Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Dve otázky

.časopis .veda

.otázka z minulého týždňa Na obrázku je nakreslené koleso valiace sa po podložke zľava doprava. Pri realistickom kolese je oblasť dotyku mierne deformovaná a (zvislá) reakcia podložky je vzhľadom na stred kolesa vychýlená trošku doprava. Sila statického trenia smeruje v tomto prípade doľava (ak os kolesa navyše roztáča motor, ako v prípade lokomotívy, môže sila statického trenia smerovať doprava).

Ak by sme mali namiesto toho dokonale tuhé teleso na dokonale tuhej podložke, dotýkali by sa v jedinom bode (presne pod stredom kolesa) a reakcia podložky by smerovala presne do stredu kolesa. Akým smerom by pôsobila sila statického trenia a za ako dlho by sa koleso zastavilo?

.odpoveď
Ak by sila statického trenia smerovala doľava (tak, ako je nakreslená), potom by spôsobovala zrýchľovanie rotácie kolesa, ale zároveň by spôsobovala spomaľovanie jeho posuvného pohybu smerom doprava. To by ale znamenalo, že pôvodne sa valiace koleso by začalo prešmykovať. Statické trenie sa však snaží prešmykovaniu zabrániť, takže takto by to asi nešlo.
Ak by sila statického trenia smerovala doprava, potom by spôsobovala spomaľovanie rotácie kolesa, ale zároveň by spôsobovala zrýchľovanie jeho posuvného pohybu smerom doprava. To by ale znamenalo, že pôvodne sa valiace koleso by sa začalo šmýkať. Statické trenie sa však snaží šmýkaniu zabrániť, takže ani takto by to asi nešlo.
Ostáva už len možnosť, že sila by nesmerovala ani doprava, ani doľava. To znamená, že by bola nulová, rotáciu ani posuvný pohyb kolesa by nič nespomaľovalo a koleso by sa valilo donekonečna.

.otázka na tento týždeň
Ktoré  lokomotívy sú najekologickejšie a najekonomickejšie, parné, dieselové alebo elektrické?
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite