KNIHA Alessandro Baricco: Trikrát na svitaní (Slovart, 2013)
Knižka, ktorá bola najprv v inej knižke. A z nej sa o pár mesiacov neskôr dostala do kníhkupectiev. Skoro ako keď sa rodí človek. Kniha Trikrát na svitaní sa spomína v knihe Alessandra Baricca Pán Gwyn, pričom v nej hrá pomerne dôležitú úlohu. Preto keď Baricco dokončil Gwyna, napísal aj ju. K Pánu Gwynovi sa hodí prostým, máloslovným štýlom, magickou atmosférou a ľahkosťou (ako keby sa autor písaním hral). Tri príbehy (čítame ich vo veľmi dobrom preklade Františka Hrušku), odohrávajúce sa v čase, keď sa noc prelamuje do dňa, tri zvláštne stretnutia, nenápadne prepojené. Vesmíry významov a asociácií, ukryté za strohé vety. Celé je to neskutočné, celé je to pravdivé. Pravdepodobne najväčší žijúci taliansky spisovateľ Alessandro Baricco píše s ľahkosťou o veciach najhlbších a podstatných.

KNIHA Diana Janíčková, Juraj Lang: Finančná gramotnosť pre každého
(IFGV, 2013)
Rozdiely v bohatstve jednotlivcov i celých národov sčasti vysvetľujú zdanlivo nepatrné úspory. Tu mi uteká zbytočne pár eur, hentam mi zase odteká z peňaženky onaká suma. Dobrý hospodár podobné trhliny vystopuje a upchá. Čo ušetrí, môže dať do prvého investičného produktu, na ktorý uvidí reklamu alebo si môže spraviť širší prieskum a zistiť, či niekde nedostane o niečo vyšší úrok. A aj keď sa tieto sumy azda zdajú nepatrné, po rokoch sústavného investovania môžu vyrásť na zaujímavú kôpku peňazí. Finančnej gramotnosti preto nie je nikdy dosť. Praktická príručka Janíčkovej a Langa ponúka úvod do sveta peňazí, základov rodinného rozpočtovania i bankových služieb. Predstavuje základné sporiace, investičné, úverové a poisťovacie produkty, s ktorými bežný človek môže prísť do styku na trhu a vysvetľuje, na čo si treba dávať pozor.
.lk

FOLKLÓR Lúčnica: Obrazy minulosti: program k 65. výročiu
Každých päť rokov oslavuje folklórny súbor Lúčnica výročie svojho založenia kompletne novým programom. Nadupaní špičkoví tanečníci, nádherné nové kroje, prekombinované cimbalové sólo a... od roku 1988 ďalej už nič. Žiadne prekvapenie, ktoré by posúvalo tvorbu choreografií ľudového tanca niekam ďalej. Nie je to ani tak chyba hosťujúcich choreografov, ako skôr čudesná dramaturgia a réžia, pod ktorú je podpísaný Štefan Nosáľ. Azda len prvý blok tancov v choreografii Jána Blaha sa snažil (žiaľ, nie veľmi presvedčivo) posunúť sa zo zabehaných pastierskych klišé spracovaním nezvyklej vrstvy (šľachta, kurucká armáda) a závereční Verbovači Stanislava Marišlera vniesli aspoň trochu humoru a nadhľadu do toho závažného posolstva z minulosti, ktoré nenašlo adresáta.
.elena Akácsova

HUDBA Goldfrapp: Tales Of Us
(Mute/Wegart)
Britské duo Goldfrapp uzatvára kruh a po dekáde kabaretu, chladného diska a idylického folk-popu znovu objavuje jemnosť a eleganciu. Každá z desiatich piesní sprostredkuje autentický pohľad zo života svojej hlavnej postavy a sugestívne rozpovie príbeh nevery, nenaplnenej lásky, mužskej lásky na fronte či smrti. Alison Goldfrapp exceluje v prispôsobení vokálu príbehu, v melancholických chvíľach je hebký (Annabel), v tajomných zamatovo temný (Laurel), v tých nádejných zasa slnečne čistý (Clay). Baladickému charakteru príbehov výborne sedia delikátne aranžmány Willa Gregoryho, pozostávajúce z ľahkých melódií akustickej gitary a dramatických sláčikových partov. Tales Of Us je jednoliaty celok, ktorý môže znieť miestami priveľmi ticho a ponuro, avšak v jeho elegancii, vláčnosti a vyváženom pokoji horí neuhasiteľný oheň.

HUDBA Momus: Bambi
(American Patchwork)
Znova sa ozval Škót Nick Currie alias Momus (v antickom Grécku boh hlúposti, výsmechu a kritiky), jeden z najoriginálnejších súčasných pesničkárov. Nepochybne dôveryhodne nezávislý. Nekompromisne kráča vlastnou cestou.  A tá je od jeho prvého albumu v roku 1986 postupne čoraz viac nepochopiteľná pre poslucháčov konvenčnej hudby. Hoci Momusovým piesňam nechýbajú pekné melódie, poetickosť a nevšedné aranžmány. Teraz, na albume Bambi, majú komorný zvuk, znejúci ako zo starého hrnca a v ňom škrípu hrdzavé čriepky blues, swingu (Lipglosss), folku (For Elise), prapodivnej folk-pop-country-elektroniky (Hammered Horse).  Kto sa chce na hudbe a textoch zabávať ako na neznámom poklade, hodnom hĺbkového prieskumu, ten si príde na svoje. Bez umelcov, akým je Momus, by hudba ešte stále trčala pred jaskyňou pravekého človeka.