KNIHA Alexandra Salmela: Žirafia mama (Artforum, 2013)
Žirafia a slonia mama, tatko, ktorý si zabudol hlavu, strom vyčerpania, opravovňa detí, blatová príšera, krokodíl, ktorý vozí deti po rieke Mississippi, predpotopné zvieratá ÍÍÍ a Rororo, Nina a Simona, ktoré spevom a hrou na klavíri dokázali dojať celé mesto. A to je len zopár kreatúr, ktoré vymyslela a opísala Alexandra Salmela a nakreslila Martina Matlovičová, dokonalý artefakt z toho vytvorila dizajnérka Janka Bálik. Tieto dve mladé dámy disponujú divokou fantáziou a citom  pre láskavú absurditu. A rozumejú pritom deťom. Knihu tvorí 21 rozprávok s jednoduchými (no často bizarnými) zápletkami, ich čítanie človeka odkazuje na slobodný hravý svet, ktorý je prepletený s tým obyčajným svetom, v ktorom vládne Robot-A. Keďže Alexandra je oceňovaná slovenská aj fínska spisovateľka, kniha vychádza naraz v Artfore aj vo fínskom vydavateľstve Teos. Artforum pokračuje vo vydávaní nekompromisne krásnych kníh.

KNIHA Claire Beck-Loos: Adolf Loos. Privátní portrét
(Pragma, 2013)
Portrét veľkého architekta a rodáka z Brna, rakúskeho a československého občana, sa číta ako román. Vrátime sa do medzivojnovej Viedne, Prahy, Nice či Karlových Varov, dobu spoznávame v spoločnosti Loosových priateľov (Karla Krausa, Marcela Raya či Josepha Rotha), klientov a mecénov, je to svet európskej elity, ktorá má blízko k politike a ktorá cíti poslanie vytvoriť modernú Európu. V krátkych kapitolách spoznávame geniálneho tvorcu, ktorý miluje ľudstvo, ale s ľuďmi mu to ide ťažšie. Prekvapí nás Loosovo prihlásenie sa k dobovému antisemitizmu či vnímenie politiky cez urbanizmus. Kritika na tejto knihe oceňuje svieži, úsporný a presvedčivý štýl autorky, Claire Beck-Loosovej, poslednej manželky architekta a židovky z Plzne, ktorá svojho muža nesmierne obdivovala. Kniha sa končí ich rozchodom. Loos zomrel krátko na to, koncom augusta 1933 vo Viedni, Claire o pár rokov neskôr v Osvienčime.
.jaroslav Daniška

FILM Collette
(Réžia: Milan Cieslar, CZ/SK/NL, 2013)
Film českého režiséra Milana Cieslara Colette pripomína divákom zverstvá, ktoré sa diali v časoch druhej svetovej vojny v koncentračných táboroch. Hovorí o tom, že láska môže kvitnúť nielen v každom veku, ale i na každom mieste a za každých okolností. Tak ako sa to prihodilo väzňovi Villimu (Jiří Mádl) a väzenkyni Collete (Clémence Thioly). Scenár vznikol na základe novely Arnošta Lustiga a priznáva sa k inšpirácii správou Rudolfa Vrbu a Alfreda Wetzlera o ich úteku z Osvienčimu. Hlavný príbeh je vyrozprávaný naozaj výpravne, nijaké trochárenie, úspešne sa pokúša o autenticitu, zápletky i postavy pôsobia dôveryhodne, i keď máme často pocit, že sme ich už niekde videli. Problémom snímky Collete, nepochopiteľným, ale vážnym problémom, je najmä úvodné, ale aj záverečné rámcovanie, dorozprávanie príbehu, ktoré sa odohráva asi 30 rokov po vojne. Prihlúplo sladkasté, priveľmi náhodné, príliš veľa prezrádzajúce. A nezmyselne oslabujúce hlavnú líniu rozprávania o najdramatickejšiu súčasť.

HUDBA Volcano Choir: Repave
(Jagjaguwar)
Justin Vernon je americkým hudobníkom, ktorý vydáva nahrávky pod menom Bon Iver, no popri tom stíha viacero projektov. Tento rok vydal rovno dva. Prvým bol klasicky rockový album The Grownass Man s triom The Shouting Matches, ktorý ukázal, že Vernon môže mať radosť aj z obyčajného gitarového džemovania so svojimi kamarátmi. Začiatkom septembra mu ešte vyšiel nový album, ktorý počas posledných troch rokov nahral s hudobným združením Volcano Choir. Kým debutový album Unmap (2009) bol čistý experiment, druhá platňa Repave má viac pesničkársky charakter. Vernonova hudba je vo všeobecnosti magicky ľahká, stačí si vypočuť dva skvelé albumy, ktoré nahral ako Bon Iver. S Volcano Choir sa však vydal ešte viac do ambientnejších končín, kde sa strácajú prísne kontúry piesní.  Druhý album Volcano Choir je vydareným experimentom, ktorý možno viac napovie o budúcnosti Justina Vernona. Bude tak znieť aj jeho nový album?

HUDBA Prefab Sprout: Crimson / Red
(Icebreaker Records)
Prefab Sprout. Zvláštny názov, zvláštna hudba. Anglická skupina. V roku 1984 bol jej prvý album Swoon súčasťou vtedy ešte pomerne nového žánru indie pop. Druhý album Steve McQueen mal pozitívnu odozvu medzi kritikmi. Označenie pop môže zvádzať k nedôvere k umeleckej hodnote. Lenže pop Prefab Sprout má folkový výraz a zaujímavý sound, malebný, takmer ambientný. A melódie, ktoré nútia poslucháča vrátiť sa k nim znova. Tak je to aj na novom albume Crimson / Red.  Líder kapely Paddy McAloon má príjemný hlas a prejav. Jeho unášajúcemu účinku sa asi málokto ubráni. Krivka kvality repertoáru nemá výkyvy, neklesá pod priemer. No ťažko určiť jej vrchol. Žeby ním bola náznakovo alt-country popová pieseň The Old Magician?  Alebo Mysterious?