Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Merlin z Popradu

.matej Gašparovič .časopis .biznis príbeh

Popradská firma Excalibur je v súčasnosti zrejme najoceňovanejším slovenským startupom. Svoju víziu našla v dôležitej, no zanedbanej oblasti: internetovej bezpečnosti.

.predstavte si, že by ste sa pri prístupe na Facebook či mailové konto nemuseli rozpamätávať na svoje heslo, ktoré je aj tak v 90 percentách prípadov ľahko prelomiteľné ktorýmkoľvek zručnejším hackerom. Stačilo by vám priblížiť sa k počítaču a systém by vás okamžite rozpoznal a prihlásil. Presne ako rozpoznal legendárny Kameň osudu kráľa Artuša a sprístupnil mu meč Excalibur, ktorý do neho zaklial čarodejník Merlin.  
Aplikácia, ktorú vyvíja táto mladá firma, nazvaná podľa mýtického meča, robí z obyčajného mobilu nástroj na bezpečné a rýchle overenie identity jeho majiteľa pri vstupe na internetové kontá. Používanie klasických vstupných hesiel tak zamieňajú za autentifikáciu cez mobilný telefón. „Chceli sme vyriešiť problém takmer neexistujúcej dôvery v digitálnom svete,“ predstavuje projekt jeho šéf Ivan Klimek, ktorý nedávno ukončil doktorandské štúdium na Technickej univerzite v Košiciach a od leta sa naplno venuje firme. „Náš každodenný život je čoraz viac spojený s digitálnou sférou, no infraštruktúra autentifikácie, ktorá to umožňuje, je zúfalo zastaraná, nestíha udržiavať krok so spôsobom, akým internet používame,“ vraví.

.dôvera na internete
Súčasná situácia, keď sa čoraz viac činností presúva na internet, je podľa Klimeka rajom pre digitálnu kriminalitu. Mnohé heslá nie sú komplexné (stačí si spomenúť na „slávne“ heslo nášho Národného bezpečnostného úradu: „nbusr123“). Odhaduje sa, že väčšina hesiel je napadnuteľných, pretože nie sú dosť silné. Lenže to znamená, že musíme mať ťažšie heslo, ktoré sa horšie pamätá. Práve tento začarovaný kruh sa pokúsili rozseknúť Klimek a jeho kolegovia z Popradu rovnakým princípom, ako to vyriešil mág Merlin: pravý majiteľ sa k meču – respektíve internetovému kontu – dostane ľahko, no pre kohokoľvek iného zostane neprekonateľne neprístupný.
Ako im napadlo, že práve autentifikácia bude „kľúčom“ do budúcnosti? „Dôvera je jeden zo základných stavebných blokov každej spoločnosti. So schopnosťou preukázať svoju indentitu je dôvera úzko spätá.“ Paradoxom je, že internet zohráva čoraz významnejšiu rolu, no podľa Klimeka mu aspekt dôvery chýba. „Podľa nás je to jedna z najväčších prekážok ďalšieho rozvoja digitálneho ekosystému,“ vraví Klimek a dodáva: „A tým aj zdroj najväčších príležitostí na podnikanie.“
Zároveň tak pomenúva základnú charakteristiku, ktorá často rozlišuje potenciálne úspešný startup od neúspešného: schopnosť pozrieť sa do budúcnosti a rozpoznať, čo bude ľudstvo naozaj potrebovať. Čo teda Klimek v „krištáľovej guli“ uvidel? „Máme víziu sveta, kde sa reálny a digitálny svet integrujú bez akéhokoľvek zbytočného trenia, bezpečne a jednoducho.“   
Ako prihlasovanie funguje? Ak ste trvalo prihlásený, stačí sa k počítaču len priblížiť s mobilom vo vrecku, a systém vás automaticky „logne“. Ak sa vzdialite, všimne si to a odpojí vás. Dôležitá je práve bezpečnosť a zneužiteľnosť dát, ktoré v procese autentifikácie sprístupníte. Aplikácia Excaliburu preto citlivé dáta nemá centralizované na jednom mieste (takzvaný single point of failure alebo „jediný bod zlyhania“), čo je obrovské bezpečnostné riziko. Dáta distribuujú tak, že tretina „kľúča“ je v mobile, druhú tretinu má mobilný operátor a tretia je na serveri Excaliburu. Úplný prihlasovací kód sa získa až zlúčením všetkých troch prvkov, takže prístup k heslu nemajú ani oni sami. Citlivé informácie sú tak rozdelené a pre potenciálneho útočníka samostatne bezcenné.

.technologická pomoc
Kým bol projekt v prvotnom štádiu, podarilo sa im zaobísť bez cudzieho kapitálu. „Bola to šanca na veľkú kreatívnu voľnosť a zvažovanie rôznych nápadov. Ponukám investorov sme sa vyhýbali a financovali projekt z vlastných vreciek,“ opisuje Klimek. Pre startup však nie je dôležitý len finančný partner, ale najmä strategický, ktorý by dokázal pomôcť technologicky. „Momentálne už máme dostatočne jasnú predstavu o produkte a plán, ako ho priniesť na trh. Rozhodli sme sa teda šliapnuť na plyn.“ Prvotný kapitál od investorov – rádovo v desiatkach tisícoch eur od strategických partnerov – im pomôže dokončiť prvú verejnú verziu produktu. Potom chcú hľadať väčší kapitál, aby mohli vývoj urýchliť a expandovať globálne.
Pomáhajú im aj úspechy vo viacerých medzinárodných súťažiach. Klimek sa napríklad pred pár mesiacmi vrátil z thajského Bangkoku s medailou Best Young Inventor 2013. Z hľadiska vývoja produktu je dôležitým víťazstvo v súťaži inovácií Telekom Innovation Contest, ktorú v Berlíne vyhrali spomedzi 400 firiem z päťdesiatich krajín. Od Deutsche Telekom tým získali pomoc v hodnote pol milióna eur na rozvoj produktu. Excalibur sa stal prvým startupom, akcelerovaným v krakovskom inkubátore Hubraum. Nemecký operátor, ktorý inkubátor podporuje, im pomáha preniesť inováciu do praxe a pripraviť podnikateľský plán. Podporuje ich aj expertne a technologicky. Okrem prístupu k rozsiahlej infraštruktúre získali aj prístup ku globálnym predajným kanálom a obrovskému trhu Telekomu. Aj vďaka tomu dnes môžu na jeho infraštruktúre a s úzko vybranou skupinou používateľov testovať a vylaďovať beta verziu produktu. Ak všetko dobre pôjde, začiatkom tohto roka im operátor pomôže spustiť verejný produkt na ich prvom trhu v Poľsku.
V Excalibure dnes pôsobí desať ľudí. Napriek účasti v inkubátore väčšina tímu pracuje z Popradu, kde práve zakladajú prvú oficiálnu kanceláriu firmy. „Tatry majú svoje čaro,“ vraví Klimek. „Chceme tým tiež dokázať, že globálny startup v prvej lige môže hrať aj firma spod Tatier.“

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite