KNIHA Rainer Maria Rilke: V cizím parku (Nakladatelství  Aleš Prstek, 2013)
Básne pražského rodáka a celoživotného tuláka Rilkeho existujú v množstve českých a slovenských prekladov. V dobrých kníhkupectvách nájdeme niekoľko jeho pôvodných básnických zbierok, výberov, esejí či prozaických diel. Máloktoré z nich sa však kvalitou prekladu, ilsutráciami a knižným dizajnom vyrovnajú výberu v štýle „Best Of”, ktorý nedávno vyšiel v malom olomouckom vydavateľstve Aleša Prsteka. Básnik Radek Malý prekladá Rilkeho s veľkou empatiou k autorovi, kombinovanou s vlastnou poetickou zručnosťou. Maliar a grafik Vít Ondráček k romanticky rozorvaným a predsa tak hladko plynúcim veršom pridáva abstraktné, akoby priehľadnou záclonou zahalené tlače rytín do korku a celej knihe dáva jemnú, štýlovú vizáž. Ak sa teda chcete zoznámiť s tým najlepším, čo Rilke napísal a zároveň máte radi pekné knihy, tak toto je kniha pre vás.

KNIHA Juraj Mojžiš: Bohdan Hostiňák
(White & Weiss 2013)
Bohdan Hostiňák (1968) už ako poslucháč VŠVU v Bratislave mal za sebou samostatné výstavy vo Viedni a v Košiciach a zúčastnil sa na viacerých spoločných výstavách doma i v zahraničí. Jeho maliarske krédo „Nepoznám zmysluplnejší spôsob dialógu s veľkou tradíciou maľby, ako prostredníctvom jej vlastného jazyka,“  už avizuje podstatu jeho výtvarného prejavu. Vytvoril krajinu Arkádie s rôznymi motívmi, v ktorej sa križujú protiklady podľa abstraktnej geometrickej štruktúry. „Skutočnosť som chcel nielen reprodukovať, ale aj korigovať.“ Pre Juraja Mojžiša je maľba Bohdana Hostiňáka príťažlivá svojou dialogickosťou: „poéziou kompozície, skryto vášnivým otváraním sa svetu imaginácie. A ešte aj dotýkaním sa tajomných nápovedí legiend a mýtov.“ Popri zasvätenom Mojžišovom výklade a rozhovore s výtvarníkom, ktorým je jeho text popretkávaný, má čitateľ možnosť vidieť 80 vynikajúcich farebných reprodukcií Hostiňákových malieb.

FILM Blízko od seba
(Réžia: John Wells USA, 2013)
Filmov, kde sa z rozličných príčin zídu dohromady členovia rodiny po dlhom čase a z rôznych končín sveta, je ako maku. Motkajú sa po byte, po dome, po záhrade, vrážajú do seba, vyhýbajú sa navzájom, vyznávajú si lásku i nenávisť, spomínajú na minulosť a len sa čudujú, čo všetko z nej súčasnosť vyplaví na hladinu. Keď zmizne starý pán Weston, stará pani Violet  Westonová, nie príliš príjemná, kruto pravdovravná, cynická, ale aj milujúca ženská hltajúca prášky jeden za druhým, zvolá všetky dcéry, povolá aj sestru, švagra, synovca...  A začne sa to mlieť, zistí sa, kto je ako mama a kto ako tato, koho opúšťa muž, koho sa chystá podviesť snúbenec, kto je čiou sestrou, kto s kým mal nemanželský sex... Famílie mávajú svoje tajomstvá, Westonovci nie sú výnimkou. Možno ich na jeden film majú až priveľa. Snímka Johna Wellsa Blízko od seba určite mala ambície nezapadnúť prachom medzi „rodinnými“ drámami a vďaka skvelým hercom a humoru niektoré jej obrazy istotne zakotvia v kinofilných pamätiach publika.

HUDBA Herzog Herzog: Sitzfleisch
(Exitab)
Vydavateľstvo Exitab vydalo za 4 roky svojej existencie 50 albumov nekompromisne kvalitnej elektronickej hudby. Druhú päťdesiatku načalo druhým albumom Peťa Janovického, ktorý produkuje hudbu pod pseudonymom Herzog Herzog. Sitzfleisch je žánrovými hranicami nezviazanou kolážou skladieb, postavených zväčša na jemných bítoch a starobylo znejúcich syntetizátoroch. Herzog Herzog má cit pre prosté, no proti opočúvaniu odolné melódie. Radšej má cinkajúce výšky než drvivé basy. V porovnaní s debutom InTHISposition z roku 2010 cítiť posun k umne vystavaným elektronickým pesničkám, a to nielen vďaka speváčke skupiny Kazety Johane Švarcovej, hosťujúcej v piesni Lost, Lost, Lost. Nechýba mu hravosť, ľahkosť, zvuková bohatosť. Album má vďaka Jurajovi Veličkovi a Nenadovi Brankovićovi skvelú grafickú podobu. Už len pre ručne lisované linoryty sa oplatí vlastniť fyzický nosič, a nie len digitálny download. Sitzfleisch je albumom na počúvanie aj pozeranie.

HUDBA Carlinhos Brown: Marabô
 (Candyall Music)
Má najpitoresknejšiu batériu bicích nástrojov a perkusií – Carlinhos Brown, brazílsky spevák, skladateľ, bubeník, producent. Nepatrí k Riu, k bossa nove, čiže k jemnej forme brazílskeho džezu, ale k historickému mestu Saldor De Bahia s africkými vplyvmi, typickými pre štýl samba-reggae. Oslavuje karnevalovú hudbu, čo sa prejavilo v jeho bývalej skupine Timbalada so 100 bubeníkmi. Napriek množstvu bubnov je od roku 1996, keď vyšiel jeho prvý sólový album Alfagamabetizado, predstaviteľom melodicky výrazných piesní baladického rázu, s množstvom hudobných vplyvov, najčastejšie štýlov samba, choro, forró, niekedy podfarbených svojráznym rapom, funkom. Tak je to aj na novinke Marabô. Obsahuje aj niekoľko skladieb s potenciálom evergreenov – Tata Gandhi (indický mysliteľ Gándhí je v Salvadore obľúbený), alebo Amouro, z ktorej cítiť nostalgiu a zamilovanosť.
.miroslav Potoček