Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Recenzie

.časopis .kultúra

KNIHA Erlend Loe: Inventúra (Premedia, 2013)
„Keď sa pokúša zhrnúť svoj život do jednej vety, hovorí si, že občas sa jej podarí čosi, na čom nezáleží, no nikdy nič, na čom záleží.” Už z tejto presnej a výstižnej vety je jasné, že Nina Faberová je poetka. Nešťastná poetka. Boli doby, keď bola súčasťou nórskej, ba možno nordickej, v istých okamiho hádam aj európskej literárnej scény. Ale to už je dávno. Bohémska Nina prestala piť aj písať, stará sa o malú záhradku a dúfa, že vydrží tých pár rokov, kým dostane minimálny dôchodok. Po neveľmi šťastnom pobyte v Istanbule však vydá novú básnickú zbierku. Tým sa spustí tragická, miestami tragikomická lavína. Na jej začiatku sú necitliví kritici, na konci Nina, ktorá kričí „Som poetka!” Erlend Loe, nórsky majster úsporného, vtipného, napriek zdanlivej insitnosti celkom závažného písania, autor noviel Doppler, Naivne, Super či Fakty o Fínsku je stále vo forme. Na rozdiel od nešťastnej Niny.
.jk

KNIHA Stefan Zweig: Šachová novela
(Slovart, 2013)
Literárni majstri si môžu dovoliť luxus malých chuťoviek, ktoré obstoja v konkurencii veľkých románov. Rakúsky prozaik, autor divadelných hier a životopisných románov Stefan Zweig to v Šachovej novele (vychádza v preklade Almy Münzovej) noblesne dokázal. Plavba z New Yorku do Buenos Aires sa vďaka prítomnosti šachového veľmajstra Czentovica mení na vzrušujúcu šachovú bitku. Najprv nemá vážnejšieho konkurenta. Keď sa však k protihráčom pripojí nenápadný muž, poradí im niekoľko ťahov, partia sa skončí remízou. Kto je doktor B.? Zdanlivo hravý príbeh smeruje k silnému humanistickému posolstvu. Sám Zweig musel v roku 1934 utiecť pred Hitlerovým režimom do Veľkej Británie a nakoniec ukončil svoj život vlastnou rukou až v ďalekej Brazílii. Novela je literárnou poklonou  každému, kto si v ohrození zachová dôstojnosť. Ľudský duch dokáže vzdorovať fyzickej neslobode, ale takýto zápas je otvorenou šachovou partiou s nejasným koncom.
.ľubomír Jaško

HUDBA Katarzia: Generácia Y
(Slnko Records)
Nechápem, prečo texty piesní nie sú v bulletine usporiadané tradične, teda od prvej po pätnástu, ale v akomsi náhodnom poradí. To je zároveň jediné podstatné kritické konštatovanie, súvisiace s debutom Katarzie Generácia Y. O mladej pesničkárke Kataríne Kubošiovej, ktorá sa za očistným pseudonymom skrýva, sme v .týždni už písali viackrát. Preto len konštatujme, že jej neopočúvané pesničky, v ktorých sa šťastne spája neobvyklý (textársky, hudobný aj performerský) talent  s hravosťou a sympaticky drzou priamosťou fungujú nielen naživo, ale aj na albume. Je to aj vďaka tomu, že Erik „Losos” Horák, ktorý album nahrával a mixoval, ani samotná Katarzia, ktorá ho produkovala, nepodľahli pokušeniu prostý zvuk gitary a spevu „obohacovať” a producentsky dotvárať. Citlivá gitara Miša „Seejfa” Tölgyessyho, v jednej piesni basa Mariána Slavku a v inej klavír Rolanda Kánika úplne stačí. Katarzia nemohla začať lepšie.
.jk

HUDBA Billy Barman: Modrý jazyk
(Pavian Records)
Kapelu Billy Barman, ktorá je zložená z členov iných známych zoskupení, netreba slovenskému publiku príliš predstavovať. Osobne som ich vždy vnímal ako alternatívne zoskupenie s popovými ambíciami. Na albumoch počuť skvelú prácu s melódiou, trocha zvláštne texty, podmanivý zachrípnutý vokál Juraja Podmanického a talent na aranžovanie piesní. Priznám sa, že pri albume Modrý jazyk som sa obával, či chlapci neprestrelili, avšak podarilo sa (ako sa spieva v piesni Kolotoč). Modrý jazyk je akoby tradičným kúskom slovenskej populárnej hudby, spojenej s naozaj kvalitným zvukom. Trocha anglickej alternatívnej gitarovky, trocha new wave, trocha western, trocha slovenského folklóru. To, čo vzniklo, znie kompaktne, dobre sa počúva a oproti predchádzajúcej platni Noční jazdci nastal určite posun vpred.  
.renat Khallo

HUDBA Midlake: Antiphon
(ATO Records)
Tento album rezenzujeme s miernym omeškaním, v čase predvianočného zhonu sa naň akosi pozabudlo, čo treba teraz napraviť. Kto z vás má rád napríklad Fleet Foxes alebo Grizzly Bear, mohol by zaostriť svoju pozornosť, pretože hudba Midlake ich tvorbu z veľkej časti pripomína. Táto kapela prežila klinickú smrť, keď ju pred časom opustil ich hlavný skladateľ Tim Smith, ale jej zvyšným členom sa podarilo dať hlavy dokopy a prekvapili albumom, ktorý sa objavovali v mnohých rebríčkoch o najlepší hudobný počin uplynulého roka 2013. Antiphon znie ako americko-britský kríženec, spájajúci vokálne majstrovstvo The Beach Boys s anglickou folkovou scénou z prelomu šesťdesiatych rokov, ktorej dominovala napríklad kapela Fairport Convention. Hlavne prvá strana albumu je plná výborných pesničiek, ktoré stoje na nádherných sviežich melódiách a citlivo zaranžovaných vokáloch. Ich účinok sa postupne na albume stráca, ale napriek všetkému je štvrtý album Midlake krásnym dokumentom výmeny hudobnej DNA medzi oboma kontinentmi.
.peter Bálik
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite