KNIHA Peter Adamecký: Piešťanská spojka (Artis omnis, 2013)
Slovenského premiéra požiada veľvyslanec Ruskej federácie o súrne stretnutie. Ide o to, že istému slovenskému občanovi sa dostalo do rúk niečo, čo patrí Rusom a zjavne je to pre nich mimoriadne dôležité. Ten slovenský občan patrí do podvodníckej skupiny kohútovcov a okrem toho sa snaží podviesť nigérijskych podvodníkov. Získať od neho ruský kontraband dostane za úlohu Vlado Lánik s krycím menom Lipták. Je totiž pracovník „Služby”. Peter Adamecký napísal triler zo slovenského politického, spravodajského, policajného a mafiánskeho prostredia. Hoci autor nie je žiadny Hemingway, píše dosť šikovne na to, aby ste knihu od prvej po poslednú stranu nepustili z rúk. A zjavne sa vyzná v tom, o čom píše (z informácií na prebale sa dozvedáme, že pracoval v štátnej správe a v bezpečnostných zložkách). Napínavá a okrem toho aj poučná kniha.

FILM 12 rokov otrokom
(Réžia: Steve McQueen, USA, 2013)
V roku 1841 uniesli slobodného občana afroamerického pôvodu Solomona Northupa neznámi muži a predali ho do južných štátov ako otroka. Prežil v neľudských  podmienkach 12 rokov, sťahovali ho z jednej otrokárskej usadlosti na druhú, pracoval na plantážach, v lesoch, na píle. Stretol stovky trpiacich, videl mnoho krutého opojenia mocou a bohatstvom. Pri živote ho udržiavala túžba opäť sa stretnúť s milovanou manželkou a deťmi. Po návrate k rodine vyrozprával svoj príbeh a na jeho základe vznikla kniha, podľa ktorej nakrútil britský režisér Steve McQueen svoj najnovší film – bohužiaľ, film priveľmi hollywoodsky, nasilu srdcervúci. Jednoznačný obsah, zaodetý v obrazovo krásnej forme, jednotlivé zápletky vyrozprávané zaujímavo, ale neschopné v súčinnosti vytvoriť pozoruhodný celok. Premárnená šanca na chytľavú tému, a tak deväť ohlásených oscarových nominácií neprekvapuje.

HUDBA Ásgeir: In The Silence
(One Little Indian)
V marci 2012 prišiel 19-ročný Islanďan Ásgeir Trausti do štúdia Sýrland, kde si chcel nahrať jednu svoju pesničku. Pozorné ucho producenta okamžite rozpoznalo talent a v jeseni toho istého roku vyšla platňa Dýrð í dauðaþögn, ktorá sa v ďalších mesiacoch na Islande stala trojnásobne platinovou (30 000 predaných kusov). In The Silence je jej anglická verzia. Nanovo sú nahraté len vokály, spievajúce texty, ktoré do angličtiny preložil John Grant. Na platni je 11 piesní, ktorých mimoriadna sila spočíva v troch veciach: v nádherne vystavaných melódiách, v citlivej, elektronicko-folkovej inštrumentácii a v čistom, vysokom, za srdce chytajúcom Ásgeirovom hlase. Celé je to zahalené zvláštnou, jemnou hmlou: ako keby si Ásgeir nebol celkom istý, či je správne, že tieto pesničky vôbec hrá pred ľuďmi. A práve vďaka tejto neistote, tejto plachosti je to celé ešte vzrušujúcejšie.

HUDBA Pixies: EP1 / EP2
(PIAS America)
Na konci minulého roku sa s Pixies rozlúčila najsympatickejšia basáčka na svete, totiž pani Kim Deal. Jej jednoduché melodické linky boli jednou z charakteristických čŕt tejto „hukot ticho hukot“ kapely. Po jej odchode vydala kapela po deviatich rokoch novú pieseň a následne jedno z dvoch EP. Druhé nasledovalo začiatkom tohto roka. Obe dostali jednoduché mená EP1 a EP2. Dohromady predstavujú deväť piesní, ktorým by to však viac pristalo pohromade na jednom LP. Nový materiál asi nikdy nezasiahne do histórie tak, ako staré počiny tejto bostonskej legendy, zaslúži si však pozornosť. Z EP1 vyniká najmä pilotný singel Bagboy či úvodná Andro Queen. Viac sa mi však pozdáva druhé EP. Úvodná Blue Eyed Hexe znie ako starý Pixies krížený s AC/DC, Greens and Blues je šmrcnutá college rockom a Magdalena je najlepším trackom oboch EP. Pixies stále vedia, ako nadchnúť.

HUDBA Ashia & The Bison Rouge: Diesel Vs. Lungs
(Jaro Medien)
Nemecký label Jaro Medien pracuje v oblasti world music podobným spôsobom, ako v oblasti alternatívnej hudby vydavateľstvo 4AD. Jeho novou akvizíciou je Ashia Grzesik, poľsko-americká speváčka, skladateľka, violončelistka. Angličtina, poľština, francúzština, komorný divadelný zvuk, husle, kontrabas, ukulele, gitary, akordeón, zvonkohra, bubny, perkusie, klasická európska hudba, slovanský folklór, klezmer, valčík, kabaret, precítený spev a melodicky i kompozične zaujímavé skladby by mali nadlhšie posadiť väčšinu náročnejších poslucháčov. Album Diesel Vs. Lungs bol nahrávaný v USA, Poľsku, čiastočne v Ostrave a dýcha súčasnou atmosférou nezávislej scény USA, vnášajúcej ľudové a klasické prvky do popu a rocku. Najčastejšie počúvam rozjímavú, clivú baladu Glupie Bajeczki, alebo alternatívnym rockom nasiaknutú pieseň Czerwone Maki. Mohli by byť príkladom pre podobnú modernú aktualizáciu slovenského folklóru.