre nespavé noci. Insomnia ako liek na insomniu.

HUDBA Todd Terje: It’s Album Time
(Redeye Label)
Hudba Todda Terjeho priam nebezpečne prenáša dobrú náladu a bezdôvodnú spokojnosť. Stimulovanie nálad, vhodných na slnečnú pláž alebo k večernému koktailu, väčšinou končí katastroficky gýčovou a tuctovou hudbou. V podaní tohto nórskeho producenta je však potešením pre uši. Terje má talent na zlúčenie zdanlivo nespojiteľného – šťavnatého džezu, napínavých soundtrackov z béčkových detektívok  a barovej hudby pre osamelých. Všetky tieto prvky sú premixované do chytľavo melodických, zľahka nostalgických a osviežujúco sarkastických piesní, pripravených pre tanečný parket. Terje si celú hodinu lakonicky uťahuje z disko hudby, poslucháča a zároveň aj seba samého. It’s Album Time je zábavná jazda lunaparkom salsa a disko rytmov; poslucháča štýlovo pobaví, aj keď zanechá dojem, že Terje má na viac, než na chutnú iróniu a žarty na vlastný účet.

HUDBA Melingo: Linyera
(World Village)
Tango. Stále sa modernizuje. Má mnoho podôb. Nepodliehajú jednotnému tanečnému rytmu. Niektoré ho nemajú vôbec. Majú len ducha tanga – nostalgiu, divadelný výraz, zväčša sprevádzaný tónmi bandoneónu (ťahacej harmoniky). Jeho piesňová forma sa niekedy približuje k rockovému undergroundu. Napríklad starý tangový argentínsky pardál Melingo pripomína Toma Waitsa, alebo Nicka Cava. Samozrejme v kabaretnom štýle, nonšalantnom a s bohémskym charakterom. Prirovnávajú ho aj k tulákovi Chaplinovi. Jeho najnovší album má názov Linyera (Tulák). Spieva drsným, mužným hlasom, chvíľami ležérne takmer pohmkáva. Hrá na gitare, klávesoch, klarinete. Jeho umelecký rozmach oplýva takou veľkou pestrosťou, že ho nemožno v krátkosti opísať. Nájdete v ňom okrem tanga aj rock, elektroniku, folk, kabaret, gotiku, džez, filmovú hudbu. Skrátka, je to tangový náboj veľkého kalibru.