KNIHA Arturo Pérez-Reverte: Tango starej gardy (Slovart, 2014-03-26)
Arturo Pérez-Reverte je spisovateľ veľkých románov. Dokázal to vo Flámskom obraze, v Dumasovom klube či v Maliarovi bojových scén. Tango starej gardy je preto stávkou na istotu. Rozprávanie, ktoré sa klenie ponad štyridsať rokov minulého storočia, sa začína v roku 1928 na lodi Cap Polonio, smerujúcej z Hamburgu do Buenos Aires. Tu stretávame kľúčovú postavu románu. Volá sa Max Costa a na lodi má funkciu „profesionálneho tanečníka“. Tento dokonalý džentlmen sa pri tangu zoznámi s Mechou Inzunzou de Troeye, manželkou slávneho hudobného skladateľa. Áno, padnú si do oka, ale to je len začiatok. Vzápätí sa ocitáme v Argentíne, potom preskočíme štyridsať rokov a sme v Sorrente. Medzitým sa vraciame do Nice, kde Max nevdojak vstúpi do medzinárodnej politiky. Napínavé, výborne napísané rozprávanie, v ktorom cez život jedného sympatického podvodníka zahliadneme veľké dejiny, veľmi dobre preložila Sofia Tužinská.

KNIHA Lukáš Kovanda: Šťastie je krásna vec
(Premedia, 2014)
To, že ekonómia vie byť sexy, ukázal Lukáš Kovanda, spolupracovník českého časopisu Týden, už svojou dávnejšou knihou Prečo je vzduch zadarmo a panenstvo drahé. Z oblasti ekonomického popu je aj jeho nová kniha Šťastie je krásna vec. Čitateľ tu nájde štyri rozhovory so svetovými ekonómami. George Loewenstein hovorí o behaviorálnej ekonómii, Bruno Frey o ekonómii šťastia, Daniel Hamermesh o ekonómii krásy a Robert Auman o využití teórie hier pri riešení konfliktov v medzinárodnej politike. Popri nich je tu však spomenutých aj množstvo ekonomických pikošiek, ktoré Kovanda pozbieral z najnovších ekonomických štúdií. Čitateľ sa napríklad dozvie, prečo sú príťažliví ľudia zároveň často aj inteligentní, aká je efektívnosť politických atentátov, prečo nepracujeme len 15 hodín týždenne, alebo prečo sa stáva, že najmenej produktívni zamestnanci bývajú vo firmách najčastejšie povýšení.
.lk

HUDBA Sun Kil Moon: Benji
(Caldo Verde)
Nový album od amerického folkového pesničkára Marka Kozeleka je spolu s Beckovým Morning Phase najväčším hudobným prekvapením týchto mesiacov. Niekdajší frontman skupiny Red House Painters je už nejaký ten čas na sólovej nohe a doslova chrlí jeden album za druhým. Benji, ktorý vydáva pod hlavičkou Sun Kil Moon, je jeho nový „masterpiece“, pretože cezeň objavil nový spôsob písania. Kozelekove nové piesne, ktorým dominuje zvuk klasickej španielskej gitary, sú ako zhudobnené poviedky, ktoré spája ťaživá téma – smrť. Kozelek spieva o smrti svojich rodičov, príbuzných, vzdialených priateľov či streľbe na škole v meste, kde predtým žil, pri ktorej zahynuli nevinné deti. Je to silný emotívny album, ktorý má obrovské čaro. Micheline, I Love My Dad, Carissa či Ben’s Is Ma Best Friend – piesne o smrti sa píšu veľmi, veľmi ťažko, ale Mark Kozelek to zvládol bez pátosu a sebaľútosti. Jeho Benji nepripomína Čiernu kroniku, vo výsledku 12 čarovných skladieb ponúka životodarné zmierenie.

HUDBA Mara Aranda i Solatge: Lo Testament
 (Bureo Músiques)
Pripomína stredovekú čarodejnicu – Mara Aranda, 46-ročná španielska speváčka s nevšedným vokálnym prejavom. Kedysi bola členkou skupiny L´Ham de Foc, ktorá bola vzorom pre španielskych umelcov, inšpirovaných stredovekou hudbou. Po jej rozpade sa osamostatnila a pokračovala v rôznych projektoch šíriacich trubadúrske tradície – spôsobom oslovujúcim poslucháčov hudby XXI. storočia. Človek žasne, keď počúva jej rekonštrukcie starodávnych skladieb pre spev a archaické hudobné nástroje, nahrávané so skupinou Solatge na albume Lo Testament. Takmer všetko, čo v nich je, pôsobí nadčasovo, nezávisle, mysticky, pritom tanečne, graciózne a multikultúrne.  Veď, ako hovorí Aranda, v španielskej hudbe sú uzamknuté starodávne tajomstvá dedičstva mnohých kultúr Stredomoria – arabskej, židovskej, sicílskej, gréckej, tureckej. A ešte sa v jej skladbách prejavuje aj byzantský duch Solúnu, Jeruzalemu a Balkánu.

HUDBA Otto A. Totland: Pinô
(Sonic Pieces)
Atmosférický, experimentálne temný ambient skladal nórsky hudobník v dvojici Deaf Center; na sólovom Pinô sa presúva od tvorby textúr a nálad do hlbokého vnútra duše. Osemnásť kompozícií stojí na krehkých delikátnych melódiách, ktoré by sa rozplynuli v tichu a temnote, keby ich Totland hral ešte jemnejšie. Jednoduché lyrické reflexie s veľmi vágnymi, zvukomalebnými názvami priam nabádajú poslucháča, aby k nim sám priradil významy a vysvetlenia. Skladateľ pokúša milovníkov klavíra pestrou paletou nálad – od zraniteľnej krásy titulnej piesne  cez vznešenú jednoduchosť North Way, súmračnú melanchóliu, až k tichej, nepriepustnej temnote Flomé. Jednoduchosť kompozície, krása melódií, otvorenosť významov a ručne vyšívaný obal sú úžasnou kombináciou, ktorou sa oplatí vyplniť čoraz kratšie, introvertne ladené večery.